Disease Startet 19.Juli.2009 Del på Facebook Startet 19.Juli.2009 Hei! Jeg har kjøpt meg en Selco 18 Cabin med B20 (AQ130A) og 250D drev. Den starter forholdsvis greit og går bra ellers. Men jeg klarer ikke å få høyere turtall enn 4100-4200 og har da ca 25knop. Jeg mente denne motoren skulle klare ett turtall på 5200? Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å kanskje fikse dette? Takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Først av alt ville eg sjekka hvilken propell som står på. Og om den skal være korrekt så kan vi ta det derifra. Den bør vel greie 30 knop kansje den her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ok, vet ikke hva slags propell det er på den. Står ikke noe. Hvordan skal man måle propellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 nei det er ikkje praktisk mulig mht stigning men det kan ofte stå i enden av propellen. altså den delen som er skjult bak den konen om du har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Ok, skal sjekke i morgen så komme tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Har sjekket nå, og det står ikke noe informasjon på propellen. Men hvis vi antar at propellen er korrekt, hva kan det da være? Jeg mangler den trim(eksos)-finnen som sitter på 250 drevene, men vet ikke om dette har noe å si. Har iallefall bestillt nytt. Edit: Motoren blir forresten også litt varm ved full gass. Redigert 20.Juli.2009 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oepeter Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Dette minner om det samme vi hadde på vår Selco 18 DC, samme motor og drev. Første skritt var å spyle og vaske skroget for å få av all dritt, dernest skifte propell fra 15x14 til 15x15. Fikk opp maks turtall da til rundt 4900, har ikke fått målt toppfart ennå men den går ihvertfall mye fortere opp i plan og akselerasjonen er endel bedre. Hvis den går varm bør du sjekke inntaket og kjølekanalene for grums, i tillegg gjerne skifte impeller på pumpen bare for sikkerhets skyld. Hvis jeg husker riktig: Merkingen på propellen står på den siden som vender inn mot drevet så du må dra av propellen for å lese av dette. Redigert 25.Juli.2009 av oepeter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Takk, skal sjekke kjølingen. Har også sett det er noen som sier tenningen kan være feil. Hvordan skal tenningen være på denne? Har skrudd av propellen, men står ikke noe der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disease Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Har nå justert tenningen og motoren blir ikke lenger varm og den går mye penere. Har også fått økt maksturtall til 4600 så antar at de siste 500 er det propellen som gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.