Jump to content

Hasteløsning i Arendal, Diana 700 tar inn vann


HulkHaugen

Recommended Posts

Sjøsatte båten min forrige fredag, og det var kos, men den tar dessverre inn litt vann. Nå er jeg i utlandet, men kommer hjem til fredag og blir hjemme i helgen, så lurer da på om noen vet om et sted i Arendal hvor jeg kan få heist den opp og kikket på det enkelt uten store kostnader. Det er snakk om en Diana 700 '83.

 

Det jeg syntes er rart, er at der ikke er noen fettkopp som jeg kan stramme på for å få det tett rundt akslingen. Regner derfor med at jeg må av med propellen og kanskje skifte en pakning eller lignende bak der en vei. Ser også ut som at den tar inn litt rundt roret, ikke så kritisk der, men ikke idéelt det heller. Kan være andre feilkilder, men ikke som jeg er skeptisk til nå. Bunnpluggen fikk bra med gjengetape på seg, og var trå å skru inn, tror nok ikke den lekker, men dette er vel noe jeg kan lokalisere nå jeg løfter båten, for da bør vel vannet komme ut motsatt vei?

 

Andre tips om feilsøking, og ev. sted for å kunne gjøre denne jobben? Har de slik kran på Tromøy ved VP der?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Hei! ser du har en MD 11,min far hadde problem (vist gear og hylse er lik da)også med lekkasje i hylsen.Der var det greasekopp med rør ned på akslingen,der løsnet vi akslingen i flensen på gearet(med varme,satt veldigt) mener å huske att det var 2 tetninger i hylsen,en foran og en bak greasepåfylling.den ble helt tett etter att vi skiftet pakningene!Lykke til videre! håper det ordner seg! Husk å ikke teite for mye på grease koppen,da får du lekkasje!

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Hos VP på Skilsø brukte de Kranbil når jeg var oppe der for noen år siden, men kranbilen er jo parkert på kaia der, så det er ikke noen stor affære, men jeg så ogsånår jeg tuslet forbi med sjekta sist uke at de har fått seg truck. Kan jo hende den klarer sjekta di. Håper ikke sjekta synker, ikke gøy å ta inn vann. :nonod:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Den skal nok holde seg oppe, har en kamerat som ser til den daglig, og den tar ikke inn så vanvittig mye, men langt mere enn akseptabelt.

 

Jeg er 90% sikker på at der ikke er noen fettkopp, men det kan jo være som Yankee foreslår at der er en gummiflens som skal smøres litt.

 

Jasså JohanM, er du også her inne :) Går det bra med prosjektet ditt, så bilder på Fjasboka. Båthuset, er det i Gårdalen eller deromkring det, ved kajakklubben eller hva det heter?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ja du vet, jeg er overalt og ingenplass vettu, hehe:P

 

Båthuset er på vindholmen, når jeg jobba der var det hvertfall utstyr til og sjøsette ganske store båter der :)

 

Prosjektet går fremover, venter bare på godværet igjen slik at jeg får på topcoat, men støypinga er ferdig:)

 

Ligger egen tråd med den her inne å. bare søk på askeladden 14, så kommer den nok opp :)

Link to post
Share on other sites

ok...må google litt på dette da, og finne alle mulige løsninger. Kommer hjem på fredags sent på kvelden, og reiser på mandags formiddagen igjen, og da blir jeg borte til 19.aug :(

 

Men viktig å kunne føle meg trygg på at båten flyter når jeg kommer hjem igjen....

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Har akkurat hatt jobben med å legge nye talgpakkninger i pakkpoksen du kan lese litt om det i denne tråden. Om du har et lignende system, kan det være du må stramme selve boksen med pakningene i. Jeg har opplevd lekkasje fordi lokket til fettkoppen skrudde seg av, og vannet rant inn der. jeg forstår det slik at du ikke har fettkopp, så da er det vel ikke der det ligger. får håpe du finner ut av det, lykke til!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

oppdatering: Ringte hjem, og der var praktisk talt ikke kommet inn noe vann, så da står jeg med to alternativer som begge kan være faktorer for vanninntak:

 

1. Lekkasjen oppstår når akslingen roterer, altså ved motor i drift.

 

2. Forrige helg hadde akslingen løsnet (slurv ved tilkobling), og dette kan ha økt vanninntaket, men bedret seg når den ble tilkoblet igjen.

 

Uansett, så er nok ikke pkt 2 hele sannheten, siden den tok inn vann etter at akslingen ble tilkoblet igjen. Riktignok hadde jeg ikke verktøy tilgjengelig til å få strammet den skikkelig, så den kan ha løsnet igjen. Men den er isåfall fortsatt litt løs, og tar ikke inn vann nå...

 

 

Konklusjon, jeg tror den kommer til å ta inn vann så lenge akslingen roterer, og derfor må det tettes en vei. Men jeg kan montere ny lensepumpe med flotør, og reise på jobb i 5 uker med god samvittighet, samt å ha noen som ser til den med jevne mellomrom (dersom jeg ikke får tettet den til helgen).

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...