Jump to content

lekkasje i pakkboksen


poot

Recommended Posts

Etter motor bytte i år har jeg fått vann lekasje i pakkboksen! Det jeg lurer på er om det kan hjelpe og kun stramme til pakkboksen? Eller kan det være att motoren er feil rettnings innstilt og noe eventuelt har gått i stykker??. Håper noen kan hjelpe meg med noe tips :diving:

Link to post
Share on other sites

Jammen er det mye pakkboks-saker om dagen :smiley:

 

Hvis du har pakkboks meg talgpakkning i forkant skal det være strammemuligheter der. Kanskje må du oså skifte talgpakkning. Har du derimot pakkboks med simmering kan det fort oppstå lekkasjer med skjev-montering av motor. Dette er info jeg fikk av Sleipner. Uansett er det ikke bra om motoren ikke er rettet opp skikkelig med tanke på slitasje på cutlesslager. Et bilde av boksen hjelper ofte for rett diagnose om det finnes stramme mulighet der.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er talgpakkning inne i den enden som kan strammes (forkant). Hvor mye kan jeg eventuelt stramme? Hvorfor jeg tenker på dette med retninngen kan være feil er fordi att når jeg monterer av akslingen så detter den ned kansje 1-2mm fra gearet!

Link to post
Share on other sites

1-2 mm er nok ikke mer enn det må være, men det er ikke slik du retter en motor. Da skal boltene mellom flensene løsnes og så benytter du søkeblad oppe, nede og på begge sider for å sjekke at klaringen er lik på alle steder.

 

Stramming i forbindelse med talgpakning blir jo individuelt. ta litt av gangen og se...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En annen ting, husk at pakkboks med talgpakkning SKAL lekke litt vann. 5-10 drypp pr minutt er vanlig.

 

nb840: Dett med "skåler mot hylsa", er det for å stabilisere akslingen ved oppretting ? (skjønte ikke helt da jeg aldri har gjort annet enn å løsne flensboltene)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...