Jump to content

ekkolodd, hvilke anbefales?


sk500

Recommended Posts

Jeg fikk byttet min Garmin Fishfinder 140 til en Eagle 245DS etter kritikken av Garmin logg her på forumet :smiley:

I følge bruksanvisningen skal man kunne bruke AAA batterier på Eagle logget i tilegg til direkte strøm.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Eagle Cuda 245DS er bra lodd for den som ikke skal ut på de største dyp. Klarer nok minst dobbelt dybde av Cuda 300 siden den også har 83kHz. Du har tydligvis kjøpt den portable utgaven av 245DS, denne utgaven koster noen hundre kroner ekstra som en kan spare ved å kjøpe stanadardutgaven hvis en ikke trenger et portabelt lodd.

Link to post
Share on other sites

Eagle Cuda 245DS er bra lodd for den som ikke skal ut på de største dyp. Klarer nok minst dobbelt dybde av Cuda 300 siden den også har 83kHz. Du har tydligvis kjøpt den portable utgaven av 245DS, denne utgaven koster noen hundre kroner ekstra som en kan spare ved å kjøpe stanadardutgaven hvis en ikke trenger et portabelt lodd.

 

Det var ikke den portable typen jeg kjøpte men tror den kan bruke batterier likevel.

Mulig jeg tar feil altså , men det ser slik ut i manualen , uansett skal jeg montere den fast så det er ikke noe problem for meg.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Abbor, ser du sammenligner Lowrance X-126 DF med Furuno LS-4100 som Mulligan anbefalte. Fant ikke X-126 loddet her:

 

http://baatservice.net/shop/

 

men er X-125PK tilsvarende, eller er det noe helt annet? Synes dette er en grei prisklasse. Furunoloddet koster ca 2500,- hos Seatronic, men da tilkommer giver på minst 1500,-. X-135PK koster 3000,- hos Hvaler Båtservice.

Link to post
Share on other sites

Manualen er felles for portable og standardversjonere av Eagle loddene. Det er i sokkelen som de portable står på at den kan sette inn AA batterier.

 

 

X-125 er enfrekvensutgaven av X-126 (bare 200kHz), egner seg best til ferskvannsbruk. Men Hvaler Båtservice har Eagle SeaFinder 480 DF, dette er helt identisk med Lowrance X-126DF. Normalt mangler det noen funksjoner og er litt dårligere skjermer på Eagle utgavene sammenlignet med Lowrance, men akkurat disse modellene her helt identiske.

Link to post
Share on other sites

Men Hvaler Båtservice har Eagle SeaFinder 480 DF, dette er helt identisk med Lowrance X-126DF. Normalt mangler det noen funksjoner og er litt dårligere skjermer på Eagle utgavene sammenlignet med Lowrance, men akkurat disse modellene her helt identiske.

 

 

Ja, og det er ikke så rart. Det er samme konserne.

 

Lowrance er dyre

Eagle er billige

 

Kanskje det er det samme som med noen Italienske viner (Brunello og Rosso de Montalcino)

 

Det som ikke tilfredsstiller kravene til Brunello selges som Rosso.

Link to post
Share on other sites

Manualen er felles for portable og standardversjonere av Eagle loddene. Det er i sokkelen som de portable står på at den kan sette inn AA batterier.

 

 

X-125 er enfrekvensutgaven av X-126 (bare 200kHz), egner seg best til ferskvannsbruk. Men Hvaler Båtservice har Eagle SeaFinder 480 DF, dette er helt identisk med Lowrance X-126DF. Normalt mangler det noen funksjoner og er litt dårligere skjermer på Eagle utgavene sammenlignet med Lowrance, men akkurat disse modellene her helt identiske.

 

 

Ok , der har du forklaringen på batterimysteriet :smiley:

 

Men på Eagle 245DS så står det at jeg kan velge mellom 83kHz OG 200khZ , vil 83kHz være bedre i saltvann og til større dybder enn 200kHz ?

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Kan du gi en forklaring på hvorfor?

