Jump to content

Hummingbird Wideview - fra fot til meter


Tresfjordskipper

Recommended Posts

Har kjøpt en båt der det står montert et Hummingbird Wideview ekkolodd som tidligere eier har kjøpt i USA. Hastighet er i knop -ok, men dybden vises i fot. Kan ikke finne ut av brukermanualen at dette kan omprogrameres til meter. Er det noen "datakyndige " der ute som vet om dette kan endres ?? og evt. hvordan man må gå frem for å få dette til ?? Det blir litt vanskelig å hele tiden måte "regne om" dybden i meter....

Link to post
Share on other sites

Apropos meter og fot. Jeg ble i går den lykkelige eier av et Eagle Cuda 300. Er det mulig å få det til å vise meter når jeg slår det på, eller må jeg inn i menyen og endre fra fot til meter hver gang? Fant ikke ut av dette i manualen.

Link to post
Share on other sites

Har Humminbird Wide One Hundred (kjøpt hos Belanor) og fekk dette rådet av Belanor-agenten på Sjøen for alle: Trykk på "Enter"-knappen. Dermed skifter visninga frå meter til fot - og tilbake igjen er like enkelt. :smiley: Veldig nyttig for oss som har grunn elv som heimehamn. Men kan hende dette trikset ikkje fungerer på US-modellen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket opp på nettet og Hummingbird sier at USA kjøpte ekkolodd kun viser fot. MEN nå finnes det mange "dataklurer" (positivt ment)...der ute, og det er jo programmvare vi snakker om her. Evt at man kan bytte en "chip" i det ekkoloddet jeg har. Dett var dette jeg var ute etter om denne "datapersonen" finns, og som kan bidra her...

Link to post
Share on other sites

Det er antagligvis en låst sektor i et Flashminne eller en E2PROM som inneholder konfigurasjonsinformasjon om det er en US eller en internasjonal modell. Først må kretsen identifiseres på kortet, deretter må en få tak i en slik krets, ta av tilsvarende krets fra et lodd som er internasjonal versjon, lese ut innholdet i kretsen, programere den nye kresten og montere tilbake nye kretser på begge kretskortene, med denne prosessen er det sannsynligvis mulig å fikse et slikt problem. En kompliserende faktor er at det kan ligge kalibreringsinformasjon i samme område, slik at en må kunne dekode informasjonen før programmering.

 

Ikke verdt arbeidet for et billig halvdårlig ekkolodd. Mulighet for å ødelegge to ekkolodd i prosessen er det også.

 

Har gjort tilsvarenede prosess på en dataterminal for mange år siden, men her satt heldigvis kretsene i sokkel og det var bygd så mye diagnose inn i produktet at jeg fikk feilmelding hvis kretsen var feil. Belønningen for å gjøre denne jobben med terminalene var at vi slapp å legge inn minimum et årsverk inn i å omskrive software, så her var det verdt innsatsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...