Jump to content

Volvo Penta 290 DP, kan kjøre drevet opp, men ikke ned...


juhl

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har fået et problem med trimfunktionen på mit 290 DP drev. Drevet blev trimmet helt op til top position og ville ikke gå ned igen. Olien blev tappet af tryk ledningen og drevet kom ned på plads ( -6).  Der blev efterfyldt med ny olie og trimmet har virket perfekt i nogle dage.

 

Nu er det sket igen at drevet ikke kan køre ned. Det køre fint op og pumpen slår til og køre også ved trim-ned funktione. Men drevet bevæger sig ikke. Jeg vil løse problemet som sidst. Men jeg har brug får hjælp til at finde årsagen til problemet - håber at der er nogen som kender problemet og ikke mindst løsningen.

 

Med venlig hilsen

 

Juhl

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

(Plukker opp denne tråden i stedet for å starte en ny... )

 

Jeg får ikke trimmet eller tiltet mitt 290DP drev. Når jeg kjører trimmen, hører jeg at pumpa går. Det skjer begge veier, men drevet står helt rolig... så nå står det helt inne (-5 på indikatoren, og det er ikke indikatoren som er feil...)

 

Så første punkt blir å sjekke om det er nok olje i systemet. Jeg har en -89 modell av drevet med den tidligste trimpumpa. I reparasjonsmanualen for drevet, står det at man tidligere brukte motorolje (samme kvalitet som på motoren...), men at man senere gikk over til ATF-olje. Videre står det at man anbefaler ATF-olje, men da må man først tømme systemet for gammel motorolje.....

Så da blir det jo spennende å om tidligere eier/VP-verksted har skiftet til ATF og jeg nå eventuelt topper det opp med motorolje.... :crazy: Denne blandingen er vel ikke den aller beste...

 

Ellers: Har noen andre tips dersom det viser seg at det er nok olje, men at dette likevel ikke virker??

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg også på her.

 

Tilten på det ene drevet mitt (290DP, 1990 modell) går bare av og til. Hører det klikker i releene og spenningen synker tydelig så der går strøm men motoren går ikke. Må gjerne prøve 5-10 ganger før den virker normalt og like mange ganger neste gang. Har hatt opp motoren og ser at den løper lett rundt og børstene er ikke slitt. Noen tips?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg også på her.

 

Hører det klikker i releene og spenningen synker tydelig så der går strøm men motoren går ikke. Må gjerne prøve 5-10 ganger før den virker normalt og like mange ganger neste gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, du har sikkert sjekket den elektriske tilførselen til motoren, men jeg nevner nå det likevel. Ser du har samme motor/drev som jeg, og på min sitter det en kraftig sikring (150A?) på +-ledningen på starteren som sørger for strømtilførsel til reléene og videre til trimpumpa. Jeg hadde nok sett etter dårlig kontakt / irr både på selve sikringen og på alle kontaktpunktene. Eventuelt så hadde jeg byttet om på reléene (over til det andre drevet og sett om problemet følger med.

 

Ellers så får jeg trøste meg med at jeg i alle fall hører at mi pumpe går, men kanskje pumper den kun luft... Ved du forøvrig hvilken type olje det er på din pumpe (motor-/ATF-olje)?

Link to post
Share on other sites

Vel, du har sikkert sjekket den elektriske tilførselen til motoren, men jeg nevner nå det likevel. Ser du har samme motor/drev som jeg, og på min sitter det en kraftig sikring (150A?) på +-ledningen på starteren som sørger for strømtilførsel til reléene og videre til trimpumpa. Jeg hadde nok sett etter dårlig kontakt / irr både på selve sikringen og på alle kontaktpunktene. Eventuelt så hadde jeg byttet om på reléene (over til det andre drevet og sett om problemet følger med.

 

Ellers så får jeg trøste meg med at jeg i alle fall hører at mi pumpe går, men kanskje pumper den kun luft... Ved du forøvrig hvilken type olje det er på din pumpe (motor-/ATF-olje)?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke lagt noe særlig arbeid i det enda.... Jeg bruker ATF olje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg inn her jeg også...

 

Det var dags for sjøsetting i dag og da forteller verkstedet at drevet ikke vil opp, det går ned. De mener pumpa er gåen. Det klikker bare i reellet.

 

Det jobbes med saken nå så jeg skal komme tilbake med info om hva det var når jeg får vite det.

 

Dette er 290 DP.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hiver meg inn her jeg også...

 

Det var dags for sjøsetting i dag og da forteller verkstedet at drevet ikke vil opp, det går ned. De mener pumpa er gåen. Det klikker bare i reellet.

 

Det jobbes med saken nå så jeg skal komme tilbake med info om hva det var når jeg får vite det.

 

Dette er 290 DP.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan også være dårlig kontakt i releet. Hadde et "tilsvarende" problem på starten av sesongen. Sjekk at det virkelig går strøm gjennom kontakt-leppene, før større arbeider påstartes.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har selv vært borti div problemer med tilt på 290 dp drev. Sjekk som tidligere nevt sikringen som står på bb side av motoren. kontroller att det er god kontakt. det kan også være ett av relene som er defekt , dårlig kontakt. Bytt om kontaktene på disse for å se om det blir noen forskjell. Har også vært ute for defekt bryter.