 

Jeg tror Abbor kan være inne på noe. 200 KHz er "mer følsom" for temperatur og salinitet sjikt. 200KHz vil gi sterkere ekko fra skiktene. Ferskvann er mer "homogent"

 

Dette betyr ikke at ikke 200KHz fungerer utmerket i saltvann, men når teori teller mer enn praksis er det lett å komme med slike påstander.

 

På engelsk er det noe som heter "For all practical purposes (FAPP)"

Innenfor kvalitet er det noe som heter "riktig kvalitet".

 

Jeg velger riktig kvalitet når det, FAPP, gir meg det jeg forventer og har behov for, til en pris som passer min lommebok.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Eagle Cuda 128 og 168 i båtene mine, disse er billige og funker helt greit til fiske og dybdevisning. De har også temperaturmåler(i vannet) Marineshop solgte disse til 650kr. Har du med deg et bilbatteri eller lignende har du strøm i bøtter og spann.

 

Jeg har også et portabelt Humminbird, med trådløs svinger som lempes over bord i ei snor. Kan brukes overalt.

 

Til hobbyfiske trenger man ikke plottere eller dyre ekkolodd. De færreste fisker på 300-600 meters dyp og alle, selv de billige viser fisk og de fleste viser også hvor dypt fisken går (tracking/id

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

vil 83kHz være bedre i saltvann og til større dybder enn 200kHz ?

 

Kommer an på hva du er ute etter.

Det er ingen prinsipiell forskjell på saltvann og ferskvann, bortsett fra lydhastigheten.

Men vannkvalitet teller inn.

 

Generellt er det sånn at jo lavere frekvens, jo lenger rekker du.

Jo høyere frekvens, jo bedre oppløsning.

Større svingerflate gir smalere lobe.

Jeg har tatt bunn på 6000 m. med et 15 kHz lodd, men oppløsningen var elendig.

Når jeg virkelig ser etter ting på bunnen bruker jeg opp til 800 kHz. Da er åpningsvinkelen 0.7 grader, og oppløsningen helt fenomenal.

Link to post
Share on other sites

Med eksempelvis 300W og 200kHz svingeren til Lorance/Eagle (20 graders vinkel+ store sidelober) er det ikke noe problem å følge bunn på 450m på Mjøsa. I sjøen er det jo mye mer demping enn i en superklar innsjø, derfor er det en fordel å ha en lavere frekvens tilgjengelig. På rimelige lodd er det som regel 83kHz, på litt dyrere lodd har ofte tofrekvens 50/200kHz. For de som vil være sikre på å følge bunn på mer enn 60-70m i sjøen er det lurt å kjøpe et tofrekvenslodd. Det er selvsagt ikke noe probelm å få gode signaler på større dyp med 200kHz men da kreves mer avanserte ekkolodd og dyrere svingere, det jeg her omtaler her er typisk for utstyr i 1000-2000kr klassen.

Link to post
Share on other sites

I sjøen er det jo mye mer demping enn i en superklar innsjø

 

Tull og tøys.

Har med vannkvalitet å gjøre.

I en innsjø med tilsig fra myrområder og gjerne litt oppvarmet vann fra en kraftstasjon kan vannkvaliteten være elendig, mens den for eksempel langs Vestlandet er fremragende.

Nordre del av Rødehavet er ett sted hvor vannkvaliteten er alldeles framifrå.

Den største komponenten i dempning er sfærisk dempning.

Enten du er i ferskvann eller saltvann.

Eller matolje for den saks skyld.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Abbor. Men hvis jeg skulle finne på å gå for et Furuno lodd ser jeg at de selges uten svinger. Har det stor innvirkning hvilken svinger man velger? Hekkgiver vil jeg helst ikke ha. Det må bli innvendig eller gjennomgående giver. Men hva er forskjell på gjennomgående giver i plast og bronse? Har dette noe med signalet å gjøre, eller er det bare den mekaniske kvalliteten på giveren? Er det dumt med innvendig giver, bør man helst ha en gjennomgående?

