Jump to content

perfekt lade strøm hva mener du


flight

Recommended Posts

Jo høyere ladespenningen er satt jo strengere er kriteriene for å vite når batteriet er fulladet slik at ladningen kan skrues av på riktig tidspunkt. For mange batterier betyr dette ideelt sett at du må planlegge reisetiden din etter ladetiden når en slik høy spenning benyttes.

Link to post
Share on other sites

av type agm

Hei flight.

Det Ole Petter sa sier egentlig alt allerede, men kunne være lit mer informativt for deg.

 

Betegnelsen "AGM" betyr ikke automatisk at alle AGM ha likt ladeslutspenning og ladetid.

Det betegner bare hvilken teknologi at du har kjøpt.

 

Med det finnes det mange muligheter for "optimal", inkl. faktor temperatur og (Ole Petter) tid.

Det du altså -må- sjekke er hva batteri-produsenten anbefaler.

 

Bare med det finner du en "fra - til" range som gjelder for batteriet -ditt-.

Og: => Det gjelder ikke for andre.

 

Hvis du kjører dynamoen med fast innstillt spenning da bør du velge mellom:

- lading uten særlig oppsyn som betyr minste ladespenning og lengst tid.

- lading med riktig oppsyn, som betyr mulighet for (av batteriprodusenten angitt) maks mulig ladespenning.

 

Begge to er kjedelig.

Har du god tid da kan du skrue ned ladingen.

Er det mer hastelading som gjelder, da er det ofte best med en ekstern regulator som kan styre ladingen i flere trinns.

Og siden du har en w-regulator som tilatter å bli nedjustert også er andre muligheten den som jeg ville anbefale.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

Her er det en problemstilling jeg synes det er litt vanskelig å forstå. Hvis en bruker en vanlig dynamo, som den standard som følger med båten, vil den vanligvis lade med en konstant spenning. (Det gjør i allefall min, som er med Volvo Penta MD2030) Vil en da ødelegge AGM batterier eller andre tette batterier pga. at de får for høy ladespenning, og dermed begynner å gasse slik at batteriet tørker ut? Kan en da installere AGM batterier uten å gjøre noe med dynamoen? Hvilke andre komponenter i ladesystemet må en vurdere hvis dette er tilfelle?

 

mvh

TG

Link to post
Share on other sites

Hei Tidevann.

Svaret blir det samme som altid:

 

Først og fremst må du sjekke:

- hvor mye spenning at dynamoen leverer =>maksimalt, dette bør måles.

- hva foreskriver batteriprodusenten ang. maksimalt ladespenning, men også minste spenningen.

 

Med det ligger du i blinken mht. batteriets behov ang. spenninger.

Mellom begge to vedier ligger det du kan opperere i for så å optimalisere/tilpasse ladeforløpet etter dine behov.

 

Nå svarer jeg på eposten din.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Med frykt for å virke litt besservisser kan jeg komme med 1 anbefaling. PDAR fra Jørg som har svart her et par ganger fungerer fantastisk (ikke rødme nå Jørg :-). Jeg har ikke rukket å sette i den båten jeg har nå, men forrige båt ble et helt annet liv mhp lading. Liten boks som tar seg av "det kjedelige" dvs lading, justering osv. Alt går av seg selv. På Jodaen vår økte "Mulig liggetid i uthavn uten landstrøm helt til f.eks kjøleskapene gir seg" fra 1,5-2 dager til rett over 3-3,5 dager med samme batteribank.

Boksene er dyre, litt krøkkete å montere hvis du har 10 tommeltotter. Har du 2 tommler går det greit :-)

 

mvh

Bavaria32sport

btw jeg kjøpte inverter også fra Jørg i våres. Eneste ferien uten kødd med 220v-inverter strømmen.....

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En god tommelfingerregel er 14.4V ved 20grd.C for bly/syre batterier men dette varierer fra batteritype til batteritype. Skal du ha optimal lading, og det vil en jo gjerne i båt, så er en ekstern regulator som Ladac 1204, Sterling PDAR o.l. at absolutt krav. Disse regulatorene måler temperatur og spenning PÅ BATTERIENE :smash: og ikke på dynamoen.

