Jump to content

Hvilken påhenger er best i klassen 70-90 hk, 2/4 takter?


jaoeygar

Recommended Posts

Kjøp Mercury 80 eller 100 firetakter, de har registerkjede, så slipper du å tenke på "reima", dessuten ingen ventiljustering på disse motorene.

Av de 70-90 hk som er på markedet idag har muligens alle kjede og aut. ventiljustering. Og blant disse er Mercury helt sikkert et utmerket valg. Det er bare noe som sier meg gjennom mange års erfaring at en får ikke bedre motorer og mekanikk enn japansk. Derfor; Suzuki, Honda eller Yamaha.

 

Ellers er det ikke mange som har kommet med innspill ang. trådstarters spørsmål om Evinrude E-tec.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Evinrude E-Tech er vel vel en videre utviklet Ficht motor?

 

Min far kjøpte en slik Ficht motor da disse kom ut, og det er den verste motoren som noen gang har stått på en båt. Hadde totalt 3 motorer før det ble satt på en Honda til slutt.

 

Ficht motoren var sint som et uvær og gikk utrolig bra, når den gikk...

 

Mistet noen knop toppfart med honda, dårlige akselerasjon. men den motoren har hunget bakpå hekken i snart 15 år. og det eneste som er blitt gjort med den er vanlig service. ikke skrudd en skrue på den. Stillegående, økonomisk og ser bra ut.

 

Men ser det er mange som skryter av E-tech og da. men alle motorer er gode nye. desverre er det lite tester av motorer som er 5-10 år gamle.

 

Men av erfaring så vet jeg at japansk er "bankers" både bil,påhengs, MC.. ja det meste.

Link to post
Share on other sites

Men ser det er mange som skryter av E-tech og da. men alle motorer er gode nye. desverre er det lite tester av motorer som er 5-10 år gamle.

Men av erfaring så vet jeg at japansk er "bankers" både bil,påhengs, MC.. ja det meste.

Nettopp, og dette har jeg vært inne på flere ganger tidligere. Tester på nye motorer en en ting - og viktig nok, men de fleste vil ha disse motorene/båtene kanskje i 5-10 år og så selge dem videre. Ha det med i betraktning før en hopper på det meste attraktive pakketilbudet. Kvalitet over tid er det som teller.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld skal påhengeren på en Fjordling 17 HT

Totalvekten spiller en rolle da jeg må ha nye tilhenger hvis vekta blir for stor.

Ellers ser jeg at Tohatsu er gunstig på pris men dem har jeg ingen tidligere erfaring med, men kansje dere har?

Jan

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Tohatsu personlig, men de har alltid laget enkle, solide og rimelige motorer. 70-90 hk serien de har idag har en moderne 2-takts teknologi (TLDI), trolig ikke så ulikt Optimax og E-tec. Ikke så mye salg av disse motorene, men de er sikkert helt OK. Har lest i test at de støyer litt mer enn de beste. Vekten er trolig lav. Er nok mulig å få til en grei pris.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld skal påhengeren på en Fjordling 17 HT

Totalvekten spiller en rolle da jeg må ha nye tilhenger hvis vekta blir for stor.

Nå nærmer vi oss.

 

Hva er totalvekten på hengeren?

Hva er egenvekten på båten?

Hvilken rolle spiller pris?

Hvordan vurderer du ytelse kontra vekt på båten i seg selv, hengeren holdt utenfor?

Hva har bensinforbruket å si?

Link to post
Share on other sites

Totalvekten spiller en rolle da jeg må ha nye tilhenger hvis vekta blir for stor.

Ellers ser jeg at Tohatsu er gunstig på pris men dem har jeg ingen tidligere erfaring med, men kansje dere har?

 

Hei, legger ved en test av de aktuelle motorer. Tohatsu er en meget bra motor. Hadde selv en 90 hk (ikke Tldi) for noen år siden som jeg kun hadde en innvending mot og det var at den var "tørst". Nå er det snakk om TLDI modeller , som er vesentlig forbedret m.h.t. drivstofforbruk.

Legg spesiellt merke til prisen på de forskjellige motorer. Ellers vil jeg også anbefale Mercury Optimax, som jeg har gode erfaringer med.

Se link: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...d7?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Hei, legger ved en test av de aktuelle motorer.

Hallo 'chagall'. Nå er vel ikke denne testen helt representativ med at den er fra 2004. Mulig noen av modellene er de sammen, men alle de tre viktigste utøverne i 4-takts klassen, Suzuki, Honda og Yamaha, har kommet med nye og oppgraderte modeller siden dette.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hallo 'chagall'. Nå er vel ikke denne testen helt representativ med at den er fra 2004. Mulig noen av modellene er de sammen, men alle de tre viktigste utøverne i 4-takts klassen, Suzuki, Honda og Yamaha, har kommet med nye og oppgraderte modeller siden dette.

 

Ja `roesok`Honda har vel etterhvert gått bort fra sin forgassermodell og muligens forbedret sitt forbruk ved å gå over til injection, men prisnivået er vel fortsatt vesentlig over konkurrentene. :wink:

Link to post
Share on other sites

En så gammel test er vel nesten verdiløs i dagens marked.

