Jump to content

Hva? Motor starter men går ikke. Ikke dieseldyr. VP MD2


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hva kan dette skyldes?

 

Jeg har en Volvo Penta MD2 som hittil har startet og gått bra. Men etter at den lå stille i underkant av en uke nå så vil den starte, men ikke vinne turtall og holde seg gående.

 

Først mistenkte jeg dieseldyr/ slagg - og har tømt tanken, fått ut drit, helt på ny diesel. I tillegg har jeg renset vannutskilleren, byttet dieselfilter, og sørget for at det renner diesel fritt frem til pumpa.

 

Jeg fylte opp dieselfilteret med diesel før montasje, og har luftet motoren. Sørget for at diesel går frem til gjennom filteret og opp til toppen av motoren.

 

Slik starter jeg:

Vrir nøkkel (ingen gløding) og har litt gasspådrag.

Motor starter, men vinner ikke turtall.

Går vel rundt 10 sekunder uten å vinne turtall, og da synker turtallet til den stopper.

 

Jeg hører ingen ukjente lyder.

 

 

I og med at motor "tenner", kan dysene være tette? Er det evt noe jeg kan se på selv på en slik gammel motor?

 

Eller finnes det andre ting som bør sjekkes?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne at jeg ikke har brukt kaldstartknappen før. Men det gjorde jeg nå første gangen den ikke ville starte. (Det er et par dager siden.)

 

Jeg trykken ned den mekaniske kaldstartknappen, og da startet den som nevnt over slik at den stoppet rett etterpå. I etterkant, selv om det har vært et par dager i mellom, vil den ikke starte på "gamlemåten" heller. Dvs den starter, men går ikke...

 

Vet ikke om dette er relevant for saken, men nevner det allikevel...

 

PS: Jeg skal ned i båten nå en tur, så om noen har noen idéer - tar jeg villig i mot!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ta ut dysene dine og få de trykktestet på ett verksted, det er gjort på en 1/2 time. Er det lenge siden sist de ble sjekket?

Du kan selvfølgelig demontere en og en dyse og koble til røret og prøve og starte, da ser du om det kommer diesel som normslt eller om noe er tettet igjen/ikke forstøver godt.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil en dysefeil komme over natta?

 

Nei, de er ikke testet på lenge. Har hatt båten i 3 år, og ingen grunn til å teste dem før.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Jeg tror du kan ha et problem med diesel fødetrykket til brennstoff pumpen.

Nå kjenner ikke jeg til din VP MD2, men vanligvis så har du en mekanisk membran fødepumpe som drives av en kam inne i motoren. Sjekk at denne ikke har kilt seg i ytre posisjon.

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ok. Dritt som klarer å komme gjennom dieselfilteret? - Eller vil dieselfilter alltid fjerne slike partikler?

 

Er det farlig å skru ut pluggene og evt prøve å blåse dem fri for dritt? (med trykkluft)

 

Det jeg synes er rart, er at dette kom ved stilleligge - ikke ved drift. Motoren gikk som normalt da jeg la til kai før driftsstans.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Bjørn!

 

Hvor sitter denne?

Tipper det er under der returrørene for diesel går inn?

 

Er det "trygt" å åpne denne opp eller går noen pakninger ad dundas?

 

Kan jeg på noe vis få sjekket om fødepumpa fungerer? (skru av et rør feks og se om det kommer diesel)?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg fikk motorstopp pga. falsk luft ved diesel grovfilteret og trodde det var fødepumpen som sitter utrolig trangt til, skal jeg imorgen kjøpe en elektrisk fødepumpe og ha den som reserve og forsikring dersom noe galt skulle skje under min 4-ukers ferietur. Jeg skal kjøpe Biltema sin pumpe 52-3227 til kr.349,-

 

Får du tak i en slik pumpe, kan du jo teste med den. Da finner du fort ut om det er fødepumpen det er problemer med.

 

Ellers har jeg over tid merket at jeg får lavere og lavere max turtall en tidligere. Jeg har imidlertid ikke noe problem med å ruse motoren til høyt turtall i fri, kun ved belastning. Så etter ferien blir det vel å ta ut dysene og få de testet. Jeg kan ikke se noen annen årsak til mitt problem. Motoren får luft nok, jeg har ren diesel og nye filtre.

 

Lars H.

4 dager og 15 timer til feriestart

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja Mask, men jeg trodde dysefeil kom gradvis? - ikke plutselig ved stilleligge. Derfor jeg er litt tvilende. :smiley: (Men jeg kan jo ta feil.)

 

Jeg var nede i båten igjen og så nå, og "lokket" som fødepumpen sitter under (tror jeg) sitter dumt til. Jeg må av med mye for å i det hele tatt komme til mutterskruene. Kan jeg på noe vis se om fødepumpen er defekt uten å åpne den?

 

F.eks. skru av rørene som går inn i dysen, bare for å se om det pumpes diesel. (Den vil vel ikke pumpe diesel hvis den er ødelagt...?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I følge denne guiden (for MD5) side 31, så er håndpumpe og fødepumpe i nærheten av hverandre. I tilfelle er dette et helt annet sted på motoren enn der jeg trodde. Stemmer dette?

