Jump to content

Engbo ankervinsj begynte å brenne


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei !

Da har vi opplevd noe av det værste vi kan tenke oss i båten - det begynte å brenne !

Vi lå godt fortøyd i uthavn for andre dag på rad, og folk i nabobåten oppdaget at det begynte å røyke fra motorrommet.

 

De ropte til meg , og vi løp ut akter og åpnet luken, og ja der brandt det i ankervinsj og baljen til ankertauet.

Fikk slukket med brannslukkeren, da var det godt at der var flere og hjalp til.

 

Har demontert vinsjen og sendt den til leverandør for kontroll.

Menst jeg venter på svar fra de. Er der noen her som har opplevd det samme ?

 

Det ser ut til at det er styringselektronikken som har tatt fyr. Batteriet var helt fint (ikke tappet), og sikringen var hel.

Strømmen var på (jeg pleier ikke ta den av når jeg er på tur), men det står jo i manualen at strømmen skal slåes av.

Pleier dere å slå av hovedstrømmen på motor (samme som for vinsj hos meg) når dere legger til for natten ?

Noen ideer om hva dette kan være, og hvordan forebygge ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes jo skikkelig skummelt ut.

Er vel ikke det første jeg ville tenkt på som kilde.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe poeng i å skru av strømmen når den ikke er i bruk?! Er det liksom meningen at den skal brenne opp hvis strømmen står på? Det er vel ikke noe i en ankervinsj som forbruker strøm når den ikke er i bruk?

 

Kjedelig historie Lykkeliten. Håper forhandleren finner ut noe.

Link to post
Share on other sites

Når alt er i orden er det ingen problem om strømmen står på. Det er når noe er galt og strømmen står på at det kan skje noe man ikke vil skal skje.

På de enkle vinsjløsninger som styrers av kun rele er det sjelden noe problem så lenge releèt står tørt og fint. Er det i tillegg en motorvernbryter tilkoblet er det ikke mye som kan gå galt. Jo enklere jo bedre.

Lurer derfor på om dette er skjedd med en slik vinsj, eller om det er en mer sofistikert vinsj.

Link to post
Share on other sites

Dette høres utrolig rart ut! Regner med at det er verft eller forhandler som har montert denne vinsjen! Hvor er sikringen plassert? Det er viktig at den blir plassert så nærme batteriet som mulig, men at vinsjen tar fyr har jeg aldri hørt om. Har sikkert montert minst 30-40 ankervinsjer, men aldri hørt om noe liknende.

 

Har vært borti litt av hvert når det gjelder de fantastiske styringsenhetene som engbo benytter til vinsjer og baugpropeller, men aldri hørt at de har tatt fyr. Flaks at dere fikk slukket det.

 

Jeg har forøvrigt aldri skrudd av noen av hovedbryterne i min båt så lenge jeg har hatt den. Her er vinsj, startbatteri og alt det andre alltid på.

Link to post
Share on other sites

Pleier dere å slå av hovedstrømmen på motor (samme som for vinsj hos meg) når dere legger til for natten ?

Godt at det gikk så bra som det gjorde.

Når vi er i båten står alltid strømmen på.

Har aldri skrudd av strømmen til ankervinsjen selv om denne har separat bryter.

Men, når båtturen er ferdig skrur vi som regel av hovedstrømbryter og da blir nesten alt strømløst.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg opplevd også, med en eldre Engo ankervinsj - den rakk ikke ta fyr men var godt på vei da jeg merket at vinsjmotoren stoppet og avga en summende lyd.

Resultatet var at jeg fjernet hele greia - fjernkontroll og ledninger som rakk rundt kloden to ganger (tror jeg), og gikk tilbake til den tradisjonelle paraplydreggen med 5m kjetting og ankerline (bånd?) på hjul festet til rekka.

 

Gass har jeg ikke i båten. Lampeolje og diesel er de eneste to brennbare væskene ombord.

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I vår båt (ILAS vinsj) er strømtilførselen til vinsjstyringen/fjernkontroll-mottakeren sikret med separat sikring.

Driftsstrømmen til vinsjen (fra startbateriet) er sikret med en egen automatsikring.

Vi pleier bare å slå av hovedbryteren til startbatteriet når båten forlates i båthavna.

