Jump to content

Sjekk etter overopphetet Yanmar 290 grunnet røket kilereim?


BårdK

Recommended Posts

Fikk så høy motortemperatur at ferskvannsalarmen gikk. Det viste seg at kilereima var slitt av og jeg måtte slepes. Jeg stoppet motoren med en gang alarmen gikk, og jeg observerte ingen koking i ferksvannet (dvs. ikke noe vann ved lokket). Er det allikevel noe jeg bør sjekke ut, evt. hva?

 

Så, det neste spørsmålet. Er det lett å sette på ny kilereim? Instruksjonsboka sier ingen om skifting, kun kontroll og justering.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker, arnearmoa, men jeg kjøper nytt eller nye på mandag. Skal ha hviledag i morgen uansett. Jeg så bare at kilereimen var røket og at denne driver ferskvannspumpa og da skjønte selv jeg at det muligens var en sammenheng med varm motor. Jå nesten sjekke om reima til servopumpa også røyk. De to er nok ikke helt like siden de har forskjellige delenumre. Var innom AB Marineservice, men de måtte vite hvilken 6LPA-motor jeg har før jeg får tak i ny(e) reim(er). Det skulle visstnok stå på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en frekvensmåler til å sjekke strammingen av kilereimer med.

 

Med stillestående motor, så skal du knipse i reima. Egensvingningen er avhengig av flere faktorer, og reima gir fra seg en svak lyd som frekvensmåleren plukker opp.

Dersom ikke produsenten har oppgitt hvilken hz reima skal strammes til så er det bare å titte i en tabell, og se. Har med antallet og størrelsen på kilereimshjulene, og størrelsen på reima å gjøre.

 

I båten min har jeg strammet reima med å sette et maskinspett bak dynamoen, dra utover og stramme til...

 

Skomakerens barn skal gå i dårlige sko. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan slappe av. Motoren skal være knitrene varm før oljen oksiderer så mye. Det som kan skje ved overoppheting på enkelte fabrikater er at toppakningen går og kjølevannet går i oljen. Dette oppdager du i såfall straks du starter. Fyr trøstig opp, la den gå på hurtig tomgang en halvtimes tid mens du holder øye med eksosfargen og temperaturmåleren. La motoren kjøle seg ned. Sjekk nivået på kjølevæsken. Sjekk nivå og farge på motoroljen. Dette er 95% sikkeret i full orden, og du kan bare putre ivei.

Link to post
Share on other sites

Tror du kan slappe helt av, BårdK.

Høres ut som om du gjorde alt etter boka da alarmen gikk.

Jeg hadde uansett skiftet begge reimer når du først gjør jobben.

Etter vedlikeholdsskjemaet til Yanmar, skal disse byttes hver 500. time.

Vedlikeholdsskjemaer for Yanmar finner du HER FOR NEDLASTNING hvis du ikke har dette.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så my for nyttige og beroligende svar. Deretter kommer et fryktelig rookie-spørsmål som jeg ikke finner ut av ved å lese manualen: Dersom jeg må etterfylle kjølevann etter å ha inspisert nivået på ekspansjonstanken, skal ferskvannet da blandes med silikatfri frostveske? Eller gjelder det bare ved vinterkonsevering? Grunnen til at jeg spør er at det i manualen konsekvent står fyll på med "ferskvann" eller "kjølevann" og "Pass på å tilsette langtidskjølevæsle i kjølvannet (ferskvann)" og "I den kalde årstiden er det spesielt viktig med slik kjøleveske".

Link to post
Share on other sites

Du skal alltid etterfylle med en blanding av 50% destillert vann og 50% silikatfri frostvæske. Jeg tror ikke du finner ferdigblandet silikatfri, så du må nok blande selv. Denne blandingen skal du bruke hele tiden, ikke bare ved konservering.

