Jump to content

Nabokrangel om båt i hagen


p-kaill

Recommended Posts

Var det ikke Asker som har innført en form for forbud?

 

Så vidt jeg husker så gjelder det for områder som er regulert over en tiårs periode fra 1990 til 2000 eller noe sånt. Ellers i kommunen er det "fritt frem", dog med noen begrensninger som vel gjelder alle og overalt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten ikke er til sjenanse for naboen, vil jeg si det er fritt frem. Men er det til sjenanse for naboen, ville jeg gjort mitt for at sjenansen ble eliminert. - Relasjonen til naboen er viktigere enn at jeg må ha båten i hagen...

 

Eksempelvis har jeg min båt liggene i hagen min i vinteropplag, men med tykk og god kalesje. Den blafrer ikke i vinden, og produserer derfor ikke støy. Eneste utsikt denne båten hindrer for naboene, er til min stue.

 

Avstand til naboene fra båten er ca 10-15 meter, men ingen av naboene har utsiktsvinduene sine i retning av båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Litt forskjellig hvordan reglene praktiseres, men i utgangspunktet skal Alle midlertidige, transportable innretninger når de ønskes plassert i lengre tid enn 3 måneder meldes til kommunen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at vi har det litt for godt her hjemme. At en nabo beklager seg hvis en båt står klint inntil nabogrensa/huset og dekker for lys/utsikt forstår jeg men at man skal gremmes over at det står en båt på naboeiendommen/nabolaget forstår jeg ikke.

 

Til de som har så lite annet å tenke på at dette blir et tema vil jeg anbefale å skrive ut en fet giro til mineryddingsarbeid i u-land eller leger uten grenser. Gi så det virkelig svir, tenk deretter grundig gjennom hvor godt vi har det her hjemme.

 

Forøvrig God Sommer med eller uten båt i nabolaget :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det er helt umulig å gi noe konkret svar. Det er opptil hva naboen synes er akseptabelt og ikke. Her er mennesker generelt og kanskje naboer spesielt forskjellige:

 

Grannelova sier:

"§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. "

 

Her er det bare å :discuss: med naboen om dette er urimelig eller ikke...

/MS

Link to post
Share on other sites

Mye slags mennesker, og mange som liker å krangle og syte. Hvis man bosetter seg i tettbygd strøk med mange naboer, og spesielt 2-mannsboliger etc, så har man sagt fra seg muligheten til å plassere en båt i hagen uten å få reaksjoner på det. Jeg hadde aldri klaget på båten på bildet over, men tipper at de fleste ville enten ha klaget eller gått og irritert vettet av seg. Både fordi den står i veien, og fordi de er misunnelige på en fin båt! :blush:

Link to post
Share on other sites

Hva naboen har i hagen sin legger ikke jeg meg opp i, det er mye som er mer sjenerende enn en båt som tas vare på. Men naboen må ha plass til båten uten å stjele utsikten fra andre.

 

Nå er ikke utsikt en retighet man har, den er variabel,

planter du et tre 1 m inn i din have, og den etter 10 år ødlegger naboens utsikt, kan ikke han kreve at du feller treet....

Link to post
Share on other sites

planter du et tre 1 m inn i din have, og den etter 10 år ødlegger naboens utsikt, kan ikke han kreve at du feller treet....

 

Mener det foreligger en "formel" som sier noe om hvor høyt ett tre som står 1m fra nabotomten får være hvis det blir en tvistesak.

 

En kjenning skulle innrede en halvfabrikata. Spurte naboen om det var greit at han laget ett pressening-skur for båten og fikk skriftlig aksept på at han kunne lage ett skur som skulle stå i 2-3 år. Naboen var kjent med at han hadde innredet båter før (som hobby) og at båten kom til å bli gjort ferdig osv så han var trygg på den biten. Var en midlertidig og tidsbegrenset sak.

 

Fikk noe hakeslepp når min kjenning setter opp ett skur som er 12m langt, 5m høyt og 4m bredt... båten som skulle inn var en røslig motorbåt på noe over 30 fot :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...