Link to post
Share on other sites

Nå prøver jeg å hjelpe noen som skal kjøpe seg ekkolodd og ikke de som skal ta doktorgrad i hydroakustikk her Mulligan. Og ikke ser det ut du leser den delen av innlegget mitt du siterer en gang, siterer om superklar innsjø og begynner å omtale myrvann.

 

Det er ingen forskjell i ytelse på de billigste gjennomgående svingerene i bronse (B744V/B117/B60), i plast (P319) og hekksvingeren (P66) til Furuno. De er alle laget av Airmar og bruker samme svingerelement. Også den rimligste innvendige svingeren (P79) har også samme element, men her vil du få noe signaltap og forvregning når signalet går gjennom skroget. Hvor stort tapet og forstyrrelsene blir er avhengig av tykkelsen på skroget og hvor homogent det er. En god tommelfingerregel er at en mister 20-30% av maksimal dybde ved innvendig montering. Det er viktig å være klar over at svingere som B117 og P319 skal monteres på tilnærmet helt flat bunn og at B60 avhengig av type skal monteres på skrog med 8-15 eller 6-24 graders skrogvinkel (deadrise). De andre svingerene nevnt her kan tilpasses alle skrogvinkler. Matrialet svingerhuset er laget i har tilnærmet ingen betydning for akustisk kvalitet, en riktig konstruert svinger har som oftest et akustisk vindu i et annet matriale.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en heldig eier av en Furuno FMV 605 som jeg kjøpte i 1991. Den gang ble jeg anbefalt å velge en svinger litt større (dyrere) enn den som fulgte loddet. Jeg har aldri hatt noe inntrykk av at jeg gjorde noe dårlig valg. Jeg har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Svingeren står på en treklosse som er horisontal og tilpasset den skrå skutesida. Ca 30 grader forskjell.

Jeg oppdaget etter hvert at en kunne montere temperaturføler ( sjøtemp) på loddet, og etter litt "spekulering" lagde jeg meg en føler med en NTC motstand for å se hvor det bar. Ved hjelp av en ingeniørkamerat så regnet vi ut hvilken motstand vi skulle bruke, og fikk klaff med en gang. Jeg mener å huske den er på 10K.

19.5 grader i vannet her nå faktisk, men jeg har sett 21.5 ute på sjøen her i Kristiansand for to uker siden...Kjekt å ha med andre ord...og kostet max 5,00 kroner...og ikke: minst 500,00 som leverandør sikkert skal ha...

 

Per

 

Ps! Loddet har mange driftstimer, og har aldri hatt noe tull....

Link to post
Share on other sites

Den største komponenten i dempning er sfærisk dempning.

 

Tull og tøys tenkte jeg å skrive, men så tenkte jeg at jeg har lovet meg selv å alltid tenke to ganger før jeg poster. (Jeg trodde den største dempingen i bølger var den radielle.)

 

Men så fant jeg dette:

Dersom energistrømmen er den samme gjennom alle sylinderflater uavhengig av radius r, vil bølgeamplituden avta som 1/√r. Dette er en vesentlig mindre dempning enn ren sfærisk dempning hvor bølgeamplituden avtar som 1/r.

Resten kan leses her, for de som har intersse av det.

 

Lærte noe nytt i dag også

Link to post
Share on other sites

20-30 % tap av maksimal dybde er i følge data fra Airmar og også erfaringen til flere som har testet M260 først ved siden av båten og så innvendig montert. I følge denne tommelfingerregelen skulle det tilsi 500-600m maksimal dybde med en innvendig montert svinger med ditt oppsett akkurat på den plassen og samme tidspunkt som du gjorde 750m målingene. Men det er en bare tommelfingerregel og er selvsagt også veldig avhengig av skrogtykkelse om hvordan skroget er bygd opp. Dette gjelder selvsagt ikke for en hekksvinger klasket ned i sika innvendig men for korrekt montert P79 sammenlignet med P66 og M260 sammenlignet med B260.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...