Jump to content

Koble batteri nr 2 til gammel hovedbryter


thomassv

Recommended Posts

Hei. Jeg har i 2 batterier i båten i dag - ett fritidsbatteri på ca 135 ah og et mindre bilbatteri som jeg kan koble til dersom fritidsbatteriet blir tømt ved et uhell (slik at jeg kan starte Yanmar'en). Ulempen med dette oppsettet er at bilbatteriet ikke blir ladet da det kun er fritidsbatteriet som er tilkoblet normalt.

Se bilder!

Nå har jeg kjøpt 2 stk tykke kabler med fester og lurer på hvordan jeg kobler bilbatteriet til hovedbryteren? Det er en ledig skrue på hovedbryteren som jeg regner med skal brukes til + (rød), men hva gjør jeg med - (sort)?

 

Batterier

dsc_4346.jpg

Batterier 2

dsc_4347.jpg

Hovedbryter forfra

dsc_4344.jpg

Hovedbryter bakside

dsc_4345.jpg

 

Jeg har også planer om å kjøpe med en inverter slik at jeg kan få ut 230v, men den må jeg vel koble rett på fritidsbatteriet.

mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

ja, pluss tar du til den ledige skruen bakpå bryteren. minusene kobler du sammen. som i videreføre kabelen til startbatteriet. Du kan med fordel koble til inverteren bakpå hovedstrømsbryteren. den kontakten som går til motoren. Da er du sikker på strømmen er av når du slår av og ikkje står og tapper.

Og i tilfelle tvil så skal da bryteren stå på "all" under gange for å lade begge batteria og evt slåes over til 1 eller 2 for å bare tappe ett batteri når motoren er av.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...