Link to post
Share on other sites

Da er det konstater at pumpa min var gåen og ny blir montert i morgen. Håper det ikke er så ille for dere andre, dette er jo nest 10.000 ferdig montert.

 

Symptomene hos meg var at drevet seg inn fra +2 inn til -2 (helt inn) på ca 10 min på marsjfart. I tillegg begynte den å fuske i fjor. Funkar, funkar innta... altså.

 

Det var jo litt flaks for meg at pumpa tok kvelden helt siden dette nå gikk på garantien. Stor takk til Scand som nok er svært lei av båten min nå... Syns jeg skylder å skryte av dem nå som ting ordne seg, selv om det har tatt svært lang tid...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det problem jeg oprindeligt havde med at trimpumpen kørte - Men kun gav tryk i den den retning således at drevet forblev udtrimet fik jeg løst ved at skille pumpen ad ( Gl type med indbygget resevoir) og fandt at der på pakningsringen i den ene ventil var kommet et stykke pakning i klemme, hvord den ikke kunne lukke korrekt og holde give returtryk. Pakningen blev vendt om og genmonteret og derefter har timmet fungeret perfekt.

Hvis der er nogen der kender eller finder størrelsen /type på denne pakning i ventilen og lægger det ud på nettet kan vi spare mange penge til nye pumper da VP ikke sælger ventilen eller pakningen som reservedel.

Link to post
Share on other sites

(Plukker opp denne tråden i stedet for å starte en ny... )

 

Jeg får ikke trimmet eller tiltet mitt 290DP drev. Når jeg kjører trimmen, hører jeg at pumpa går. Det skjer begge veier, men drevet står helt rolig... så nå står det helt inne (-5 på indikatoren, og det er ikke indikatoren som er feil...)

 

Så første punkt blir å sjekke om det er nok olje i systemet. Jeg har en -89 modell av drevet med den tidligste trimpumpa.

Ellers: Har noen andre tips dersom det viser seg at det er nok olje, men at dette likevel ikke virker??

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, så er dette fikset:

Det manglet ca "en stor Zalo-flaske" med olje i trimsystemet!

Jeg finner ingen lekkasje i systemet, verken inne i båten eller ute, så der må det ha vært lite olje en god stund.... Jeg skulle selvfølgelig sjekket dette i fjor, men jeg var rimelig trygg på at alt slikt var sjekket av VP-serviceverkstedet (... som anbefalte ny pumpe...).

Nå har drevtilten virket fint (har prøvd ca 20 ganger helt løft, full press inn / ut og drevet holder mot fullt trykk fra motoren (siger ikke).

 

Så moralen er: Selv om profesjonelle har kontrollert og har klar anbefaling: Kontroller det aller enkleste selv!

Link to post
Share on other sites

Vel, så er dette fikset:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmmm....., hvor lenge var egentlig Adam i paradiset?

 

Mitt opphold varte bare til jeg fikk prøvd båten med fult pådrag (200hk) med justering av trimvinkelen. Da forsvant olja i trimsylinderen! Ettersom det ikke er spor etter olje inne i båten, har jeg en lekasje utenfor, noe som ble bekreftet av "fine fargeringer" ved stilleligge etterpå. :cryin::cryin: Så da må båten opp for å finne oljelekasjen og bytte av trykkslange(r?) og eventuelt trimsylindre. Synes jeg hører knitring av tusenlapper og lyden av klokka i et kasseapparat.... :headbang::headbang:

 

Er det noen som har hatt oljelekasjer på trimsystemet på 290DP? Skyltes det tæring i trimsylinderen eller morkne slager?

 

Noe annet som jeg undres på er om det er plass mellom drevplatas side og akterspeilet slik at akseltappen for trimsylinderen kan tas ut... hvis ikke må man vel ta av drevplata... som igjen betyr at motoren må ut.... Hmm........: Hvor lenge var egentlig Adam i paradiset?? :headbang:

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest om et par stykker som har overhalt sine trimsylindre selv om det i følge Volvo ikke er mulig. De hadde noen innlegg om det på Båtmagasinets forum for et par år siden. Mener å huske at det var en som hadde tæring å sylindrene og som fikk lagt i nytt gods og fikk det tett igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tæring i sylindrene pga. manglende jording mellom sylindre og skjold. Fikk kjøpt et par brukte sylindre og tilsammen ble det et brukende par. Har hørt andre som har hatt lekkasje i slangene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest om et par stykker som har overhalt sine trimsylindre selv om det i følge Volvo ikke er mulig. De hadde noen innlegg om det på Båtmagasinets forum for et par år siden. Mener å huske at det var en som hadde tæring å sylindrene og som fikk lagt i nytt gods og fikk det tett igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er fullt mulig å overhale sylindrene, pakninger og tetninger er "standard" som kan fås for en rimelig penge hos firmaer som har spesialisert seg på slikt. Tæring på utsiden kan også helbredes, selv om man da bør vurdere kostnader og forventet/realistisk levetid opp mot nye. Tæring innvendig er som regel håpløst å prøve å reparere.