 

Her er en liste fra Yanmar over typer silikatfri frostvæske.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten og tatt noen bilder. Kjølevann er det nok av, så det slipper jeg å gjøre noe med. Når det gjelder reimer får jeg det ikke til å stemme med manualen min. Den er imidlertid for 6LPA-DTP/-DTZP-STP/-STP/STZP mens min motor er 6LP-STE. Noen som kjenner forskjellene mellom disse:

knott0009.jpg

 

For det første fant jeg bare en avslitt reim i motorrommet, mens manualen referer til kilereim og reim til servopumpe. For det andre kan jeg ikke fatte hvordan jeg skal komme til, selv om jeg hadde skjønt hvordan de to reimene skal monteres:

knott0005.jpg

knott0008.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg nok riktig manual, LA3939. Men tegningen stemmer ikke helt med terrenget slik jeg ser det fra min vinkel. Burde jo være logisk med en slik luke, Phoebe. Og sølvteipen tyder på at det er en luke fra stikkcabinen. Dersom jeg ser det rett forfra er det mulig at jeg får bedre overensstemmelse mellom kart og terreng.

Link to post
Share on other sites

Hvis du lurer på hvor det har blitt av den servopumpa, så fins den normalt bare på Z-modellene med drev. Da er den plassert over dynamoen. Jeg tror den har egen kilreim helt fra veivakslingen. (En annen forskjell på STZE/STZP ift. din er at de har en ekstra oljekjøler til servostyringa i slangen mellom dieselkjøler og intercooler.)

 

Du ser ut til å ha samme terrenget som hos meg (skulle bare mangle siden jeg også har 6LP-STE, og det er bare et par hundre i forskjell på motornummeret.

 

Jeg antar det ligger en reim til nedi der et sted....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var kilereimene satt på, det var to enkle og arnearmoe hadde helt rett, det er ingen servopumpe på akselvarianten. Jeg fant ingen ekstra kilereim, så det er meget mulig jeg har kjørt med kun en. Det var ikke lett å komme til da jeg ikke helt fant ut det med luke fra stikkcabinen, ufattelig mange skruer uten at jeg følte meg sikker på at det var riktig luke. Prøvde derfor fra motorrommet og dørken inne og klarte det slutt. Fikk ikke rykka dynamoen en mm. etter å ha løsnet justeringsbolten, men etter at jeg løsnet hovedbolten til dynamoen fikk jeg det omsider til og strammet slik at det var godt under en cm. svai når jeg presset.

 

Deretter fulgte jeg prosedyren til Hulda, og lot den først gå på tomang, deretter 1000 og deretter 1500 omdreinginger tilsammen i ca. 40 min. uten at jeg fikk temperaturen opp i mer enn ca. 75 grader. Alt virket fint, men når jeg dro ned på tomgang i fem minutter før jeg skulle skru av motoren lyste eksoslampa i korte øyeblikk på ca. 5-10 sekunder, når jeg dro på litt igjen stoppet den å lyse (det samme opplevde jeg etter vårklargjøring fra merkeversted i vår). Jeg så imidlertid at det ikke var mer eller mindre vann i eksosen enn vanlig. Kjølevann var fint (litt over maks, men det skal ikke bety noe i følge verkstedet som skiftet kjølevann sist). Sjekket til slutt oljen som var midt mellom min og max og etterfylte en liter. Kjørte igjen motoren, ventet i ti min. og deretter er oljenivået litt under maks. Eksoslampa lyste ikke etterpå. Når det gjelder fargen på eksosen så den ut slik som den pleier (passe grå?), men jeg tror jeg kan si mer om fargen på en rødvin og hva det betyr for smak og garvesyre (gitt kjennskap til druetype og område) enn hva som er riktig farge på eksosen - er med andre ord ingen eksoskjenner.

 

Må innrømme at jeg forsøkte å få AB Marineservice til å gjøre jobben, med de hadde ikke kapasistet. Nå er jeg glad for det, og litt stolt av at jeg turde å gjøre dette selv - og så har jeg selvfølgelig lært en del.

 

Takk til alle gode råd, uten BP ville jeg vært en enda værre rookie hva angår motor! :flag:

 

Klarte imiderlertid ikke å få fikset tett do, men det tar jeg i do-tråden.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo veldig greit å vite at man kan klare denne jobben selv når behovet plutselig dukker opp og du driver mot land...

