Jump to content

Problemer med el choke: 96 Evinrude 25hk


OnkelDonald

Recommended Posts

Det skal etter hva jeg forstår være elektrisk choke på denne motoren, av typen som slår inn med et "klikk" når du trykker inn tenningsnøkkelen Det var iallefall slik på en johnson 60 jeg hadde. Dette klikket kommer ikke på denne motoren, og den er vrien å få i gang når den er kald, så jeg antar choke ikke fungerer.

 

Spørsmålet er, hvordan feilsøker jeg på dette? Er det noe synlig som beveger seg når ting fungerer som det skal? Antar den røde "bryteren" på bildet under er en form for manuell choke? Hvordan bruker jeg den, er det bare å vippe den til siden?

 

cimg4097.jpg

Link to post
Share on other sites

"Elektronikken" i dette tilfellet er bare er en elektromagnet som skal få strøm når nøkkelen trykkes inn. Når elektromagneten får strøm så vil den bevege seg på en eller annen måte, og påvirke (stenge) det vanlige choke-spjeldet i luftinntaket på forgasseren. Det bør vel derfor være et lite overføringsstag et sted mellom magnetenheten og akslingen som choke-spjeldet er montert på? Jeg klarer ikke å se dette på bildet ditt?

 

Dersom ikke elektromagneten "klikker til" når du trykker inn startnøkkelen, så kan årsaken enten være at den ikke får strøm, eller at det er brudd i spolen til magneten. Prøv å koble 12V spenning direkte inn på tilkoblingene til magneten (NB! riktig polaritet!). Dersom den ikke reagerer da heller, er det sannsynlig at den er defekt/har brudd i spolen.

 

Hva den røde spaken er for noe, vet jeg ikke, men dersom denne er en slags manuell betjening av choke-spjeldet, bør du se bevegelse i spjeldet inne i luftinntaket på forgasseren når du rører på spaken. (men igjen - jeg klarer ikke å se overføringsmekanismen fra magnetenheten til choke-spjeldet?).

Link to post
Share on other sites

Det er ingen bevegelse i spjeldet ved bevegelse på spaken, men når jeg vrir spaken ut kan jeg pumpe bensin rett inn i forgasser. Det går to slanger fra denne og inn til forgasser. samt to ledninger. Fikk fikset det og hører nå klikk når jeg trykker inn tenningsnøkkel, jeg ser ikke at noe beveger seg bare, slik som det gjorde på johnson motoren.

 

Hva slags choke eller hva er dette? Det fungerer iallefall. Kald motor starter med en gang nå.

Link to post
Share on other sites

OK, da er det en "primer"-funksjon i stedenfor choke-spjeld på denne motoren. Som du skriver sprøytes det ekstra bensin direkte inn i forgasseren når du aktiverer pumpefunksjonen. Så fremt du hører "klikket" vil jeg tro at pumpefunksjonen også virker via fjernstyringen fra nøkkelen.

 

Jeg hadde en Mariner tidligere som hadde tilsvarende løsning. Her ble imidlertid "primer-bensinen" sluppet rett inn i veivhuset. Etter litt eksperimentering fant jeg ut at det optimale her ved kald motor, var å trykke nøkkelen inn et par sekunder først og så holde den inne mens starteren gikk. Da startet motoren stort sett med en gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...