Jump to content

Lavt maksturtall på B20


Disease

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en Selco 18 Cabin med B20 (AQ130A) og 250D drev. Den starter forholdsvis greit og går bra ellers. Men jeg klarer ikke å få høyere turtall enn 4100-4200 og har da ca 25knop. Jeg mente denne motoren skulle klare ett turtall på 5200? Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å kanskje fikse dette?

 

Takk.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket nå, og det står ikke noe informasjon på propellen. Men hvis vi antar at propellen er korrekt, hva kan det da være? Jeg mangler den trim(eksos)-finnen som sitter på 250 drevene, men vet ikke om dette har noe å si. Har iallefall bestillt nytt.

 

Edit: Motoren blir forresten også litt varm ved full gass.

Redigert av Disease (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette minner om det samme vi hadde på vår Selco 18 DC, samme motor og drev.

Første skritt var å spyle og vaske skroget for å få av all dritt, dernest skifte propell fra 15x14 til 15x15. Fikk opp maks turtall da til rundt 4900, har ikke fått målt toppfart ennå men den går ihvertfall mye fortere opp i plan og akselerasjonen er endel bedre.

 

Hvis den går varm bør du sjekke inntaket og kjølekanalene for grums, i tillegg gjerne skifte impeller på pumpen bare for sikkerhets skyld.

 

Hvis jeg husker riktig: Merkingen på propellen står på den siden som vender inn mot drevet så du må dra av propellen for å lese av dette.

Redigert av oepeter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...