LykkelitenIV Startet 27.Juli.2009 Del på Facebook Startet 27.Juli.2009 Hei ! Da har vi opplevd noe av det værste vi kan tenke oss i båten - det begynte å brenne ! Vi lå godt fortøyd i uthavn for andre dag på rad, og folk i nabobåten oppdaget at det begynte å røyke fra motorrommet. De ropte til meg , og vi løp ut akter og åpnet luken, og ja der brandt det i ankervinsj og baljen til ankertauet. Fikk slukket med brannslukkeren, da var det godt at der var flere og hjalp til. Har demontert vinsjen og sendt den til leverandør for kontroll. Menst jeg venter på svar fra de. Er der noen her som har opplevd det samme ? Det ser ut til at det er styringselektronikken som har tatt fyr. Batteriet var helt fint (ikke tappet), og sikringen var hel. Strømmen var på (jeg pleier ikke ta den av når jeg er på tur), men det står jo i manualen at strømmen skal slåes av. Pleier dere å slå av hovedstrømmen på motor (samme som for vinsj hos meg) når dere legger til for natten ? Noen ideer om hva dette kan være, og hvordan forebygge ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette hørtes jo skikkelig skummelt ut. Er vel ikke det første jeg ville tenkt på som kilde. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune_12 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) Ikke opplevd det, men siden du spør stenger jeg av startbatteri, truster og vinsj ved ankomst + gass før jeg går til sengs ja. Redigert 27.Juli.2009 av Rune_12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Stenger alltid brytere vinsj, thrutser og motor etter jeg har fortøyd og motor er stoppet. Tør jeg spørre om dette var en Engbo vinsj? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petterøe Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette var råskummelt! Har aldri hørt om lignende. Har aldri stengt hovedstrømbrytere på natten, men ble alvorlig betenkt nå. Det viser hvor viktig det er med brann og gass varslere ombord. Kan jeg spørre om hvilket vinsjmerke og type du har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
thon Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe poeng i å skru av strømmen når den ikke er i bruk?! Er det liksom meningen at den skal brenne opp hvis strømmen står på? Det er vel ikke noe i en ankervinsj som forbruker strøm når den ikke er i bruk? Kjedelig historie Lykkeliten. Håper forhandleren finner ut noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Det er en god regel å slå av/ stenge av alt, men i alle fall skal en også være trygg når alt står på. Derfor er det viktig at å fortelle (dersom det er mulig) grunne til et slikt uhell, så vi hører gjerne mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Når alt er i orden er det ingen problem om strømmen står på. Det er når noe er galt og strømmen står på at det kan skje noe man ikke vil skal skje. På de enkle vinsjløsninger som styrers av kun rele er det sjelden noe problem så lenge releèt står tørt og fint. Er det i tillegg en motorvernbryter tilkoblet er det ikke mye som kan gå galt. Jo enklere jo bedre. Lurer derfor på om dette er skjedd med en slik vinsj, eller om det er en mer sofistikert vinsj. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Dette høres utrolig rart ut! Regner med at det er verft eller forhandler som har montert denne vinsjen! Hvor er sikringen plassert? Det er viktig at den blir plassert så nærme batteriet som mulig, men at vinsjen tar fyr har jeg aldri hørt om. Har sikkert montert minst 30-40 ankervinsjer, men aldri hørt om noe liknende. Har vært borti litt av hvert når det gjelder de fantastiske styringsenhetene som engbo benytter til vinsjer og baugpropeller, men aldri hørt at de har tatt fyr. Flaks at dere fikk slukket det. Jeg har forøvrigt aldri skrudd av noen av hovedbryterne i min båt så lenge jeg har hatt den. Her er vinsj, startbatteri og alt det andre alltid på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Pleier dere å slå av hovedstrømmen på motor (samme som for vinsj hos meg) når dere legger til for natten ? Godt at det gikk så bra som det gjorde. Når vi er i båten står alltid strømmen på. Har aldri skrudd av strømmen til ankervinsjen selv om denne har separat bryter. Men, når båtturen er ferdig skrur vi som regel av hovedstrømbryter og da blir nesten alt strømløst. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
DelCasa Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) Dette har jeg opplevd også, med en eldre Engo ankervinsj - den rakk ikke ta fyr men var godt på vei da jeg merket at vinsjmotoren stoppet og avga en summende lyd. Resultatet var at jeg fjernet hele greia - fjernkontroll og ledninger som rakk rundt kloden to ganger (tror jeg), og gikk tilbake til den tradisjonelle paraplydreggen med 5m kjetting og ankerline (bånd?) på hjul festet til rekka. Gass har jeg ikke i båten. Lampeolje og diesel er de eneste to brennbare væskene ombord. Redigert 27.Juli.2009 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Sånn er det bare!!! I en reguleringsprosess er det ofte mA som styrer Terra Ampere Litt skremmende!! