Jump to content

Fulle folk på holmer og i skjærgården


Hasla 26

Recommended Posts

Hei hva synes dere om drukkenbolter på holmer og skjær?Jeg personlig syntes disse kan holde seg litt bortenfor mengden av barnefamilier og vi som vil ha litt fred.Jeg syntes det er helt i orden med en liten en og litt øl.Men når de fleste skal og vet att de skal drikke seg snyden så kan de vise litt respekt,og kansje finne seg en annen plass.. :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hvilke holmer og skjær er det du snakker om? Jeg har visst gått glipp av mye moro. Synes stort sett uthavner, holmer og skjær blir innvadert av bråkete unger og foreldre som ikke har vett til snakke til rette de bråkete ungene. Vennligst oppgi posisjon, for her er det dritkjedelig....og alt for mange unger med dårlig oppdragelse.

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du for lage en egen topic om dette :wink: her er det snakk om fyllefanter som ikke eier skam som ødlegger idyllen.Hvis ikke du har sett drita folk på holmer og diverse så er du heldig da har du vunne i lotto:fishing: ps lagt til alkoholikere er nok det rette.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Enkelt!

Er jeg ute for å feste, så legger jeg meg til hvor det finnes andre feststemte! Har jeg med unger i båten, holder jeg meg langt unna disse stedene og søker steder med andre barnefamilier, som vil si de fleste steder i uthavn som jeg pleier å ligge.

Kommer det feststemte, høyrøstede personer hit, pleier jeg i en rolig tone å be dem dempe seg litt da vi har barn som prøver å sove ombord. I 99% av tilfellene hjelper dette og folk er forståelsesfulle, akkurat som jeg også prøver å dempe meg hvis noen ber om det.

Er det så fryktelig vanskelig å snakke med folk da???

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites

Dette tema har vært diskutert i utallige tråder her på BP, og sikkert mange andre steder.

 

Debatten kjærne koker ned til å bli en diskusjon om hvem som er den egentlige egoisten.

Er det han eller de som mener at de skal ha lov til å hygge seg, selv om det påfører omgivelsene irritasjon og forargelse.

Eller er det han eller de som mener at de har krav på ro og fred for seg og sine. Selv om dette skulle innebære at omgivelsen får en begrenset mulighet til å leve ut sine ønsker og behov.

 

Skal ikke bli alt for filosofiks. Men dette dreier seg om eksistensielle spørsmål som filosofer har debatert siden Aristoteles dager.

 

Her er det også en generasjonskløft som nok er mye dypere en de fleste er klar over. Husk at vi som vokste opp på 50 og 60 tallet er barn av et samfunn som den gangen var gjennomsyret av en altruistisk tankegang. Alturisme er det motsatte av egoisme. Denne tankegangen står for oppofrelse, der det høyeste etiske mål er å ofre seg selv, sine egne ønsker og behov til gode for felleskapets beste.

Våre store idoler den gangen var alle de som under krigen hadde ofret seg for at vi skulle få leve i et fritt land og ha det så godt som vi hadde det. Og vi hørte historien om arbeiderbevegelsens menn og kvinner som hadde ofret alt for å få et bedre samfunn for alle.

Vi hadde fedre og besteforeldre som fortalte oss om hvor fattige de hadde vært, og hvor mye de hadde ofret for at vi skulle ha det bra. Bevist eller ubevist la de "arven" over på oss, og forventet at vi skulle føre dette tankegodset vider til vår barn og barnebarn.

 

Men de siste 20-25 årene er mer og mer blitt gjennomsyret av det motsatte syn. Det handler om å realisere seg selv, få mest mulig ut av egne potensialer, uten å ha felleskapstanken som et etisk perspektiv. Selvsagt kan det hevdes at også denne tanken har som mål at ens egen realisering til syvende og sist vil komme fellesskapet til gode. Men det kan ikke sies at dette er hovetanken i denne ideen.

 

Begge disse ideene har sine ulemeper og fordeler.

Alturismens bakdeler er at den gir grobunn for "Jante-loven" og at den derfor undertrykker kreativitet og nytenkning.

Det possitive ved denne tanken er ideen om at alle skal ha det like godt, og for at alle skal ha det like godt må jeg være villig til å gi avkall på noe av mine egne ønsker og behov. (Typisk sosialdemokratisk tankegang)

 

Egoismens bakdeler er at den setter individets behov i fokus, selv om dette skulle gå på bekostning av felleskapet.

Det possitive med denne ideen er at kretiviteten får fritt spillerom, og dermed åpnes det større muligheter for nytenkning og nyskapning. (Typisk liberalistisk tankegang)

 

Ja, ja...litt filosofisk grubling dette.

Ha en god dag - og godt seilas :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...