Jump to content

yanmar 3QM30 er tungstartet


Frank M

Recommended Posts

hei,har kjøpt meg en ny/ gammel båt igjen og i den sitter det en 1982 modell 33hk yanmar.den har ikke vært brukt på 2år og nå er den tungstartet,har skiftet filtrer,dyser og luftet etter alle kunstens regler men er fortsatt tungstartet.straks den er blitt litt lunka eller gått en liten stund starter den som en drøm,lurer på om noen har vært borti det???ser noen her inne på bp har skiftet membraner på fødepumpe og noen har skiftet slanger til tank og fødepumpe pga slitasje hull,vet jo med erfaring at yanmar er følsom på luft men hvor begynner jeg???

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Hvordan starter du den?

den startes slik den alltid har gjort,vrir på nøkkeln og trykker inn start knappen, har aldri trengt og bruke dekomprisjons ventilene, trur ikke problemet ligger i toppen virker mere som noe med diesel,syns når man pumpe på fødepumpe at man ikke får skikkelig trykk,men kommer diesel ut oppe på filter huset på lufteskruen

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

den startes slik den alltid har gjort,vrir på nøkkeln og trykker inn start knappen, har aldri trengt og bruke dekomprisjons ventilene, trur ikke problemet ligger i toppen virker mere som noe med diesel,syns når man pumpe på fødepumpe at man ikke får skikkelig trykk,men kommer diesel ut oppe på filter huset på lufteskruen

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren er tungstarte, men funger greit for øvrig tror jeg du kan glemme toppen. Disse motorene får litt hvitaktig røyk på marsjfart uansett(ikke mye). Toppturtallet er vel om jeg ikke husker helt feil 3300rpm. Starteren hører du jo om drar greit rundt. Du har skiftet dyser skriver du så da er den mest tenkelige årsaken fjernet. Får du toppturtall så kan du se bort fra pumpa også.

 

Jeg hadde maken motor og kan huske at jeg måtte ha 3/4 gasspådrad ved start. Den gikk også litt dårlig på tomgang første 5 minuttene og måtte ha litt lunk før den gikk greit på tomgang. Det er slett ikke sikkert at motoren din er så veldig unormal. Var det høst og riktig kaldt måtte jeg av og til gi full gass for å få den til å starte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

nå har jeg vært i båten og startet opp,fikk ikke mere enn 2400 omdreininger ved rusing.alvorlig tungstartet som vanlig,starter drar litt tregt rundt men pga lite strøm.har hevet på laderen og skal i båten i morgen også og prøve videre. kan det være at det er lekkasje på slangen fra dieselpumpa til innsuget??? studerte litt og fant at på filter huset er det pil på inn og ut på slanger,fødepumpe går på pil inn og pil ut går slangen til pumpe,det kommer ikke diesel til pumpe når jeg bruker fødepumpe og pumpe med lufteskrue på dieselpumpe åpen,er dette normalt??? og hva kan det være at jeg ikke får turtall???alle henvendelser er intresante da jeg står fast nå :headbang:

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Husk at denne konstruksjonen må luftes hele veien inn til dysene men du pumper med vippearmen på fødepumpa, det kan være alvorlig mye luft i systemet fra fødepumpe og inn til dysene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

jeg var i båten nå og skar slangen fra fødepumpa og til filterhuset av og setta en hand pumpe slik som er på påhengsmotorer på bensinkanna,da fikk jeg ut masse luft enda jeg hadde lufta før jeg dro hjem,har konstatert at fødepumpe er defekt og at alle slanger blir skiftet i morgen,for øvrig startet den som den har brukt og gjøre.kjempe lett så det blir spennende og se om den er like letttstartet i morgen

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

du mene i fødepumpa??? tror jeg må ned i båten i kveld og koble en hånd pumpe forbi mate/fødepumpe og prøve og se om den starter lettere

Kjært barn har mange navn, matepumpe, fødepumpe mm.

 

Om ventilene i pumpa ikke holder tett vil det redusere kapasitetet på pumpa, og ikke gi nok diesel når turtallet øker.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Slet litt med å få startet min 3QM30 etter å ha vært ute med toppen. Problemet viste seg å være luft. På selve dieselpumpa sitter det en lufteskrue på toppen mellom de tre dieselrørene og blokka. Denne er det lett å overse.

 

Begynn med å løsne lufteskruen på toppen av dieselfiltert. Pump med hendelen på fødepumpa til det kommer bare diesel ut der og steng lufteskruen.

 

Løsne så lufteskruen på toppen av dieselpumpa og pump med hendelen til det kommer bare diesel ut. Stram til skruen.

 

Løsne så muteren rundt dieselrørene der de går inn på toppen. Trykk ned dekompresjonshendelen og sett dra på full gass (ikke i gir)!

 

Kjør så på starteren og stram til muttrene på dieselrørene etter hvert som det kommer diesel ut fra de. Du må muligens ga litt hjelp for å få til dette samtidig.

 

Da skulle det bare å være å starte!

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

tror det blir ny starter på meg,den drager ikke skikkelig fort rundt og er mest sannsynlig pint ihjel.tror det kan være mye derfor at den er slik den er.noen som har en billig starter og selge??

Har du spenning nok på batteriet? Hva er spenningstapet fram til starteren, når den går. Jeg ville sjekket dette før jeg gikk til anskaffelse av ny starter.

 

Er motoren tungstartet kan du med fordel gi full gass når du starter, for deretter å slå med gassen når den tenner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...