Jump to content

Hjelp til valg av kart til Eagle kartplotter.


opas

Recommended Posts

I båten jeg solgte hadde jeg en Navman 6500 kartplotter som inneholdt kart som kunne zoomes ned til små detaljer.

Nå i den nye båten min finnes en Eagle Intellimap 502 kartplotter som inneholder et kart som ikke inneholder mye detaljer og som ikke kan zoomes inn lenger enn hele "Bergen og omegn".

Det jeg har funnet ut er at kartene som følger med er store kart over hele Norge og Sverige og at man visst kan få tak i mindre og mer detaljrike kart.

Kartet som er i plotteren er på et SD minnekort og er merket: Navionics 22 XG Norway s.-Sweden W.

 

Er det noen som kjenner til disse kartene og om det er mulig å laste ned bedre kart på en SD brikke og sette inn i plotteren.

Skulle likt å visst litt mer om hvordan jeg kan få bedre kartopplysninger enn det dårlige kartet som var med.

 

På forhånd tusen takk :seeya:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Du har nok mange detaljer på den 22 XG brikken. (Jeg har den samme i en Lowrance kart plotter). Det som er saken er at kartene er delt opp i fem eller seks områder og du må velge korrekt område for å få detaliert sjøkart. Bla litt gjennom menyene til du finner "kartvalg" eller liknende.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik Eagle-plotter med samme SD-brikke som deg.

Har brukt den i vel en måned og det fungerer greit så langt.

 

Kan være at du bare ser oversiktskartet, i så fall må du inn i menyen og velge det kartet som dekker ditt området.

Husker ikke nøyaktig hvor dette gjøres, men jeg tror det et noe som heter Map Data i menyen, og velg kart/område derfra.

 

Tror oversiktskartet er lagret i selve plotteren, men du må altså velge kartet på minnekortet. Hele området (22 XG Norway s.-Sweden W.) består av mange mindre områder som antagelig må velges for hver gang man flytter seg til et nytt område.

 

Detaljnivået skal da være som på vanlig sjøkart.

Link to post
Share on other sites

Hele området (22 XG Norway s.-Sweden W.) består av mange mindre områder som antagelig må velges for hver gang man flytter seg til et nytt område.

 

Det er riktig - jeg ble helt fortvilet til jeg fant ut av det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har samme kartplotteren med Navionics Gold kartbrikke. Veldig mange av grunnene i kartet kommer kun opp som kryss uten dybdeangivelse. Er ikke disse overført til det elektroniske kartet, eller må utstyret settes opp på en spesiell måte for å få frem alle dybdeangivelsene for alle grunnene?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme kartplotteren med Navionics Gold kartbrikke. Veldig mange av grunnene i kartet kommer kun opp som kryss uten dybdeangivelse. Er ikke disse overført til det elektroniske kartet, eller må utstyret settes opp på en spesiell måte for å få frem alle dybdeangivelsene for alle grunnene?

Du får dypden om du plasser cusoren over krysset. Du kan også legge inn at du ønsker sikker dypde på f.eks 10 m. Alle grunner på 10 m og mindre får da en annen farge, enn dypere vann. Du vil ut fra fargen kunne avgjøre om grunnen er dypere en 10 m og ufarlig for deg. Grunner som er farget er mindre enn 10 m og de holder du deg unna. (Jeg har ikke Eagle plotter, men går ut fra at denne funksjonen er også tilgjengelig på din plotter.)

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer nok ikke det som er sagt. Se skjermbildet som er vedlagt.

Jeg har satt "Safety Contour" til 5m. Dvs at alle dybder mindre enn 5m vises i blått. Uansett vises ikke dybdeanvisningene på grunnene som er markert med +. Verken de som er over eller de som er under 5m. Det som også er det rare er at noen steder er det angitt dybdeanvisninger. Kan noen forklare dette? Kartet er Navionics Gold 22XG. Er det kartet som har disse begrensningene slik at alle dybdeanvisninger ikke er tatt med?

 

 

image_053.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...