 

(Håndpumpen fungerer)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe Biltema sin pumpe 52-3227 til kr.349,-

 

Jeg har en slik i min båt! Da jeg skiftet motor til Ford FSD, ble jeg anbefalt å montere en elektrisk pumpe. Innsprøytningspumpen på disse motorene er i utgangspunktet selvsugende, men motorgangen kan bli litt "bølgete" når man ligger på jevnt turtall. Jeg monterte derfor en slik elektrisk fra Biltema, og den har i alle fall fungert utmerket i halvannet år nå. Det aller kjekkeste med en slik pumpe er lufting etter filterbytte: Sett på tenningen, løs lufteskruen, la det renne til det kun kommer ren diesel, stram til! Motoren er luftet på et halvt minutt og klar til start! Herlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kan skru av dieselrøret som kommer inn på dysen, og fint sjekke om det kommer diesel der når jeg vrir nøkkelen. Det er bare ett rør som kommer opp til begge dysene, så hvis det er tett, så er det tett for begge sylinderne...

 

Pumper håndpumpen mer diesel enn fødepumpen?

 

Lurer på om jeg skal skru ut dysene og blåse dem "motsatt" vei med trykkluft?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er bare ett rør som kommer opp til begge dysene, så hvis det er tett, så er det tett for begge sylinderne...

Dette høres ikke trolig ut, det er antagelig returrøret som her menes. Det gjør ingen forskjell på tenningen.

 

Litt lengre nede på injektorene finnes en større mutter på tilførselrørene. Løsne denne et halvt tørn og kjør på starteren til det kommer diesel ut av begge (for å lufte høytrykkspumpen).

Prøv så å starte igjen.

 

Dysene bør få stå i ro til du ev. sender dem inn for sjekk, det er ikke mulig å gjøre noe med dem ombord eller å "blåse"

dem, hverken den ene eller andre veien.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Når jeg har fått tenkt meg om har du rett. Og det visste jeg egentlig. ;-)

 

Returrør er ett rør. Tilførsel er to rør.

 

Går ned og sjekker det med å løsne tilførsels mutter på injektorene nå med en gang jeg. Rapport følger snart...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok. Rapport:

 

Når jeg skrur opp diseltilførselen på den bakerste dysen (vekk fra svinghjulet) så kommer det diesel. Det samme gjør det hvis jeg skrur opp tilførselen på fremre dyse også.

 

MEN hvis jeg skrur av tilførselen på bare den bakerste starter motoren akkurat slik som nevnt over: Starter men sviver ikke.

 

HVIS jeg skrur av tilførselen kun på den fremste (nærmest svinghjul) vil ikke motoren starte.

 

Foreløpig konklusjon: Et eller annet stopper dieseltilførsel i siste ledd før dyse, eller i dyse bak.

 

 

Kronspørsmålet er nå: Hvordan får jeg opp dysen? - Det satt to muttere som holdt en "beskyttelse" på plass over dysen, men selve dysen har ikke sekskantmønster, men bare et spor på hver side. Altså slik at en fastnøkkel eller skiftenøkkel kan få tak. Men det står tp stenger i veien... Altså må jeg til ovenfra...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sett to muttere på pinneeskruene og skru disse mot hverandre slik at de låser. Deretter kan du ta fastnøkkel på den nederste og skru ut pinneskruen. Gjenta med de andre.

 

Selve dysen er bare presset nedi og hvis ikke jeg husket feil, er det en liten kant langt nede på dysen som jeg greide å få tredd et brekkjern eller liknende innpå for å presse dysa oppover. bruk gjerne 5-56 eller liknende for å få det lettere ut.

Link to post
Share on other sites

Kan være at ene dysenåla har hengt seg, den glir ikke i pasningen, enkelte tåler f.eks. ikke en dråpe vann.

Dysene skal trekkes rett ut, ikke skrues eller vris, annet enn kanskje ganske lite for å løsne dem(hvis mulig)

Oftest brukes noe å brekke dem opp med, skrujern, fastnøkkel, kubein . . . .

Til enkelte typer brukes det spesialvektøy

Noter at de kan sitte godt fast, av oppsamlet skitt, bek, brent olje.......

 

Om verkstedet anbefaler skifte av begge spissene er det helt ok, de koster vanligvis 3-400 pr, stk.

Natti-natti.

:seeya:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Satser på at noen med bedre kompetanse en meg utfyller litt...

 

Den mutteren på toppen er vel til å ta i fra hverandre hele dysen. Ikke skru på den.

 

Du skal ha ut hele "klumpen". Det ser ut som tilførselen kommer inn bak i bildet. Den må løsnes, og så må hele dysen løftes ut. Som nevnt så sitter den sikkert fast.

 

Det jeg egentlig skulle/ville nevne var at det er litt vesentlig at det ikke kommer møkk og dritt inn i dieselsystemet, og i så måte burde du kanskje rengjøre litt først ser det ut til. Foreslår at du tar en stålbørste elns og børster vekk løs maling, rust og dritt. Når/hvis du tar av dyserøret (der diesel kommer fra innsprøytningspumpa til dysen) må du passe påat det ikke kommer møkk inn i røret / konen.

 

Hvis du ikke har sjekket matepumpa så ville jeg ha gjort det først da det er meget enkelt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jo, rengjøring må til. Men hva skal jeg egentlig ta ut?

 

Kun "mutteren" i toppen, eller hele sulamitten?

(Slik at jeg kan bruke det massive "utspringet" til å vippe opp dysen, og skru ut både retur og tur dieselrørene?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...