Hvorfor?Kjøp Honda.
Kjøp Honda.
Nå kan sikkert 'sas' svare godt selv, men kan komme med en liten forsvarstale først:Hvorfor?

De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg.Jeg ville aldri valgt den 90 hk Hondaen, den er altfor tung. Skjønner ikke helt hvordan folk kan anbefale en bestemt motor når de ikke vet hvilken båt den skal på ...
Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell.De nye Suzuki 70-80-90 hk har vekt 155 kg. Evinrude 75 og 90 hk 145 kg. Honda og Yamaha i disse motorstørrelsene ca 170 kg. Altså ikke så stor forskjell og bør ikke være avgjørende for valg.
SkjitpratKlassens laveste vekt
Det strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på...
Kjøp gjerne en Yamaha 2-takter, men da må det bli brukt. Finnes ikke som ny lenger.Med andre ord ca. 50% tyngre enn en Yamaha 2-t med samme ytelse. For noen er det en avgjørende vektforskjell.
Det er lov å ha sterke meninger om egen motor. Jeg vil sette Suzuki, Honda og Yamaha som temmelig jevngode. Og om jeg skulle kjøpe en 80 hk og på en av de kom 10. - 15.000,- lavere ut enn på de andre hadde jeg slått til på den.Suzuki helt klart beste valg!
Ok, du skal få et lite poeng der, men kun et lite.. Vet ikke hvordan det er på Yamaha men på min 10 år gamle Honda (som lages uforandret idag, kvaliet går aldri av moten..) så er det registerreim. Tror ikke den har vært byttet. Har snakket med Honda-verksted om dette og de har uttalt at det er ingen ting å tenke på, disse er uslitelig. Når jeg sjekket reima her i fjor så den også ut som ny. Uansett ser det ut til å være en enkel og trolig rimelig sak å bytte. (Litt skummelt kanskje å være så kjepphøy på dette, kanskje jeg vil oppleve totalkræsj med slitt reim om en tid. Hmm..)Når det gjelder DF90 og DF115 så har disse en fordel som er lite omtalt, men viktig i forhold til vedlikeholdskostnader og bruktpris. DF 90/115 har registerkjede og ikke reim som må skiftes med jevne mellomrom.
Da moderne motorer stort sett er veldig bra alle sammen hadde jeg valgt motor etter to forhold:
1.) Nærhet til forhandler og da en dyktig og service-instilt forhandler.
2.) Forventet kjøremønster: mye bruk til vannsport og/eller lite kjøring i dorgefart/lave hastigheter er argumenter for å velge 2-takt, ellers = 4-takt.