Jump to content

Kveite på sunnmøre?


Kasund

Recommended Posts

Å finne et generelt område hvor det fiskes kveite er vel ikke hemmlig.. Så får du lese litt om kveite på nette (ta et google søk), og lese deg frem til hvor kvita liker seg, sand, fjell, dybde, tare eller ikke osv osv. Så er det bare å ta i bruk sjøkart, ekkolodd å prøve seg frem. Og kanskje komme på godsnakk med lokale fiskere. Om dem ikke akkuratt gir deg sine fiskeplasser så kan dem sikkert komme med et tips eller 2!

 

 

Lykke til! kveite er knallgodt, men fy for en pris alt som er godt skal ha....

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til! kveite er knallgodt, men fy for en pris alt som er godt skal ha....

I min ungdom var laks og ørret det fineste og dyreste du kunne kjøpe av fisk. I dag vel det billigste (ja, jeg vet det er p.g.a. oppdrett, men allikevel..) Og det var fisk som steinbit og breiflabb som vi kastet og som idag er det mest eksklusive og dyreste. Men kveita har holdt stand, både når det gjelder pris og eksklusivitet, det skal den ha.

Link to post
Share on other sites

Klart det finnes kveite på Sunnmøre. Siden du ikke nevner hvor du ønsker å fiske den blir det litt vanskelig å fortelle om hvor denne oppholder seg. I mellomtiden kan du jo studere denne...

 

Kveite oppskrift på Sunnmøre

 

 

I fjor ble det tatt en del av turister og det var ikke noen småfisker de fikk :smiley:. Selv foretrekker jeg småkveita i folie.

Link to post
Share on other sites

Trudde eg hadde meir informasjon i profilen min.

Held til i Giske kommune utanfor Ålesund.

Så helst innanfor ein times gange herifra med ca 20 knop. :)

 

Veit at det ikkje berre er å "gå å hente", men det er iallefall vanskeleg å hente på ein plass det ikkje er kveite.

 

Appropo andre delikatesser så er det lite som slår nyjakta breiflabb :)

*gå ned i boda å slipe dykkekniven*

Link to post
Share on other sites

Heisann. Et tips om du ikke orker time etter time med stang fiske. Dra til den lokale fiskevegn butikken og kjøp kroker, forsyn og en tau kveil på valgfri lengde (180m er ganske vanlig for hobby liner.) Om du ikke er kjent med linefiske så kan du lese mer om fremgangsmåte her: http://fiskeri.no/Tema/Fiske%20med%20miniliner.htm

 

På line får du topp kvalitets fisk, faktisk innen yrkesfiske ved levering er det eneste som rangeres bedre er fisk som er fisket med juksa. Juksa, Line, Snurrevad, trål og til sist garnfisk. I riktig rekkefølge mtp kvalitet. Dette har først og fremst grunn i at fisken kjører musklaturen tom for glycogen når den kjemper for og komme seg løs ifra garnene, eller prøver og svømme unna trålen. Til mere glycogen det er i musklaturen på fisken ved dødstidspunkt jo lengre og kraftigere dødstivhet (rigor mortis). Det som skjer under dødstivheten er at glykogenet blir omgjort til melkesyre og her ligger grunnen til holdbarheten i ordet. "Syre". Det som skjer er at PH verdien i fiskekjøttet synker og da vil bakterier få vanskeligere "arbeidsforhold". For og holde bakterier unna under transport/lagring gjelder temperatur, veskenivå (senkes bla ved salting) og PH.

 

Ved linefangst får du også bløgget fisken mens den er levende, ikke glem og la den blø ut i kaldt vann, f.eks en balje med kaldt vann er greit ved fritidsfiske.

 

Følger du disse rådene ved fisking, så tror jeg ikke det er mange fritidsfiskere som spiser bedre fiskemiddag enn deg. :crazy:

 

Og ikke glem og kjøpe kroker med korrekt størrelse, dette hjelper de på vegn butikken deg med.

 

Lykke til og godt fiske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...