Jump to content

Hva brukes til tetting i rorhylse?


rmyra

Recommended Posts

Hei. Har en Kragerø 26. I toppen av rorhylsa sitter en slags pakkboks. Ifjor begynte det å lekke her, og da fant jeg ut at tidligere eier hadde fylt denne pakkboksen med silikon. Tok med hylsa til Maritim og fikk der en talgpakning. Men denne er altfor tykk (6mm tror jeg) Der er maks 2-3 mm klaring rundt rorstammen. Hva kan brukes for å tette her?? Noen som har peiling??ror3.jpgror2.jpgror1.jpg

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg tro en talgpakkning som også benyttes i enkelte pakkbokser på akslinger vil gjøre nytten. Det vil komme noe vann til å begynne med, men så sveller talgpakkningen slik at det blir tett.

I en aksel installasjon blir det ikke 100% tett med mindre det er plass til mange runder med talgpakkning(har sett det i en Italiensk Posilippo hvor det faktisk var tett), men på en rorgjennomføring tetter den sikkert helt. Spørsmålet er om du får talgpakkning i rett diameter til installasjonen din.

 

Redigert: Så nå at du hadde prøvd å få fatt i rett diameter talgpakkning. Hva med å forsøke å snitte den eller rett og slett hamp + fett.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei rmyra!

Det siste tipset var ikke dumt. Hamp ville jeg holdt meg unna her.

 

Hvis du ikke har tilpasset talgtening før har du en beskrivelse her:

 

Finn en aksel som har tilsvarende diameter som den du skal tette. Det kan godt være et treskaft. Legg talgpakningen noen tørn rundt akselen. Ta en sylskarp kniv og skjær over alle ringene i akselens retning. Da får du ringer som passer perfekt.

 

Det er noen som gjør den feilen at de kapper av en bit pakning, snurrer den rundt akselen og stapper den ned i pakkbokshylsa (i et stykke) slik at den blir som en spiral. Da kan vannet følge spiralen. Det er viktig at du bare bruker ringer. Disse skal du forskyve slik at skjøtene ikke kommer over hverandre (180grader, 90grader, 180grader osv.)

 

Når du kapper ringene på denne måten vil de ligge perfekt i hver skjøt.

 

Ikke trekk mutteren for hardt til. Den gjør ikke noe om det kommer en dråpe vann i ny og ne. Men nå er det jo ikke så farlig om du får litt høy friksjon på rorakselen da. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

I min båt sitter det en fettnippel på rorhylsen, slik at man kan presse inn fett med en fettpresse. Dette fungerer utmerket som tetting, men er kanskje ikke et alternativ for deg da hylsen din ikke er laget på samme måte..

Har tenkt tanken. Lurte på å montere en rett inn der pakkboksen sitter. Kan ikke tro annet enn at det burde holde tett da.

3mm talgpakning har de ikke noe sted her i nærheten som jeg vet om. Minste til Maritim er 6mm.Men skal prøve hammetrikset først, hvis ikke det går så blir det nok fettnippel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken. Lurte på å montere en rett inn der pakkboksen sitter. Kan ikke tro annet enn at det burde holde tett da.

 

Fyller bare på litt fett før hver sjøsetting og da holder det hele sommeren. Rorhylsen min er konstruert slik fra fabrikken, men det er jo et veldig enkelt konsept. Rorstangen ligger inne i en trang metallhylse hvor vannet umulig kan passere når det er sprøytet inn en dose fett. Jeg pumper inn til fettet tyter ut gjennom åpningen under båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...