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Har egen strømbryter både til vinsj og baugpropell. Slås kun av når båten ligger i opplag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Schierna Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Slår altid av når jeg kommer til havn.Kun forbruksbatterierne er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 I vår båt (ILAS vinsj) er strømtilførselen til vinsjstyringen/fjernkontroll-mottakeren sikret med separat sikring. Driftsstrømmen til vinsjen (fra startbateriet) er sikret med en egen automatsikring. Vi pleier bare å slå av hovedbryteren til startbatteriet når båten forlates i båthavna. Det kunne jo vært interessant å få litt flere opplysninger om strøm-/sikringsopplegget ombord hos "LykkelitenIII". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg opplevde nesten det samme, men det tok ikke helt fyr men ulma så sauet røyk. Det som skjedde var at vinchen hang seg opp og slura på tauet og friksjonen der som gjorde at tauet nesten tok fyr. Dette var en oppgradert Engbo vinch, jeg kontaktet de og dro ned til Engbo i tønsberg. Der skiftet de ALT mulig fra gear til elektronikk mens jeg ventet og deksler og alt. i tillegg fikk jeg nytt bryterpanel siden mitt var 20 år gammelt. Alt var gratis Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Opplevde det samme for noen år siden... Kortsluttning i styrestrømmen førte til at vinsjen tok fyr. Styrestrømmen internt er ikke sikret med styrestrømssikring, og forsyningen er hentet direkte fra hovedstrømmen. Med andre ord internfeil i styrekrets fører til at ledningene brenner av, eller i verste fall at det utvikler seg til brann.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Auda! Godt du fikk slukket brannen raskt! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Opplevde det samme for noen år siden... Kortsluttning i styrestrømmen førte til at vinsjen tok fyr.Styrestrømmen internt er ikke sikret med styrestrømssikring, og forsyningen er hentet direkte fra hovedstrømmen. Med andre ord internfeil i styrekrets fører til at ledningene brenner av, eller i verste fall at det utvikler seg til brann.... Dette er en svakhet ved vinsjene til Engbo. Både Ilas, quick, anchorlift og loftrans har egen sikring til styrestrømmen. På Engbo går styrekabelen rett ut av den fantastiske styringsboksen til bryterpanelet. Virker ikke som det er noen sikring inni enheten heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hei, igjen. Ja, det er en Engbo. Har nå snakket med de og de har fikset vinsjen. Det var føleren som ligger helt intil tauet som hadde kortsluttet. De må ha kommet vann inn i den. Nå er vil jeg koble vinsjen på en egen strømbryter, og slå den av normalt sett. Det blir tungvindt å måtte gå ned i motorrommet hver gang jeg skal ta i bruk vinsjen, men slik får det heller bli. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Bra at det ordnet seg, men hvorfor velger du ikke bare å skru av strømmenn og kun ha forbruksbatteriet i gang når du ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Jeg er vant til at det alltid er feil på engbo sitt fantastiske endestoppsystem! Samtlige reklamasjoner jeg reparerer på ankervinsjer kommer fra engbo og relatert til dette utrolig flotte endestoppsystemet. Men at det tar fyr også er nytt for meg, og gjør ikke akkurat at jeg blir noe mer imponert over disse vinsjene. Har du pratet med engbo og hørt om det finnes noen som helst beskyttelse av styrestrømmen i disse boksene? Engbovinsjene monteres kun med en kraftig sikring, og isåfall burde de sørget for å beskytte den mot systemfeil på en annen måte, evt. noen innebygde sikringer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Bra at det ordnet seg, men hvorfor velger du ikke bare å skru av strømmenn og kun ha forbruksbatteriet i gang når du ligger stille. Jo, det er slik jeg har hatt det til nå. Men da er det jo strøm på vinsjen når jeg skal ha motoren i gang....... I følge Engbo skal det være en egen bryter. Nei, det er ikke noen beskyttelse av styrestrømmen - derfor slå av all strøm på vinsjen . Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Hei, igjen.Ja, det er en Engbo. Har nå snakket med de og de har fikset vinsjen. Det var føleren som ligger helt intil tauet som hadde kortsluttet. De må ha kommet vann inn i den. Nå er vil jeg koble vinsjen på en egen strømbryter, og slå den av normalt sett. Det blir tungvindt å måtte gå ned i motorrommet hver gang jeg skal ta i bruk vinsjen, men slik får det heller bli. Samme årsak som på min vinch med andre ord.... Jeg monterte en 6A sikring på styrestrømmen på min vinch når jeg reparerte den etter brannen.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Etter å ha lest denne tråden, føler jeg et behov for å kople inn ekstra sikringer i min Engbo winch! Men det hadde vært greit å få et koplingsskjema fra Engbo, med anvisning om hvor evt sikringer bør monteres. Har noen her en adresse til Engbo, evt. Engbos repr i norge, slik at et slikt skjema kan etterspørres . Det vil jo være en gyllen anledning for Engbo til å bedre litt på sit renome! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.