Link to post
Share on other sites

...Har nå sjekket hos den lokale VP-forhandler/servicefirma. Det de kan levere av deler er et komplett "repsett" som består av begge sylindrene, rørene mellom de pluss begge slangene. Herligheten har den nette pris av kr 8.800 og er formodentlig innpakket i gullpapir......

 

Settet inneholder den nyeste typen sylindere ( de runde) med overgang til den første type fester for drevet. Pussig at de ikke blir litt for lange da??

 

Jeg har sjekket med tidligere eier, og han kunne bekrefte at: "Ja, de brukte nok litt olje..." så dette har tydeligvis vært et problem en stund. Videre så brukte han Statoil hydraulikkolje..., så nå er det sikkert en herlig blanding av oljetyper i systemet. VP foreskrev tidligere motorolje, men anbefaler nå ATF og nevner ikke hydraulikkolje...

 

Så langt man ser av stempeltappen på fullt uttrekk, så ser jeg ingen tæring, så det kan være fristende å vente til vinteropplaget og så se på mulighet for å få reparert / overhalt sylindrene. Tapet vil være lavere toppfart pga liten trimmemulighet denne sommeren, men hvem kjører på fullt til stadighet??

 

Et annet alternativ kan være å sjekke priser på dette i andre land. Noen som vet hvilke priser VP opererer med i USA?

 

 

..redigert pga tyrkleifer... må begynne å lese igjennom teksten før "post innlegg" klaskes inn

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Tilten på det ene drevet mitt (290DP, 1990 modell) går bare av og til. Hører det klikker i releene og spenningen synker tydelig så der går strøm men motoren går ikke. Må gjerne prøve 5-10 ganger før den virker normalt og like mange ganger neste gang. Har hatt opp motoren og ser at den løper lett rundt og børstene er ikke slitt. Noen tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, du har sikkert sjekket den elektriske tilførselen til motoren, men jeg nevner nå det likevel. Ser du har samme motor/drev som jeg, og på min sitter det en kraftig sikring (150A?) på +-ledningen på starteren som sørger for strømtilførsel til reléene og videre til trimpumpa. Jeg hadde nok sett etter dårlig kontakt / irr både på selve sikringen og på alle kontaktpunktene. Eventuelt så hadde jeg byttet om på reléene (over til det andre drevet og sett om problemet følger med.

 

Ellers så får jeg trøste meg med at jeg i alle fall hører at mi pumpe går, men kanskje pumper den kun luft... Ved du forøvrig hvilken type olje det er på din pumpe (motor-/ATF-olje)?

<{POST_SNAPBACK}>

Tok mot til meg i går og krøp bak i de mørke kroker i stallen. Feilen min er relefeil. Helt tydelig ikke forbindelse mellom kontaktpunktene i releet og når jeg legger skrujern over går pumpa som bare det. Har tidligere vært ganske sikker på at trimmotoren har brukt strøm når jeg prøver å kjøre den fordi instrumentlyset blir tydelig svakere men det er nok bare for tynne ledninger som gjør at den lille strømmen som går i relespolen er nok til et merkbart spenningsfall.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hiver meg på her eg og... Har byttet rele, klikker fremdeles i releet uten at det skjer noe mer... Er at noen skriver noe om en sikring? Kor sitterdenne ??

Står i boka at det skal være en sikring på pumpa, det er det ikkje, finner heller ingen andre plasser?? Forslag, skal levere båten i uka og vil helst slippe ny tilt pumpe... :-)

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Drar frem denne da jeg har et liknende problem på mitt 290 drev.

Trim og indikator fungerte utmerket da jeg tok det av i fjor høst.

Etter å ha satt på drev vil drevet ikke kjøre opp, bare ned, det klikker ikke i releet eller noe når jeg skal kjøre opp.

I tillegg får jeg ikke indikasjon på posisjon på indikatoren. den fungerte noenlunde under montering men etterpå virker det som den bare kjører "startprosedyren" gang etter gang.

Den blinker en runde på alle diodene samtidig som den viser en rekke tegn på displayet og gjentar dette konstant.

Noen som har vært borti dette?

Det kan jo være 2 uavhengige problemer...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Drar frem denne da jeg har et liknende problem på mitt 290 drev.

Trim og indikator fungerte utmerket da jeg tok det av i fjor høst.

Etter å ha satt på drev vil drevet ikke kjøre opp, bare ned, det klikker ikke i releet eller noe når jeg skal kjøre opp.

I tillegg får jeg ikke indikasjon på posisjon på indikatoren. den fungerte noenlunde under montering men etterpå virker det som den bare kjører "startprosedyren" gang etter gang.

Den blinker en runde på alle diodene samtidig som den viser en rekke tegn på displayet og gjentar dette konstant.

Noen som har vært borti dette?

Det kan jo være 2 uavhengige problemer...

Hei jeg har det samme problemet. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Hos meg blinker alle tallene både minus og pluss. Har du funnet ut noe mer siden du postet dette innlegget?

 

trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...