Jump to content

ekkolodd, hvilke anbefales?


sk500

Recommended Posts

Vanskelig å gi noen anbefaling uten å vite hva du skal bruke det til. Er det til navigasjon, fisking, hvilke dyp osv?

 

Jeg vil anbefale lodd fra Eagle hvis du vil ha et enkelt billiglodd og Lowrance eller Furuno hvis du trenger noe mer avansert, men konkrete modeller venter jeg med til du forklarer behovet ditt bedre.

Link to post
Share on other sites

m10-1632-img.jpg

 

Furuno FCV-620 og storebrødrene (FCV-585, 295 og 1150) går utenpå alt annet av ekkolodd til fritidsbruk pr i dag. Eneste ulempe er at prisen er forholdsvis stiv, ca 8 tusen uten svinger.

 

Har brukt FCV-620 i 3 sesonger nå, har også Lowrance HDS som pr i dag kommer på en god annenplass, dette loddet er helt nytt og har potensial til å ta over tronen fra Furuno hvis de får forbedret signalbehandlingsprogramvaren, noe jeg vet de jobber med. HDS er et såkalt chirp ekkolodd og jobber med helt andre utgangssignaler og mottagerkretser og signalbehandlingsalgoritmer enn noe annet lodd til fritidsbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kårer herved "signalbehandlingsalgoritmer" til dagens ord.

 

Jeg har et Humminbird 535 lodd og det fungerer ok. Brukervennlig og hurtigbraketten er genial. Bare til å klipse på. I dag hadde jeg heller kjøpt et Eagle lodd om jeg skulle handlet i samme prisklasse. Helst et dobbeltfrekvens.

 

Lytt til erfarne fjellfolk. Skribleriene til abbor på flere fora har lært meg endel om ekkolodd og kartplottere de siste årene. Lowrance HDS og Furuno fcv står øverst på lista mi hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Minner meg om en telefon samtale fra svunnen tid, etter en "ingen feil funnet" reparasjon.

 

J''vla ¤"?)%& Vhf'en virker fortsatt ikke!!!

 

Kan du beskrive feilen?

 

Er'u treig eller - jeg sier jo at den ikke virker. Den har aldri virka og vi skal på ferie.

 

Men, kan du fortelle meg hva som ikke virker. (tabbe - tabbe- tabbe :yesnod: )

 

HADDE JEG VISST DET - DIN -#/%*==#§#¤% IDJOT, så hadde jeg fiksa det sjæl første gangen. Jeg SKAL ha ny VHF og det NÅ!!.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke eksempelvis målseperasjon noen enkel sak å kvantifisere, det er et av de største ulempene med Garmin. Dette gjelder både å separere fisk som står nærme hverandre i vannsøyla og fisk som står nær bunnen. Et Garminlodd klarer heller ikke samme dyp som en Furuno med identiske Airmarsvinger.

 

Tror veldig mange har kjøpt Garmin ekkolodd basert på gode erfaringer med GPS og plotterene deres. Firmaer som Furuno, Raymarine (Raytheon) og Lowrance har drevet med ekkolodd i over 50 år, Garmin er nybegynnere i denne sammenhengen, men de investerer mye i produktutvikling så de får nok sikkert skikk på loddene sine etter hvert. GSD-22 som er et såkalt digital balck-box ekkolodd har en ytelse som stort sett kan sammenlignes med analogloddene til Furuno, Raymarine og Lowrance, men sannyligvis marginalt dårligere målseperasjon. Loddene som sitter i 400 og 500 serien er igjen et par hakk under GSD-22 når det gjelder ytelse.

 

Kjenner til flere hardcore fiskeentusiaster som har plukket av sine helt nye GSD-22 bokser og erstattet de med Furuno FCV-585 lodd.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt grønn når det hjelder dette, men hvilken pris prater vi på disse duppedittene her. Jeg skal ha den bare til fisking på elva her, men det hadde vært ett + om den kunne vise dybda også. Hadde ikke tenkt å legge allverdens med penger i det

Link to post
Share on other sites

Har Furuno (som "alt annet"...) ombord Type 6100. Har hekksvinger (ikke montert enda), Stor plastsvinger (som jeg er litt usikker på) og en stor messingsvinger (som funker bra, for meg)

Da jeg ikke er glad i "høl i bånn", er den montert innvendig på egnet sted.

Har testet signalkvaliteten på innvendig / utvendig montasje ved å holde svingeren over ripa, men kunne ikke se nevneverdige forskjeller. Går til 600 meter. Innebygget voltmeter (med en desimal) og har tilkobling av NMEA.

 

Det jeg har forstått både gjennom lesing her på Bp (spes. Abbor) og andre fora, er at det er en rivende utvikling på ekkoloddfronten for tiden. Nye signalbehandlingsmetoder er på vei, med ganske forbløffende resultater. Ser ikke bort fra at jeg kommer til å bytte den dagen egenskapene endres dramatisk OG med en fornuftig pris.

Håper da at "gamle" svingere kan brukes...

MITT bruk av loddet: :rolleyes::fishing: :fishing: :fishing:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...