chagall Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har flere tester liggende hvor 4-takterene har best akselerasjon. Legg gjerne ut en av testene her på BP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har flere tester liggende hvor 4-takterene har best akselerasjon. Ofte er det det en Suzuki eller Mercury 4-takt som er raskest i aksen. Legg gjerne ut en av testene her på BP. En av testene abbor henviser til var vel i Båtmagasinet der Suzuki sin 4-takter var raskest i akselerasjonen, men jeg husker ikke om dette var Suzuki DF115, DF150 eller hvilken utgave det var. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 En av testene abbor henviser til var vel i Båtmagasinet der Suzuki sin 4-takter var raskest i akselerasjonen, men jeg husker ikke om dette var Suzuki DF115, DF150 eller hvilken utgave det var. Hei igjen `Helge`, når det gjelder tester av motorer kan jeg ikke huske å ha sett at Suzuki (DF 115)har vunnet en eneste akselerasjonstest , men det kan jo være en jeg ikke har lest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Hei igjen `Helge`, når det gjelder tester av motorer kan jeg ikke huske å ha sett at Suzuki (DF 115)har vunnet en eneste akselerasjonstest , men det kan jo være en jeg ikke har lest. Nå skrev vel ikke jeg at jeg var sikker på verken HVOR testen var presentert eller hvilken motorstørrelse det var snakk om.... bare antydet det jeg kom på i farten etter abbors kommentar. Jeg må ellers medgi at jeg for min del kun har sett en eneste test der Suzukimotoren var best i akselerasjonen uten at jeg husker detaljene mht motorstørrelse eller publikasjon. Suzuki DF150 kom ellers brukbart ut av en annen test der den i akselerasjon med båten allerede i plan (fra 15 til 30 knop) var jevngod med Mercury Verado og slo både Evinrude E-tec 150 og Honda 150. Fra stilstand opp til plan var imidlertid E-tec'en kjappere enn Suzukien som der bare slo Hondaen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Før hadde jeg Honda, nå har jeg Suzuki 150hkèr å nå er det Suzuki som er den beste motoren, før var Honda best. Sånn er det bare, nei da, ikke helt for jeg er overbevist om at firetakter fra Japan er det beste valg, uavhengig av merke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Jeg har en 2009 Mercury 80 hk 4-takt. Synes den går bra, og det er også som jeg har lest i tester. Forbruksmessig er den på linje med de japanske, skiller ett par % i alle retninger avhengig av de testene jeg har lest. Så avhenger sikkert av båt mer enn av motor, og hvilken motor som har mest optimal propell og utveksling for båten. Støymessig er den på linje med de andre i forhold til tester, men sammenliknet med en Yamaha 100 4-takt er det noe mer lyd. Ikke mye, men siden svogeren har Yamaha 100 er det lett å sjekke. Vekten på Mercury er 175kg, som er forholdsvis tungt, men er en 1,7 liters motor inni, med maks hk hele området fra 5-6000. Gir bra dreiemoment, men samtidig passer kanskje ikke denne vekten på en båt med lite bæring bak. På Ryds 510 som er bredest bak er det ikke noe problem, men din båt kan jo ha annen bæring. Men generelt, velg den du får best pris og service på, av de moderne motorene er alle nesten like gode. Skiller kanskje noen % forbruk, kanskje ei knop eller 2 i toppfart. Men med båten du har vil jeg tippe ca 34-38 knop toppfart, og da teller det kanskje mer at du på 4000 o/min har ca 25 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 jeg har lyst å spore det litt av og minne om det gamle rådet om å kjøpe det merket som har en bra forhandler i nærheten av deg. Videre å tenke 4T hvis det ( som meg ) kjøres sakte 80% av tiden. eller ev 2T hvis vekt betyr noe ( ev gå etter pris - og husk å prute 10% av villedende liste priser ) Til slutt - synes mange av testene blir tullete , da det ikke gåes dypt nok inn hvordan valg av propell påvirker resultatene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 eller ev 2T hvis vekt betyr noe Seiglivet den myten der........................ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 22.Juli.2009 Del på Facebook Svart 22.Juli.2009 Det er bare BS at 2-taktere alltid har bedre aks enn 4-taktere. Finnes ingen hovedregel for slikt lenger. Ingen myte det der. To taktere har høyere dreiemoment. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Hei, da er hvertfall en Evinrude 75 i bestilling:-) Det sto mellom Yamaha 80 og E-tec 75, ble E-tec pga mindre vedlikehold og vekt så får vi jo se om dette stemmer i praksis. Håper jeg blir fornøyd og takker for alle velmente råd, så skal jeg komme med litt info her etterhvert som jeg får prøvd litt. Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Seiglivet den myten der........................ Det er sannsynligvis fordi det ikke er en myte ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Det er sannsynligvis fordi det ikke er en myte ... Både ja og nei. I noen hk klasser (f.eks 50-60hk) er vektforskjellen ofte minimal, mens i andre hk klasser er forskjellen større. Værst er det vel i 9.9/15hk segmentet, der veier jo 4-takterne nesten like mye som en gammel 25hk 2T. