Jump to content

Sikker avstand mellom Vhf antenne og Gps antenne?


Gudrun

Recommended Posts

Har montert ny Vhf antenne, men så komme det store: Skal montere en Gps antenne på taket også, men er det noen som har erfaring med hvor nært de kan stå før sending slår inn på Gps'en? Iflg manualen står det 10fot, som sikker avstand, men det er ikke praktisk mulig på styrehustaket jeg har å oppnå disse 3meterne....

 

En annen ting er at i enden av Gpskabelen står en 17,5mm. plugg og iflg manualen skal den borres med 18mm.... kvir meg som "en hund i regnvær" for å borre et slikt stort hull både i styrehustaket og et skott....Blir ikke pent....kabelen er vel rundt 5-6mm. og dekker ikke noe..

Gode råd mottaes for å skjule hullet....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det har noen interesse:

Jeg har flushmontert 3 GPS antenner svært nær hverandre.

Jeg plasserer ofte en håndholdt VHF like nær disse GPS-antennene.

Jeg har ikke observert noen effekt av at jeg plasserer VHFen nær GPS mottagerne.

Det blir spennnedne å lese om andres erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Så lenge du ikke trykker inn knappen og sender vil du vel ikke få noe forstyrrelser, eller?

 

 

Korrekt!!!!!!!!!!!

 

OmVHF`n hindrer GPS signalene er det helt umulig å si noe om. Det er mange forhold som spiller inn. ( VHF Antennetype, GPS ved roten av VHF antenna, ved miten av VHF antenna og sikkert mange andre forhold) 3 meter holder sikkert med god margin i verste tilfellet i og med at dette står i brukerveiledningen. Fest begge antenner der du ønsker midlertidig og gjør et forsøk. Funker det, flytter du de litt nærmere hverandre, gjerne i flere stepp. Om det fremdels funker kan du sikkert trygt montere de på ønsket sted.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

........En annen ting er at i enden av Gpskabelen står en 17,5mm. plugg og iflg manualen skal den borres med 18mm.... kvir meg som "en hund i regnvær" for å borre et slikt stort hull både i styrehustaket og et skott....Blir ikke pent....kabelen er vel rundt 5-6mm. og dekker ikke noe..

Gode råd mottaes for å skjule hullet....

 

Kan du ikke bare klippe av pluggen og lodde på en ny?

Dermed klarer du deg med hull som kabeldiameteren og det kan du sikkert plassere slik at det både er lite synlig og lite utsatt for vær og vind.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis GPS mottageren din (antar det du kaller antenne er en komplett mottager) bruker NMEA 2000 for å koble til plotteren kan du kjøpe en Maretron kontakt som er bergenet for å montere på en kabel under montasje i båten. Denne kontakten har skruterminaler. Hvis det er en NMEA 183 elller NMEA 2000 kabel kan du selvsagt også bare kutte kabelen og lodde den i sammen igjen.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...