Jump to content

Manglede AIS-bruk blant klasse A-fartøy


arkmarin

Recommended Posts

På en tur, Levanger - Bessaker 107 nm T/R, var det flere fartøy som ikke hadde slått på sin AIS. Blant annet var det to bilferjer og to større lastebåter som var uten AIS. Det var også noen fiskefartøy.

 

Jeg hadde lyst å kalle de opp for å høre etter om de hadde glemt å slå på AISen, men de hadde kanskje ikke likt at en fritidsbåtfører spør om slikt, så jeg lot det være.

Link to post
Share on other sites

• Tankere

o Alle i internasjonal fart

o Alle i fart innenfor EU/EØS

• Passasjerfartøy

o Alle i internasjonal fart

o Over 300 BT i fart innefor EU/EØS

o Hurtigbåter over 150 BT i norsk nasjonal fart

• Lastefartøy

o Over 300 BT i internasjonal fart

o Over 300 BT i fart innenfor EU/EØS

• Fiskefartøy

o Over 300 BT / 45 meter i fart innenfor EU/EØS

 

Kanskje de fritatt for kravene?

Link to post
Share on other sites

Nå er det forskjell på nye og eldre båter. En ny fiskebåt har ais selv om den ikke er 300bt.

 

Det skal ikke mye til på en passasjerbåt før den må ha ais, for eksempel har Skagastøl som går sommerrute i Sognefjorden ais på plass.

 

Det er forsåvidt riktig som Roaldbj at man ikke kan skru av ais, det vil si at skrur man av displayet vil transponeren fortsette å sende. Det finnes derimot aiser som har funksjonen tx on/off, ikke spør meg hvorfor. Alle aiser har også sikringer i skapet. Det hender også en sjelden gang at aisen ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Båten jeg er på nå har Tx on/off. De jeg har vært på tidligere kan senke styrken til 1W for bruk i havn. Sikkert glemt å sette Tx on ved avgang, selv om det vanligvis inngår i sjekklister.

Kan ikke tenke meg at det hadde blitt negativt mottatt hvis du hadde gitt dem en påminnelse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det hadde blitt negativt mottatt hvis du hadde gitt dem en påminnelse :smiley:

 

Jeg traff en sist vinter uten AIS og han hadde heller ikke lanternene på, selv om det begynte å bli temmelig mørkt. For å gjøre ham oppmerksom på dette forsøkte jeg gjentatte ganger å kalle ham på VHF - uten resultat.

Derfor tok jeg frem morselampen og sendte gjentatt PD, PD, PD

 

Etter noen sekunder kom både lanterner og AIS på plass - trolig hadde han glemt en eller annen hovedbryter for strømmen til styrehuset da han la ut fra hjemmehavn en time tidligere :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På en tur, Levanger - Bessaker 107 nm T/R, var det flere fartøy som ikke hadde slått på sin AIS. Blant annet var det to bilferjer og to større lastebåter som var uten AIS. Det var også noen fiskefartøy.

 

Har du eller husker du navnene på disse fartøyene, eller noen av dem?

 

Jeg har ved flere anledninger sett at fartøy som er pliktige til å ha AIS-transponder påslått, likevel har hatt den av. Jeg har da kalt opp de aktuelle fartøyene på VHF, og det bruker å hjelpe. Og noen glemmer å skifte fra "moored" til "underway using engine" ved overgang fra fortøyd ved kai til under seilas slik at AIS'en oppdaterer seg mer sjelden.

 

Det er i alle fall fullt mulig på en del AIS-innretninger å slå de av.

Link to post
Share on other sites

Det er i alle fall fullt mulig på en del AIS-innretninger å slå de av.

Lurer litt på hvilket utstyr som har denne funksjonen.

 

Ellers så mener jeg at aisen kunne gitt alarm når den gikk i 5 knop i status "moored" el.

Det er flere og flere som slutter å oppdatere ais status, eksempelvis blir destination ofte satt til "Ch. 16 for dest."

Link to post
Share on other sites

Det er flere og flere som slutter å oppdatere ais status, eksempelvis blir destination ofte satt til "Ch. 16 for dest."

 

Det er riktig. Man kan etter min mening uansett ikke stole på informasjon om destinasjon fra AIS, og især bør man ikke trekke slutninger på grunnlag av denne informasjonen.

Link to post
Share on other sites

Har du eller husker du navnene på disse fartøyene, eller noen av dem?

Den ene ferjen var Ytterøy, den andre er jeg ikke sikker på navnet.

 

Jeg vet at man har anledning til å slå av AIS, når en går i område hvor det er piratvirksomhet, så teknisk kan man slå av AIS.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette temaet er interessant av flere grunner.

En av grunnene til at jeg monterte klasse B AIS sender ombord er at myndighetene kan følge seilasen min og i verste fall dokumentere hvor jeg har havarert. Jeg seiler relativt ofte over Skagerak og Kattegat og da er det godt å vite at min seilas kan spores opp.

Dernest synes jeg det er greit at myndighetene kan angi om jeg eller andre seilere har forårsaket en ulykke.

For det tredje kan familiemedlemmer tidvis følge med hvor jeg seiler.

For det fjerde har jeg opplevd omlag 6 ganger at hurtigferjene mellom Sverige og Danmark har tatt hensyn til min seilas. Disse ferjene seiler tidvis med 40 knop +, mens jeg seiler i området 8 - 19 knop. Jeg har enda ikke snakket med en kaptein ombord i disse ferjene, men det skal bli interessant å høre om de tar hensyn til AIS-info ombord i form av CPA og TCPA når de selv legger opop kursen sin.

For det femte har jeg flere ganger opplevd å bli ringt opp via MMSI nattestid på seilas bl.a. mot Samsø av båt som ville informere om at jeg var registrert. Dette har vært svært positive erfaringer.

 

Men jeg gjentar gjerne, dersom valget skulle være mellom radar og AIS-sender, så ville jeg utvilsomt ha valgt en god radar.

AISen "ser" hverken småbåter, robåter, kajakker, sjømerker eller annet. Den ser ikke engan racon!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...