Jump to content

montering av oljetemp, vanntemp, oljetrykk osv i seilbåt


jensemann2

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle kjøpe diverse målere til motoren og montere i seilbåten. Har litt lyst å ha det utendørs, men vet ikke hvor hensiktsmessig dette er mtp montering. Er det noen som har snekret noen bra brakett til montering av slikt på seilbåt? Bedre å ha det inne v/kartbordet kanskje. ? båten er en oksø 32, cockpiten ser slik ut:

 

seilbaaten.jpg

 

Tenkte på å sette et panel på styrbord side på skottet inn mot kabinen.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på å sette et panel på styrbord side på skottet inn mot kabinen.

 

Et tips kan være å montere det på babord side (ved kompasset) hvis mulig.

Da vil du ha styrbord side fri slik at den kan benyttes som ryggstø når man sitter i le under sprayhood'en.

Jeg har en slik "fri" side i min cockpit, og den verdsettes høyt.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et tips kan være å montere det på babord side (ved kompasset) hvis mulig

Jeg har ikke noe særlig greie på deviasjon og sånt, men har sett i diverse manualer på utstyr som kartplotter og VHF at det bør plasseres et stykke unna kompasset for å ikke få feilindikasjon.

Når det er sagt, så har jeg samme prosjekt på gang selv, men jeg blir å montere instrumentene i et tidligere hjemmelaget panel som er plassert under løygangen/inngangen. Er greit å komme til på baksiden og jeg har god oversikt når jeg sitter ved roret.

Link to post
Share on other sites

tenkte å kjøpe sånne biltema instrumenter. Ser greie ut og er veldig rimelige. Men jeg er litt skeptisk til å bore for mange store hull i gelcoaten, så kanskje heller bygge en slags boks som kan skrues i gelcoaten? Noen som har bilder å vise meg?

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde et instrumentpanel i vinter. Jeg kjøpte sensorer og instrumenter fra Wema. Jeg kjøpte sensorer med utgang både for alarm og indikator, så selv om jeg ikke kan se instrumentene til enhver tid, vil jeg få alarm hvis oljetrykket synker, eller kjølevannstemperaturen blir for høy.

 

Orginalt:

Seilbt065.jpg

 

Ny oljetrykksgiver:

Bilde201.jpg

 

Ny vanntemp-giver:

Bilde099.jpg

 

Nytt panel:

Bilde204.jpg

 

Nytt panel lakkert og montert inne ved kartbordet:

14042009001.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om dreiespole instrumenter, så vil jeg ha dem så langt unna kompasset som mulig.

 

Helt enig med Cerveza. Få dem ned ett eller annet sted og ha en akustisk alarm som du hører på dekk.

 

Men, du har jo seilbåt :crazy: . Bruk pengene til instrumenter du har bruk for under seilas. Nøy deg med en akustisk alarm.

 

Blir det noen kroner til overs, så kan du tenke på motortemp og oljetrykk. Men ikke ved siden av nedgangen. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...