Jump to content

Noen som kjennere denne nye Vetus viskermotoren?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I Siste nummer var det en presentasjon av en ny vindusviskermotor fra Vetus som så spennende ut. Den kan leveres i både 12 og 24volt, har 8 forskjellige pussevinkler, 2 hastigheter, er selvparkerende og har også intervallfunksjon! Noen som har vært borti denne?

 

viskermotor.jpg

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Høres veldig fint ut med intervallbryter og at det er rustfri aksel. Utrolig irriterende med avflasset krom og rustne detaljer rundt viskermekanismen. Bare så synd at jeg akkurat har byttet alle tre motorene mine fordi de var usannsynlig stygge (selv om alle virket).

 

Apropos intervall, er det noen som har erfaring med å ettermontere intervallbrytere? Ser de har et par forskjellige typer på Maritim.

Link to post
Share on other sites

Vetus har komment med endel spennende ting i det siste - :yesnod:

 

Apropos intervall, er det noen som har erfaring med å ettermontere intervallbrytere?

 

Vær oppmerksom på at selvparkeringen vanligvis setter spenning på + tilkoplingen til den har kommet i stopp-posisjon.

Dette betyr at dersom du paralellkopler flere viskere uten å ta hensyn til dette, vil de fortsette å gå til alle viskerne er i stopp-posisjon samtidig - og det tar normalt en stund !

 

For å løse problemet kan du bruke rele eller dioder.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Apropos intervall, er det noen som har erfaring med å ettermontere intervallbrytere? Ser de har et par forskjellige typer på Maritim.

 

Bygget et par selv, kjøpte ferdig byggesett for under 150,- pr. stk.

Likte ikke disse ferdigsakene, for store panel og passet ikke inn i "miljøet" på panelet.

Nå er det kun to skruknapper som vises. Har laget det slik at med de originale bryterene kan jeg velge konstant hastighet eller intervall som justeres etter behov..

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ja, løsningen ble diskutert i den tråden (bl.a.?). Men anbefaler 5 A dioder for å være sikker.

Har nettopp byttet ut gamle pussemotorer med nye TNC med to hastigheter. Effektforbruk 84 watt (dvs. 6-7 A)! Men må gjelde på høy fart. Neppe aktuelt å bruke ombord, så 5 A dioder (og sikringer) bør holde.

Jeg målte strømforbruket før installering. Husker ikke akkurat hvor mye, men mener det lå godt under 2 A på lav hastighet. Men det var på "tomgang". Øker kanskje noe når pusseren jobber med pussebladet på frontruten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...