Jump to content

Mercruiser 1.7 MS 120 kommer ikke over 2100 rpm ved belastning


Ibiza 1

Recommended Posts

Hei - motoren i båten min kuttet brått ned til 2100 omdreininger fra cruisefart i dag. Lå rundt 3300 rpm da motoren mistet effekt. Etter dette kommer jeg ikke over 2100 omdreininger med drevet koblet inn, mens frikoblet ruser motoren fint opp i 4400.

 

Jeg har drenert dieselfilteret uten at det løste problemet. Der stopper mine mekanikerkunnskaper dessverre. Vet at tidligere modeller av denne motoren har hatt problemer med turboen. Det er selvsagt ingen båtverksteder i nærheten (Risør) som kan se på båten iløpet av helgen.

 

Noen som har tips til feilsøking mens jeg venter til det er mekanikere tilgjengelig på mandag?

Link to post
Share on other sites

Takk da skal jeg prøve det. Stikker innom en forhandler her senere idag. Såvidt jeg kan se sitter det bare et filter på motoren, ser ikke noe annet filter langs dieseltilførselen. Båten er en Ibiza 21 Weekender. Håper virkelig det ikke er turboen - da blir store deler av ferien uten båt.

Link to post
Share on other sites

Tok med båten til Risør Båtservice tidligere i dag og satte den igjen der. Vi får se hva dommen blir på mandag. Det skal regne kraftig her ihvertfall i dag så jeg overlater resten av feilsøkingen til fagfolket og får konsentrere meg om barna isteden.. Takk for tips og råd.

Link to post
Share on other sites

Ikke oppmuntrende, men hadde det samme på min Nidelv 610 for noen år siden, turboen var ødelagt, sto bom fast. Hadde en på lager i Belgia, ut med motoren og bytte turbo, da det var for trangt å gjøre det med motoren på plass. Hadde garanti (heldigvis) 17000+mva for turbo pluss jobben. Får bare håpe det er noe enklere for deg.

Link to post
Share on other sites

har det ikke vært veldig mye tull med disse motorene?

han som har båten i naboplassen min,har en 2002 modell askeladden 645 spider med en mercruiser 1.7.

han fikk havari midt på sommeren i 2006.to mnd ventetid og så ny motor.

nytt havari i 2007,to mnd ventetid og så ny motor.

nytt havari i 2008,to mnd ventetid og så ny motor.

 

alle episodene skjedde midt på sommeren.

 

så traff jeg han på fjorden for ca en mnd siden med motorromsluken åpen.jeg kjører bort til han for å tilby assistanse.

da hadde han motoren i gang,men fikk den ikke i gir.han var da kraftig irretert :headbang: og forberedt på nok en sommer uten båt.

senere viste det seg at det var en overføring i drevet som hadde knukket tvert av.

det tok heldigvis "bare" tre uker før jeg så at båten hannes var på plass igjen,så går utifra at dette ordnet seg greit.

 

men stakkars mann!

Link to post
Share on other sites

Bra at alt ordnet seg.

Vær klar over at Wastegate ventilen er utsatt for korrosjon.

Flere har hatt problem med at den ruster fast, i hvertfall på tidligere modeller.

Konsekvens av dette er at wastegaten blir stående åpen = får ikke oppnådd max turbotrykk, eller det som værre er , det at den ikke åpner seg = får for høyt turbotrykk og da ryker ventiler/stempler etc.

Etter råd fra flere så sprayer jeg litt CRC på Wastegate ventilarmen noen ganger gjennom sesongen og spesielt på høst/vår.

 

Flere med meg har installert en turbotrykksmåler som overvåker "helsen" til turboen inkl. wastegatre ventilen.

Jeg installerte en Wema turbotrykksmåler. Det er en enkel installasjon. Nærmere beskrivelse kan du få hvis du er interessert.

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...