Jump to content

Plutselig startstopp på OMC 2.3l 128hk 89' + rochester2bbl forgass


Chrislia

Recommended Posts

Hatt endel tull med båten etter at jeg overtok den.

Men nå (sist uke) virket det endelig som at den gikk som den skulle.

Startet relativt greit etter noe kinning, gikk stabilt på tomgang ca. 900rpm.

 

Men i går var helvte igang igjen. Fikk startet den etter _masse_ kinning,

men gikk da også som vanlig. Sto 5-10 minutter på tomgang og kvelte seg,

etter dette har det ikke vært mulig å starte motoren igjen.

(takk og lov for at jeg lå på gjestehavn og ikke på en holme)

 

 

Det virker som at han får for mye bensin og "druknes". Og det hender at han

tenner innimellom, men som regel helt død.

 

 

Jeg har sjekket følgende:

- at det er gnist på alle 4 pluggene (som forøvrig er kun 3 uker gamle og knapt brukt)

- at tenninga er riktig

- tatt ut pluggene og tørket av dem og forsøkt med startgass

- har byttet coil

- forsøkt med og uten choke

- kjøpt nytt 100Ah batteri med 800A cA

 

Men uannsett hva jeg gjør det helt dødt..

Kan det ha kommet noe vann i bensinen i alt regnevannet? Uannsett så skulle vel

vannet skilles ut i bensinfilteret?

 

 

Vil også legge til at jeg kom i skade for å sette polene motsatt vei da jeg byttet til

fritidsbatteriet i går kveld, kan det skje noe galt ut av det?

Problemene oppsto før dette.

Link to post
Share on other sites

kan legge til at oljen etter at jeg har kinnet litt blir hvit,

og det lukter bensin. En "fagmann" jeg snakket med sier at

oljen ikke blir hvit av bensin og at det må være vann.

 

Men det pussige er at hvitfargen forsvinner når motoren starter...

Link to post
Share on other sites

Min motor døde også av noe jeg er ganske så sikker var vann i bensinen. Fyll tanken full og pump godt samtidig som du kiner. Ikke gi opp, det tar litt tid.

 

Jeg hadde en venn med en motor som døde på tomgang pga at han fikk forlite bensin. Altså bare på tomgang og ikke i gir. Kanskje du har for høy bensinjustering på tomgang? Han leverte på verksted og det var bare en innstilling som måtte til. Jeg er ikke sikkert dette er ditt tilfelle da motoren din stod hele 8 min på tomgang.

 

Det er garantert noen her som kan hjelpe deg. Vi får håpe disse er dyktigere enn meg! :seeya:

Link to post
Share on other sites

takk for svar

 

jeg har vært inne på tanken at det kan være vann i bensinen,

men tar ikke bensinfilteret det? Det står iallefall på at det er

med vannutskilder.

 

 

Han får iallefall for mye, og ikke for lite bensin om noe.

Men det var kanskje det du mente? bare omvendt.

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt. Om ikke noe av dette virker bare feilsøk videre. Hadde du kjørt lenge med motoren før den stoppet? Hvis ikkke kkkan det være tett forgasser, dette kan komme av vann i bensinen. Om du har luftkompressor blås igjennom forgasseren og start.

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt. Om ikke noe av dette virker bare feilsøk videre. Hadde du kjørt lenge med motoren før den stoppet? Hvis ikkke kkkan det være tett forgasser, dette kan komme av vann i bensinen. Om du har luftkompressor blås igjennom forgasseren og start.

Link to post
Share on other sites

Hadde vel kjørt i 1-2 timer før den stoppet.

Dvs. Først var det start helvete, blant annet så kjørte jeg avgårde

å kløpte ny coli og batteri. Så kjørte jeg et par timer, dro lillebror

på vannski blant annet før jeg parkerte båten i 20 tida.

i 23 tida starta jeg den igjen, lot den stå på tomgang før det slukket

ut å døde. Og nå får jeg ikke starta...

 

 

Takk for tips, skal prøve det med bensinen i mårra.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som den får for mye bensin.

 

Har du vann i forgasseren vil som regel dette være størst problem når du har turtall på motoren. på tomgang vil du ikke tømme flotørkammeret på samme måte. Men prøv å drener forgasseren oppi et glass\flaske og se om du ser noe vann i den.

 

Jeg kjøpte en flaske forgsser rens som jeg tilsatte i bensinen på min aq240, og det funket kjempe bra. Gjør dette, og så finner du ut hvilken grunninstilling forgasseren din skal ha og går ut ifra dette når du skal justere den inn igjen..

Link to post
Share on other sites

Kan komme med fasit svaret på mitt eget innlegg etter endel forskning

+ en kynig mann som "poppet opp fra et sort hull" da jeg ble slept i land.

 

1. hvitfargen i oljen skyldes vann. Og vannet kom fra defekt eksosmanifold.

Denne er byttet og vannet borte.

 

2. det var ingen åpning mellom stiftene i fordeleren. Dermed fikk ikke kondensatoren

den lille pausa den trang for lade seg opp og dermed gi ut full spenning.

 

 

Dette forklarer startprobleme mine tidligere og at jeg fikk startet etter mye kinning, nå var det

så mye vann i olja at den ikke ville mer. Tappet ut 10liter....1dl til og bøtta hadde rent over..

 

 

 

Så langt er dette rettet, håper det ikke kommer noe mer nå. Nå er jeg lei motortrøbbel :(

Link to post
Share on other sites

Det er det at stiftene åpner som skaper gnisten! Kondensatoren er der hovedsaklig for å skåne stiftene, uten denne hadde de brent opp på kort tid.

 

Kjekt at du fikk den til da, håper den holder bra resten av sesongen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...