 

Tror du er litt på villspor her `Nautilusen`. Det har ikke skjedd allverden siden 2004. Du må gjerne påpeke det du kaller verdiløst i dagens marked. Det eneste jeg kan se er at Honda nettop har gått over til injection på sine nyeste modeller.

Link to post
Share on other sites

Tror du er litt på villspor her `Nautilusen`. Det har ikke skjedd allverden siden 2004. Det eneste jeg kan se er at Honda nettop har gått over til injection på sine nyeste modeller.

Nå vil nok 'Nautilusen' svare godt for seg selv, men som jeg påpekte i tidligere innlegg; både Suzuki, Honda og Yamaha har kommet med nye modeller siden dette. Og med nye modeller: Lavere vekt, lavere forbruk, bedre aks +++ Verden går, i alle fall på enkelte områder, fremover. (PS - Når du sier at Honda 'nettopp' har kommet med injection på sin 75 og 90 hk så er vel det å strekke 'nettopp' litt langt. De kom vel i 2006.)

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tror du er litt på villspor her `Nautilusen`. Det har ikke skjedd allverden siden 2004. Du må gjerne påpeke det du kaller verdiløst i dagens marked.

Jeg kalte det ikke verdiløst, ergo er det ikke noe å påpeke i den sammenheng. Forøvrig har du allerede fått svar på tiltale i denne tråden av Roesok.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er 380 kg og hengeren tar nyttelast på 520 noe som gir 140 kg på motoren...

Nå ska ikke hengeren brukes annet en til å kjøre 1 km for å sjøsette påten og ta den opp til høsten men, men.

Forbruket på hvorvidt den ene motoren drar 10% mer en en annen tror jeg ikke betyr så mye da dette trolig ikke vil bety mer en ca 1000,- pr år.

Det som jeg tenker mest på er vedlikehold og driftsikkerhet i tillegg til vekta.

Ser av testen som er vedlagt at Yamha 4t og Mercury optimax kommer godt ut.

Tohatsu, Evinrude, Honda og Suzuki kommer noenlunde likt ut selv om to av dem er 4 takter. de gamle motorene finnes ikke i salg lengre.

Vektmessig er det vel Tohatsu og Evinrude som kommer bra ut, Optimax var overraskende tung.

 

Med min båt som bare er 380 kg så er vel kansje 70 hk nok? synspunkter....

Tanken va å kjøpe ny motor eller evenyelt nyere brukt hvis noe dukker opp.

 

En annen ting er hvorfor det ikke utføres mer tester på påhengere, de representerer tross alt en meget stor del av dagens båtmarked.

Redigert av jaoeygar (see edit history)

Jan

Link to post
Share on other sites

Båten er 380 kg og hengeren tar nyttelast på 520 noe som gir 140 kg på motoren...

 

Oppgitte båtvekter tar jeg med en klype salt eller 2, og spesielt med bensintank+utstyr samt batteri så tipper jeg båten er over 450kg uten motor. Så da blir det ikke rare motoren...

 

Ellers så tåler Fjordling mye motor, ligger jo endel linker på youtube med svensker som har 175/250 og tilogmed 300hk på sine. Selv ville jeg ikke hatt mindre enn 90hk, helst 100-115hk.

 

Men det spørs jo på bruksområdet også da, og hvor mye fart man ønsker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

70hk på en Fjordling 17 hardtop blir alt for pingelte, etter min mening. Dette er vel en båt med nokså dyp v-bunn, betydelig planingsterskel og behov for litt kraft for å komme i plan og holdes i plan.

Når man skal beregne hvor mye hengeren tåler av båtvekt så må man vel også regne inn vekten av en dregg, litt kjetting, diverse tauverk, bensin osv så her blir både motor og henger for små etter min mening!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er båten godkjent for av motorkraft? Hvis du vil ha en enkel motor som går bra er E-Tec et godt valg. De som sier det ikke holder, kjører nok en 4-takter, og det kan ikke sammenlignes i aks. Japsene skryter alltid av lavt forbruk og vekt, men uansett om det er båtmotor-mc-bil, veier de alltid mere og bruker mere enn oppgitt. En 75 E-Tec vil ikke ha noen problemer med å få båten raskt opp i plan, da 2-taktere har en "punch" ,4-taktere bare kan drømme om. Vi har en Pioneer Multi med 75 E-Tec på jobben, og den går rett opp iplan, selv med 3 godt voksne og utstyr.(arbeidsbåt) Vedrørende Evinrude Ficht som noen nevner her, så må ikke det sammenlignes med den nye E-Tec'n. Som en bekjent av meg som selger båtmotorer sier, hold deg for guds skyld unna sånn gammel dritt. De nye er helt topp, eneste er at den kanskje går litt for fort til dorging. Billig vedlikehold og lavt forbruk, og lave service kostnader.

Link to post
Share on other sites

Det er bare BS at 2-taktere alltid har bedre aks enn 4-taktere. Finnes ingen hovedregel for slikt lenger. Mange av disse mytene stammer i fra den gang Honda var alene på 4-taktsmarkedet med sine da litt daffe motorer. Har flere tester liggende hvor 4-takterene har best akselerasjon. Ofte er det det en Suzuki eller Mercury 4-takt som er raskest i aksen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...