Jump to content

tomos 4 som ikke vil starte


murrebass

Recommended Posts

Hei

Tomos 4hp er en uutslitelig motor. Jeg har selv en som har gått mye siden 70-tallet, og den går utmerket fremdeles. Din problembeskrivelse peker egentlig i retning av bare én mulig feil, nemlig galt tenningstidspunkt. Men det er på den annen side lite trolig. Gi den først noen dråper med bensin gjennom plugghullet, og prøv å starte motoren på denne lille "drammen". Tenner den da, får den ellers ikke bensin. Dersom det ikke er noe galt med forgasseren din, kan membranene i innsuget ha hengt seg. Det kan dessuten være verdt å forsøke med en ny plugg. Det som kan se ut som god gnist (blå - ikke gul), er ikke alltid det. Å slipe stiftene, hjelper ofte. La i alle fall ikke noe være uprøvd.

gon

Link to post
Share on other sites

I mine yngre dager kalte vi denne motoren "dra deg ihjel" :lol:

 

Ett gått råd tror jeg nok kan være å choke godt hardt og brutalt. Jeg tror den trenger å bli våtere enn de fleste andre påhengere. Når den først går, ja da går den :flag:

 

Gnisten skal alltid være blå/hvit. Har du gnist er det intet feil med coil men du kan skru inn blandings skruen inn til det butter, forsiktig, deretter 2 3/4 runde ut. Når du får driftsvarm motor skruer du skruen forsiktig inn 1/4 av gangen til den begynner å gå ujevnt, deretter litt ut til jevn gange og kaffekoppen står av seg selv på toppen :smiley:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

oki det som feiler en tomos 4 når den ikke vil starte, er den lille plastikk delen som flotøren i forgaseren presser opp i et lite hull so den bruker og henge seg opp.men vist du noen gang får tak i en forgasser fra en crecent 4 so har du samme delen bare at den er av stål so litt tyngre en plastikk so den detter ned so den skal.obs et lite tips kan lønne seg og kjøre motorn tom for bensin når du er ferdig og bruke den for dagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...