 

Et eksempel av egen erfaring: Fikk dynamohavari midt i ferien og måtte ha ny. Stakk innom et seriøst (?) båtverksted og kjøpte en ny 70 marinedynamo. Etter en del strømforbruk målte jeg 30-40A lading umiddelbart etter start av motor og etter bare et par minutt falt strømmen til rundt 20A for så å dale langsomt ned mot 3-4 etter et par timer. Etter ferien monterte jeg en Ladac 1204 regulator og ladestrømmen gikk umiddelbart opp til 70A og i løpet av noen timer falt den til 40-50A for så å ende rundt 20A. Litt av problemet lå i at dynamoen var merket med 14V og selv om det ideelt skulle vært 14.4 så var det i praksis 14.00V ut av dynamoen. I tillegg gjorde spenningsfall i kabler sitt til at ladespenningen på batteriethavnet langt under 14V. Batteriets naturlover gjør at om du ikke får høy nok spenning vil du heller ikke få optimal ladestrøm... Spenningnen på dynamoen er fullstendig uinterressant, det er på batteripolene det gjelder :smash:

 

Jeg har brukt Ladac 1204 eller Amtec i flere båter og disse er veldig enkle men fungerer glimrende til mitt bruk. PDAR er dog en langt mer avansert regulator som også tar hensyn til ladetilstanden på batteriene. Ladac/Amtec holder maksimal ladespenning kontinuerlig men PDAR går over til vedlikeholdslading når batteriene er fulle.

 

Der står en masse om lading her.

Link to post
Share on other sites

De spenningene du her oppgir for åpne bly-syre batterier er med skam å melde direkte feilaktig

og følger du disse, vil du ganske så fort få sulfaterte batterier med kun noen få års levetid.

 

Her en kurve for ladespenning (fra Ladac):

 

volt-temp.gif

Lars H.

12,5 timer til start 4 ukers båtferie

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Ved 20 grader C er ideel lade spenning ca. 13.87 volt, mens ved -20 kan den være oppe i 14.4V.

Enig med Lars H. De spenningene DU oppgir, er i beste fall vedlikeholdsspenningen til batteriet etter at det er oppladet.

Leser du noen av de 1000-ner innlegg om dette emnet her på Bp, ser du at ladespenning ved 20 grader pluss, er 14,4 volt på vanlige åpne blysyrebatterier.

Ellers: Følg rådet fra Jørg her:Se hva produsenten anbefaler!

 

Vedr. lade-STRØMMEN, reguleres denne av seg sjøl, etter hvor "sultent" batteriet er...

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt riktig nab. Først lader en med med det generatoren/landstrømladeren/solcellepanelet orker etter denne kurven til ladestømmen er minimal (batteriet som nå ikke lenger er "sultent" sørger for at strømmen reduseres). Da har en oppnådd å fylle batteriene til ca. 80%. Deretter er det tid for vedlikeholdslading med 13,6 - 13,8volt i minst 16 timer før bateriet er 100% fulladet. Deretter kan spenningen ytterligere reduseres noen tidels volt, og en kan så lade til "evig tid" (gjerne pulslade) som ren vidlikeholdslading for å kompensere for selvutlading.

 

Dette er lading i grove trekk for en landstrømlader. En standard regulator på en generator (dynamo), har vanligvis kun den første fasen, men dersom en ikke går med denne spenningen for lenge, er den lille gassingen (batteriet koker ikke ved 14,4volt og 20oC) uproblematisk. Vi ligger nå klar i hjemmehavnen med avgang imorgen tidlig da vi har 7 - 8 timers tur fremfor oss. Batteriene er fulladet, så imorgen blir det 14,4volt og en ladestrøm på et par ampere i denne tiden inn på en 345Ah bank. Det bekymrer meg null og nada. Dette er et system jeg har god erfaring med, og sist jeg skiftet batterier, hadde de oppnådd en levetid på drøye 9 år. Men selvfølgelig, jeg kunne jo byttet ut min Ladac regulator for generatoren med en Pdar regulator som ville gått over på vedlikeholdslading. Hadde jeg et bruksmønster hvor jeg stadig gikk 10 - 20 timer, hadde jeg gjort det og sluppet en smule eterfylling av vann.

 

At "Ladac sikkert ikke er ukomfortabel med hyppigere batteriskift", er pisspreik (undskyld uttrykket), Ladac selger ladere, ikke batterier.

 

Lars H.