 

Det kunne jo vært interessant å få litt flere opplysninger om strøm-/sikringsopplegget ombord hos "LykkelitenIII".

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde nesten det samme, men det tok ikke helt fyr men ulma så sauet røyk.

Det som skjedde var at vinchen hang seg opp og slura på tauet og friksjonen der som gjorde at tauet nesten tok fyr.

Dette var en oppgradert Engbo vinch, jeg kontaktet de og dro ned til Engbo i tønsberg.

Der skiftet de ALT mulig fra gear til elektronikk mens jeg ventet og deksler og alt. i tillegg fikk jeg nytt bryterpanel siden mitt var 20 år gammelt.

Alt var gratis :flag:

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme for noen år siden... Kortsluttning i styrestrømmen førte til at vinsjen tok fyr.

Styrestrømmen internt er ikke sikret med styrestrømssikring, og forsyningen er hentet direkte fra hovedstrømmen.

Med andre ord internfeil i styrekrets fører til at ledningene brenner av, eller i verste fall at det utvikler seg til brann....

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme for noen år siden... Kortsluttning i styrestrømmen førte til at vinsjen tok fyr.

Styrestrømmen internt er ikke sikret med styrestrømssikring, og forsyningen er hentet direkte fra hovedstrømmen.

Med andre ord internfeil i styrekrets fører til at ledningene brenner av, eller i verste fall at det utvikler seg til brann....

 

Dette er en svakhet ved vinsjene til Engbo. Både Ilas, quick, anchorlift og loftrans har egen sikring til styrestrømmen. På Engbo går styrekabelen rett ut av den fantastiske styringsboksen til bryterpanelet. Virker ikke som det er noen sikring inni enheten heller.

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen.

Ja, det er en Engbo. Har nå snakket med de og de har fikset vinsjen.

Det var føleren som ligger helt intil tauet som hadde kortsluttet.

De må ha kommet vann inn i den.

 

vinsj.jpg

 

Nå er vil jeg koble vinsjen på en egen strømbryter, og slå den av normalt sett.

Det blir tungvindt å måtte gå ned i motorrommet hver gang jeg skal ta i bruk vinsjen, men slik får det heller bli.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg er vant til at det alltid er feil på engbo sitt fantastiske endestoppsystem! Samtlige reklamasjoner jeg reparerer på ankervinsjer kommer fra engbo og relatert til dette utrolig flotte endestoppsystemet. Men at det tar fyr også er nytt for meg, og gjør ikke akkurat at jeg blir noe mer imponert over disse vinsjene. Har du pratet med engbo og hørt om det finnes noen som helst beskyttelse av styrestrømmen i disse boksene? Engbovinsjene monteres kun med en kraftig sikring, og isåfall burde de sørget for å beskytte den mot systemfeil på en annen måte, evt. noen innebygde sikringer

Link to post
Share on other sites

Bra at det ordnet seg, men hvorfor velger du ikke bare å skru av strømmenn og kun ha forbruksbatteriet i gang når du ligger stille.

 

Jo, det er slik jeg har hatt det til nå. Men da er det jo strøm på vinsjen når jeg skal ha motoren i gang.......

I følge Engbo skal det være en egen bryter.

 

 

Nei, det er ikke noen beskyttelse av styrestrømmen - derfor slå av all strøm på vinsjen .

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen.

Ja, det er en Engbo. Har nå snakket med de og de har fikset vinsjen.

Det var føleren som ligger helt intil tauet som hadde kortsluttet.

De må ha kommet vann inn i den.

 

vinsj.jpg

 

Nå er vil jeg koble vinsjen på en egen strømbryter, og slå den av normalt sett.

Det blir tungvindt å måtte gå ned i motorrommet hver gang jeg skal ta i bruk vinsjen, men slik får det heller bli.

 

Samme årsak som på min vinch med andre ord.... Jeg monterte en 6A sikring på styrestrømmen på min vinch når jeg reparerte den etter brannen....

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden, føler jeg et behov for å kople inn ekstra sikringer i min Engbo winch! Men det hadde vært greit å få et koplingsskjema fra Engbo, med anvisning om hvor evt sikringer bør monteres. Har noen her en adresse til Engbo, evt. Engbos repr i norge, slik at et slikt skjema kan etterspørres :fishing: .

Det vil jo være en gyllen anledning for Engbo til å bedre litt på sit renome!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...