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 At forskjellene varierer er jeg enig i. Selv syns jeg ikke det gjør ovenstående til en seiglivet myte. Som eksempel kan jeg nevne min 90 hk Yamaha 2-takt. For å komme ned i tilsvarende vekt på en ny Suzuki 4-t måtte jeg ned i 50 hk ... Så jeg vet ikke helt om jeg er enig i din påstand om 50-60hk segmentet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 i det segmentet veier jo Yamaha's 2T 50G/60/70hk 105kg, mens 50/60 4T veier rundt 110. Og de andre 4T motorene veier vel omtrent det samme. Yamaha's 90hk 2T med sine drøye 120kg har jo et ekstremt bra effekt/vektforhold, er det noen 2T som selges idag som gir noenlunde samme forhold? Tohatsu 90 TLDI kanskje? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Yamaha's 90hk 2T med sine drøye 120kg har jo et ekstremt bra effekt/vektforhold, er det noen 2T som selges idag som gir noenlunde samme forhold? Tohatsu 90 TLDI kanskje? Det kan jeg ikke tenke meg. Totaktere fra 2006 og fremover må jo tilfredsstille nye utslippskrav, og da spretter vekten i været samtidig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Tohatsu er den letteste i denne klassen, rundt 130 kg hvis jeg ikke husker feil, E-tec 75 og 90 tror jeg var 143 kg. Alle 4 takterene er tyngre en dette. Dette med dreiemoment som har vært diskutert angående 2/4 t har nok noe med det faktum at 2 t tenner dobbelt så ofte som 4 t og vil naturlig nok ha krefter på et tidligere tidspunkt. Dette stemmer vel også med at 2 t har lavere max turtall en 4 t. arbeid= kraft * arm som dere kansje husker, omskrevet blir det arbeid = dreiemoment * turtall. Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 i det segmentet veier jo Yamaha's 2T 50G/60/70hk 105kg, [...] Ifølge Yamaha veier 50 hk 2T 86 kg, ikke 105: http://www.yamaha-motor.com/outboard/produ...s/10/specs.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Tohatsu er den letteste i denne klassen, rundt 130 kg hvis jeg ikke husker feil, [...] Ifølge Tohatsu veier letteste versjon 143 kg: http://www.tohatsunorge.no/tldi/90hk/index.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ifølge Yamaha veier 50 hk 2T 86 kg, ikke 105: 50D veier 86kg ja, men de siste årene ble det hovedsakelig solgt modellen 50G i Norge. Basert på 60/70hk blokka. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Dette med dreiemoment som har vært diskutert angående 2/4 t har nok noe med det faktum at 2 t tenner dobbelt så ofte som 4 t og vil naturlig nok ha krefter på et tidligere tidspunkt. Dette stemmer vel også med at 2 t har lavere max turtall en 4 t. Normalt sett så har en 4T en flatere dreiemomentkurve, med mer futt helt i bunn, og gjerne 500 omdr. mer på topp. Mens 2T har et høyere maks dreiemoment i mellomregisteret. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Akkurat, var ikke klar over at det var forskjellige utgaver. Kan jo være greit å være oppmerksom på for den som er ute i bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jaoeygar Svart 26.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 re Ivar Altså mer kraft der en normalt bruker motoren. Sitér dette innlegget Jan Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Ihvertfall mer kraft der det ofte trengs for å få båten opp i plan. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Det er sannsynligvis fordi det ikke er en myte ... Både ja og nei. I noen hk klasser (f.eks 50-60hk) er vektforskjellen ofte minimal, mens i andre hk klasser er forskjellen større. Jo Nautilusen... dette er nå en gammal myte! Det er slett ikke lenger en sannhet for alle motorklasser/størrelser at 4-takt er så tunge i forhold til 2-takt. Ivar har rett i at dette avhenger i dag av hvilke motorstørrelser man ser på. Ta et par eksempel med Suzuki sine 4-taktere: 4-takteren til Suzuki på 140Hk = 186kg mens 2-takteren Mercury Optimax 135Hk = 201kg og 2-takteren Evinrude E-tec 135Hk = 177kg (deler man 177 kg på 135 Hk og ganger med 140 Hk så ser man at ekvivalent vekt på Evinrude som 140 Hk ville være knapt 184 kg som er tilnærmet identisk med Suzuki sin 4-takt) Den nyeste 4-takt Suzuki 90Hk = 155kg mens 2-takteren Mercury Optimax 90Hk = 163kg og 2-takteren Evinrude E-tec 90Hk = 145kg (Her ligger altså 4-takteren ca midt mellom de to 2-takt 90-hesterne som vel er de mest solgte i dag) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
barentz Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Med din båt, kjøp en Evinrude e-tec! Disse motorene stiller i en egen klasse, overlegen alle konkurenter. Hvit båt med hvit motor.. eller gå for en blå om du har blå sider. Blir en uslagbar kombinasjon uansett hva japse-klanen måtte mene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.