4,5 timer til avgang for 4 ukers ferie med 14,4V ladespenning

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig, med deg Lars . Kos deg med dine batterier og la andre sitte og gruble :smiley::smiley::flag:

 

 

Støttet :smash:

 

Det er mulig at grynt tenker på stasjonærbatterier i store UPS-er el.l. når han nevner disse spenningene. Men selv DE må ha en form for "cycling" for å vare lenge....

 

Ellers, for de som tviler, les hva Lars H. med flere sier om ladespeninger!!! :saint:

 

God helg! :cheers:

 

Redigert:

Til Fjordgrynt:

Etter 22 år i sandkassa på Gløshaugen (+ ing.-kompetanse, søndagsskole og 3 netter på Valdres husmorskole), tør jeg påstå at eksperimenter på en stydenthybel neppe holder mål for dine påstander!

(Er du sikker på at en av cellene i det gamle batteriet du brukte den gangen ikke var kortsluttet???) :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes mer at det er vi som skulle passe på hverandre,

myndighetene flest er opptatt med annet.

 

Altså.

Jeg er en enkel mann som pleier å svare enkelt på og stiller enkle spørsmål.

Kan også du svare enkelt og uakademisk, kanskje slik at også en 6 åring kan forstå?

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke hva det ene ha å gjøre med det andre.

Hvis du mener at en oljeselskap, eller hva du gjør, står høyre enn det jeg gjør da får vi begge to et problem.

 

Jeg kan i alle fall dokumentere at jeg har gitt mine informasjoner -persønlig- til mer enn 12.000 mennesker i løpet av de siste 20 år.

Alle, uten unntak, lever fantastisk og ladeteknisk feilfritt med det.

 

I tillegg kommer vel noen tusen mennesker her i Norge.

Unntatt hos en person (vi diskuterter det øffentlig og varmer det ikke opp igjen) funker alt feilfritt og som det skal.

 

Så kan du skjønne hvorfor at jeg ber om en klar utale.

 

Jeg ser heller ikke hva som kan vare mer alvorlig eller farligere enn noe feil informasjon.

Informasjonen din her på tråden er ikke farlig, men feil er det likevel og med det blir det dyrt.

Dyrt for de som du kanskje ønsker å verne.

Men dyrt også for miljøet.

Billig blir det da bare for batteriprodusenter.

 

I tillegg fremstiller du oss, som kaller seg fagfolk, som noe som "skal forflyttes til fjells" = overflødig,

mens du sørger for sikkerheten av "ditt" folk?

 

Mange andre og jeg sørger også for sikkerhet, her og mens du leser dette.

 

Vet du hvordan?

Vi prater om problemer og om folk som lager problemer.

Dette funker bra.

 

Men ang. deg tror jeg at du ikke mener det så.

Det ha kanskje bare vært en dårlig dag i dag?

Men nå er den over.

 

Ha en fortsatt fin kveld og god søndag i morgen.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

I mitt akademiske miljø er det slik uenighet ekte diamanter skapes !

Det som er sikkert, er ihvertfall at fjordgrynt ikke har peiling på lading, i tillegg til å ha svært så dårlig rettskrivning for å være slik en eksemplarisk akademiker :lol:

 

Det er dessverre slik at noen ønsker å fremstå som andre enn de egentlig er :crazy:

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder lading av blybatterier, så har jeg gitt fasiten her på båtplassen, mindre kompetente personer har vært på banen med andre råd, og det er slik :sailing: det skal være !

Dette overrrasker meg meget. Fjordgrynt har i andre tråder kommet med relativt gjennomtenkte og velbegrunnede innlegg. Men, å hevde at man har fasiten på problematikken rundt lading av batterier er vel muligens den mest lavpannede påstanden jeg noensinne har lest. Til moderator: Dette er ikke en personkarakteristikk.

Link to post
Share on other sites

i tillegg til å ha svært så dårlig rettskrivning for å være slik en eksemplarisk akademiker :lol:

Det synes jeg er ikke pent, larshans1, og skraper hart på kanten av BP-etiketten.

 

Forresten har også jeg lest gjennom noen innlegg som fjordgrynt skrev tidligere og har derfor valgt

å avslutte diskusjonen av i går med selve siste 4 setninger som jeg skrev.

 

Hvis det er nå virkelig så viktig for fjordgrynt å forklare dette her per detalj

da finnes det jo fortsatt mulighet siden traden er ikke stengt.

 

Ønsker en fin søndag så lenge.

 

:seeya:

Jørg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...