arkmarin Startet 20.Juli.2009 Del på Facebook Startet 20.Juli.2009 På en tur, Levanger - Bessaker 107 nm T/R, var det flere fartøy som ikke hadde slått på sin AIS. Blant annet var det to bilferjer og to større lastebåter som var uten AIS. Det var også noen fiskefartøy. Jeg hadde lyst å kalle de opp for å høre etter om de hadde glemt å slå på AISen, men de hadde kanskje ikke likt at en fritidsbåtfører spør om slikt, så jeg lot det være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg trodde at det var umulig å slå av klasse A senderne... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 • Tankere o Alle i internasjonal fart o Alle i fart innenfor EU/EØS • Passasjerfartøy o Alle i internasjonal fart o Over 300 BT i fart innefor EU/EØS o Hurtigbåter over 150 BT i norsk nasjonal fart • Lastefartøy o Over 300 BT i internasjonal fart o Over 300 BT i fart innenfor EU/EØS • Fiskefartøy o Over 300 BT / 45 meter i fart innenfor EU/EØS Kanskje de fritatt for kravene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Nå er det forskjell på nye og eldre båter. En ny fiskebåt har ais selv om den ikke er 300bt. Det skal ikke mye til på en passasjerbåt før den må ha ais, for eksempel har Skagastøl som går sommerrute i Sognefjorden ais på plass. Det er forsåvidt riktig som Roaldbj at man ikke kan skru av ais, det vil si at skrur man av displayet vil transponeren fortsette å sende. Det finnes derimot aiser som har funksjonen tx on/off, ikke spør meg hvorfor. Alle aiser har også sikringer i skapet. Det hender også en sjelden gang at aisen ikke virker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Båten jeg er på nå har Tx on/off. De jeg har vært på tidligere kan senke styrken til 1W for bruk i havn. Sikkert glemt å sette Tx on ved avgang, selv om det vanligvis inngår i sjekklister. Kan ikke tenke meg at det hadde blitt negativt mottatt hvis du hadde gitt dem en påminnelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 (redigert) Kan ikke tenke meg at det hadde blitt negativt mottatt hvis du hadde gitt dem en påminnelse Jeg traff en sist vinter uten AIS og han hadde heller ikke lanternene på, selv om det begynte å bli temmelig mørkt. For å gjøre ham oppmerksom på dette forsøkte jeg gjentatte ganger å kalle ham på VHF - uten resultat. Derfor tok jeg frem morselampen og sendte gjentatt PD, PD, PD Etter noen sekunder kom både lanterner og AIS på plass - trolig hadde han glemt en eller annen hovedbryter for strømmen til styrehuset da han la ut fra hjemmehavn en time tidligere Redigert 20.Juli.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 På en tur, Levanger - Bessaker 107 nm T/R, var det flere fartøy som ikke hadde slått på sin AIS. Blant annet var det to bilferjer og to større lastebåter som var uten AIS. Det var også noen fiskefartøy. Har du eller husker du navnene på disse fartøyene, eller noen av dem? Jeg har ved flere anledninger sett at fartøy som er pliktige til å ha AIS-transponder påslått, likevel har hatt den av. Jeg har da kalt opp de aktuelle fartøyene på VHF, og det bruker å hjelpe. Og noen glemmer å skifte fra "moored" til "underway using engine" ved overgang fra fortøyd ved kai til under seilas slik at AIS'en oppdaterer seg mer sjelden. Det er i alle fall fullt mulig på en del AIS-innretninger å slå de av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det er i alle fall fullt mulig på en del AIS-innretninger å slå de av. Lurer litt på hvilket utstyr som har denne funksjonen. Ellers så mener jeg at aisen kunne gitt alarm når den gikk i 5 knop i status "moored" el. Det er flere og flere som slutter å oppdatere ais status, eksempelvis blir destination ofte satt til "Ch. 16 for dest." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Det er flere og flere som slutter å oppdatere ais status, eksempelvis blir destination ofte satt til "Ch. 16 for dest." Det er riktig. Man kan etter min mening uansett ikke stole på informasjon om destinasjon fra AIS, og især bør man ikke trekke slutninger på grunnlag av denne informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 ....... eksempelvis blir destination ofte satt til "Ch. 16 for dest." Eller fergene som skriver "Fram og tilbake" Men en av de mest fantasifulle var en dansk tråler som jeg traff på Jæren; han hadde skrevet: "Hjem til mor!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Jeg har også lest "Sjøboden" som destinasjon... Simrad sin AI-80 er fra fabrikk satt opp med "HOME", sikkert ferdig med softwaren sent på fredagen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 21.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Har du eller husker du navnene på disse fartøyene, eller noen av dem? Den ene ferjen var Ytterøy, den andre er jeg ikke sikker på navnet. Jeg vet at man har anledning til å slå av AIS, når en går i område hvor det er piratvirksomhet, så teknisk kan man slå av AIS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 så teknisk kan man slå av AIS. Det er slett ikke alle modeller som har denne funksjonen uten å benytte sikringskapet. Jeg kjenner til at Simrad har dette mens Saab har det ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Furunoen ombord hos oss kan skrus av (tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Furunoen ombord hos oss kan skrus av (tror jeg) På en princess er det vel klasse B sender du har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 På en princess er det vel klasse B sender du har? Der har jeg ingen AIS, snakker om på jobb , men er ikke sikker for der rører vi den egentlig aldri. Skriver bare inn utgående info via tastaturet til Ecdisen, men tror den kan skrues av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 så en tråler med destination Heaven:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Jeg synes dette temaet er interessant av flere grunner. En av grunnene til at jeg monterte klasse B AIS sender ombord er at myndighetene kan følge seilasen min og i verste fall dokumentere hvor jeg har havarert. Jeg seiler relativt ofte over Skagerak og Kattegat og da er det godt å vite at min seilas kan spores opp. Dernest synes jeg det er greit at myndighetene kan angi om jeg eller andre seilere har forårsaket en ulykke. For det tredje kan familiemedlemmer tidvis følge med hvor jeg seiler. For det fjerde har jeg opplevd omlag 6 ganger at hurtigferjene mellom Sverige og Danmark har tatt hensyn til min seilas. Disse ferjene seiler tidvis med 40 knop +, mens jeg seiler i området 8 - 19 knop. Jeg har enda ikke snakket med en kaptein ombord i disse ferjene, men det skal bli interessant å høre om de tar hensyn til AIS-info ombord i form av CPA og TCPA når de selv legger opop kursen sin. For det femte har jeg flere ganger opplevd å bli ringt opp via MMSI nattestid på seilas bl.a. mot Samsø av båt som ville informere om at jeg var registrert. Dette har vært svært positive erfaringer. Men jeg gjentar gjerne, dersom valget skulle være mellom radar og AIS-sender, så ville jeg utvilsomt ha valgt en god radar. AISen "ser" hverken småbåter, robåter, kajakker, sjømerker eller annet. Den ser ikke engan racon!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.