Hos meg skulle det være greit, siden det er plass til å sitte foran motoren.

 

Men du burde kanskje sjekke litt mer om du tar inn falskluft i sjøvannskretsen, siden du får alarm igjen.

 

Kanskje du var litt uheldig med lokket til sjøvannsfilteret i forigårs. Jeg brukte litt grease på o-ringen for å få mitt tett.

Med gjennomsiktig slange så jeg lufta, og selv om det så ut som veldig mye luft, var det bare av og til jeg fikk alarm. Jeg ser du har gjennomsiktig slange til/fra filteret. Da vil du vel kunne se det du også hvis det er lokket som har skylda.

Link to post
Share on other sites

Selv med lettere tilgang ville jeg ikke har gjort dette drivende på vei mot land, men det lar seg vel gjøre. Får prøve med litt grease, men jeg kan ikke fatte at det ikke er tett (skrudde til på nytt i dag). Men skal det været helt luftfritt i slangen inn til filteret? Det tror jeg aldri det har vært hos meg. Hva med grease på selve skrulokket får å få det skikkelig skrudd til? Hadde som beskrevet over det samme problemet i våres, men da forsvant det bare av seg selv etter et par turer.

Link to post
Share on other sites

Hos meg ble det ganske raskt tomt for luft når jeg fikk lokket helt tett. Til og med i selve filteret, hvor vannet kom helt opp til lokket (gjennomsiktig lokk). Nå har jeg et filter hvor utløpet er på siden, noe som gjør det lettere for luften å unnslippe filteret, men stussen er ikke helt øverst. Det kan tenkes at innløp i bunn spruter vannet helt opp i lokket og gjør det enklere å presse ut luften som henger der. Men selv om du har luft igjen i toppen av filteret, så skal slangene til slutt være fri for luft som følger strømmen. Ellers må det være lekkasje et sted som etterfyller med ny luft. Man skulle nesten tro at en problemet må befinne seg over vannlinja hvis du ikke har drypping til vanlig, men det er jo ikke helt sikkert. Jeg kunne se at det ikke var luft i slangen inn til filteret, bare etter filteret.

 

Hos meg er det iallfall ikke antydning til luft nå, og jeg har gjennomsiktig slange før og etter filter, pluss fra motoren til eksosen.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde kanskje lære meg å lese. Du skriver jo at du har luft i slangen inn til filteret. Den kan ikke komme fra havet under båten, for der er det lite luft.

Hvis du til stadighet har luft som følger strømmen der, må det være jevn tilførsel av ny luft et sted. Jeg ville sjekket slangeklemmen i andre enden av slangen, evt. andre skjøter ved de to inntakene dine. Har du aldri sett noe til at det har dryppet vann der når motoren står? Det ville ikke vært overraskende hvis de var under vannlinjen, men for alt jeg vet er de koblet sammen over vannlinjen for sikkerhets skyld, og da vil ikke det skje.

Link to post
Share on other sites

En liten detalj til:

 

Når jeg jobbet med å få mitt system tett (lokket på filteret), så prøvde jeg å stenge inntaksventilen, fylle opp filteret med vann fra en kanne, sette på lokket og åpne inntaksventilen igjen. Da håpet jeg vannet skulle "henge der". Men det dalte ganske kjapt ned til vannlinja i slangen. Nå når alt er tett henger det veldig bra. Jeg skal se etter neste gang jeg kommer i båten, men sånn som jeg husker det, så er det omtrent ikke antydning til luft i filteret mitt, selv når båten har stått med åpen inntaksventil. Lokket er ca. 35cm over vannlinjen, trur eg.

 

Det kan jo tenkes at du har mindre lekkasje enn jeg hadde, men det høres ut som eksosalarmene oppførte seg nokså likt.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe vanndrypp og klemmene sitter fint. Smørte med gris på O-ringen til filteret og CRC på selve lokket slik at det ble letter å skru jevnt i stedet for hakkvis og ingen. Ingen eksoslampe på tomgang denne gang - om det bare har gått seg til eller om mine enkle tiltak har gjort susen, vet jeg derimot ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...