Jump to content

Noe som åpner igjenkorrodert lufting uten å ødelegge alu-tanken?


nordan family 27

Recommended Posts

Har en ILAS septik-tank, og trodde det skulle være grei skuring og få orden på luftingen. Men så greit var det ikke. Selve lufte-stussen på tanken er kun 12 mm utvendig mål, og var gått tett hos forrige eier.

 

25072009.jpg

 

Av med lufte-slange, men det var ikke bare-bare å stake opp dette igjen. Har hold på en stund med ståltråd, og får gravd ut noe som ser veldig ut som korrosjon. Det har seg slik at luftingen har gått til en skrog-gjennomføring 10 cm over vannlinjen - uten svanehals. Mindre hensiktsmessig, altså. Så denne fylles jo med vann når båten kjøres grunnet bølger - og når den har vært tett i andre enden har det således stått saltvann der - kan hende i flere år for alt jeg vet.

 

Finnes det noe jeg kan helle inn i lufte-stussen for å løse opp dette - uten å skade selve stussen og tanken for øvrig? Finnes det noen andre lure triks enn ståltråd? Vurderer å sage stussen litt kortere i håp om å få pillet ekstra inni den. Med ståltråden ser det ut til at jeg har kommet midt i vinkelen ned i tanken, utfra hvor langt den er stukket inn. Men jeg får ikke så mye kraft når det skal presses i vinkel.

Link to post
Share on other sites

Prøv med en bor inn til bendet. Er det for liten klaring mellom stuss og tankskott så setter du på en slange bit mellom bor og drill. Når det gjelder å få staket opp selve mendet, så ville jeg prøvd og banket flat en stålstreng i enden, festet den til drillen og jobbet meg forsiktig innover.

 

Lykke til

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen andre lure triks enn ståltråd? Vurderer å sage stussen litt kortere i håp om å få pillet ekstra inni den.

Et lite knep:

Bruk en stubb passelig tynn gardinstreng (bøyelig) i boremaskinen. Da kan en "bore i sirkel".

(Muligens i vinkel også).

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

 

Flere er innom noe som kan borre i vinkelen - gardintråd eller wire. Tror ikke jeg har noen av delene liggende, så jeg får vurdere å kjøpe en liten bit.

 

Dette med eddikk eller cola høres jo lettvint ut - med mindre disse tingene kan skade selve tanken. Kan de det? Det er jo rimelig enkelt om det kan åpnes ved å sette på en liten slange-bit og deretter helle noe oppe i den. Jeg har forresten noe system-rens stående, kan det være hensiktsmessig å ha her?

 

Ny slangestuss er også foreslått - det burde det absolutt har vært - og den burde vært vesentlig større enn den som er der i dag. Det er et mann-hull der, men det ser ut som hele lokket og innfestningen nesten er sprengt av korrosjon som tyter ut, og det ser ut som lokket bøyer seg opp mellom skrue-festene. Så i utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å røre det da jeg vanskelig ser for meg at det er så greit å få sammen igjen. Men det er vel antagelig det jeg burde ha gjort :rolleyes: Ettersom tanken er av aluminium (det må da være slik det ser ut) er det vel en tikkende bombe uansett så jeg hadde tenkt litt på enkleste utvei på luftingen nå, og heller skifte hele tanken til noe av rustfritt når det blir nødvendig. Blir bekymret av å se på tanken slik den ser ut i dag.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere er innom noe som kan borre i vinkelen - gardintråd eller wire. Tror ikke jeg har noen av delene liggende, så jeg får vurdere å kjøpe en liten bit.

 

Hva med denne?

avloepsrenser.jpg

Avløpsrenser med stålfjær som hurtig løser stopp i rør. Enkel å bruke. Drives med sveiv eller boremaskin. Lengde: 4,6 m. Ø 6 mm.

Art nr 86-037, Pris 99,90 kr

Link to post
Share on other sites

Kan ta et bilde neste gang jeg er i båten.

 

Den avløpsåpneren så interessant ut. Jeg spurte om noe slik på biltema på lørdag, men de foreslo ståltråd. Men så har de dette i sortimentet likvel. Ser ikke bort fra at den blir anskaffet i morgen. Lenge 4.6 meter?

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ut et bilde av hvordan dette ser ut?

mannlokk1.jpg

mannlokk2.jpg

 

Har forsøkt med den blåe saken fra bilteme. Passet greit etter at jeg kuttet av det bedeste ytterst. Ble da omtrent som en gardintråd. Men den er ikke så grei å snurre rundt - den setter seg liksom litt fast, og så går heller tråden rundt inne i boksen i stedet for der jeg har stappet enden. har også forsøkt med wire - men ikke på drillen ennå. Det blir p ådrillen i morgen tenker jeg. Har fått stappet wiren ganske lang inn og er for tiden omtrent midt i svingen / bendet. Men det er forelpig potte tett. Akkurat nå står stussen med litt eddikk i så få jeg se i morgen.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig. Gammel Aluminium må ikkje bankes på som foreslått. Slangestuss på og fyll med eddik ja.

Dersom du har tilgang på deep-clean så kan dette brukes i stedet for eddik trur eg.

 

Kan det være mulig å lime på en ny gjennomføring? noen andre innspill der?

Ville helst byttet den stussen om eg hadde fått det til, gjærne tykkere ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er tydeligvis en tank med en viss alder - så jeg frykter brukne bolter og skruer ved å røre denne, med oppboring osv osv. Og da må jeg opp med gulvet - som det skimtes av den ene bildet så er deler av lokket under gulvet, som ikke lar seg fjerne i deler. Bildet er tatt litt på skrå - så bildet lyver litt om hvor store deler av mannlokket som er fritt for gulvet. Så jeg arbeider fremdeles med målet om å gjøre minst mulig frem til tankes byttes i syrefast - og med minst mulig tenker jeg på å få opp luftingen igjen. Jeg regner med at tanken har begrenset levetid utfra hvordan den ser ut.

 

Men som Bastard foreslår; kanskje jeg bare skal borre opp et nytt hull og bruke en gjennomføring som kan skrues fast? Umiddelbar kan jeg ikke se en slik for meg - men de finnes vel i butikken. Har foreløpig tenkt meg litt blind på de som skrues fra baksiden.... :rolleyes: Og da må jeg opp med mannklokket - hvilket antagelig medfører mer jobb enn å skru ut velfungerende skruer

Link to post
Share on other sites

Eddikken sto fremdeles i slangen i dag. Men når wiren kom på drillen med litt høyt turtall gikk det ganske fort. Det var et lurt triks :cheers:

 

Så da ble det åpning av luftingen. Blåste litt nedi der med en liten slange - og luften kom tilbake igjen. Hadde forventet en skikkelig stank der - men det var ikke mye å lukte. Så Green Viking sanitær (som har vunnet en del tester) gjør virkelig sin del av jobben. Overraskenede.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...