Jump to content

Mindre propell->større fart?


thon

Recommended Posts

Idag har jeg en 15x15 propell og får 3400omdr på maks. Maks turtall på motor er vel 5100 eller noe sånt.

Vil jeg få større fart ved å bytte til mindre propell så jeg får opp turtallet på motoren?

 

Jeg har ingen anelse om hvor fort den går nå, da jeg ikke har begrep om fart på vannet :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt/motor? Ut fra propell størrelse/turtall så høres det ut som et eller annet med Volvo B20..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du mangler i følge det du skriver hele 1.700rpm til maksimalt turtall. Så vi snakker om en vesentlig mindre propell en den du har nå. Nøyaktig hvor mye mindre samt og gå mer i dybden en dette tør jeg ikke dog. Synes det er merkelig at du har en slik propell montert overhodet egentlig. Det er mange som går ett hakk opp eller ned, for å få mindre turtall eller raskere akselerasjon, men her er det ikke snakk om ett "hakk" men mange "hakk"

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Du vil med stor sannsynlighet miste en del aksellerasjon i forhold til den propellen du har nå når du finner den rette. Liten propell gir jo i de fleste tilfeller bedre aksellerasjon, men dårligere toppfart.

 

??? Han må jo her gå over til en mindre propell, og derved også bedre akselerasjon! Tror du tenker litt motsatt her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

??? Han må jo her gå over til en mindre propell, og derved også bedre akselerasjon! Tror du tenker litt motsatt her...

Ahh... selfølgelig!

Beklager så mye... selfølgelig mener jeg motsatt.

 

Posten er nå endret!

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er det noe riv ruskende feil, tror ikke det er propellen som gjør at du ikke får maks turtall...

 

15 * 15 betyr diameter * vridning, altså hvor langt gjennom vannet propellen går på en omdreining.

 

Propellene blir gjerne levert med vridning 15, 17, 19, 21tommer osv, to tommer på vridningen tilsvarer da ca 400 omdreininger... Er derfor helt usannsynlig at det er propellen, så sant ikke denne har blitt jukset med da....

 

Er du sikker på at du får full gass på motoren da.... ville sjekket dette først jeg.

 

Mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Er helt riktig som korsnes sier. Det har blitt byttet motor i den før forrige eier, men han visste ikke opp eller ned på en båt så han trodde sikkert det var sånn det skulle være.

 

Seacrest: Jeg har sjekket at jeg får gitt full gass med den og den ruser seg opp på turtall lett når den ikke står i gir.

 

Problemet nå er hvilken propell jeg skal sette på. Kan liksom ikke handle alt av propeller i 14" heller..hehe.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da skjønner jeg det er blitt feil.... Har det stått feks en v8 bensin blir det krøll ja....

 

Du bør nok ta deg en tur til en forhandler og høre om dem har noen brukte på lager kanskje de kan låne deg noen du kan prøve med....

 

Jeg på min mercruiser 1,7 diesel på 120 hk har 14,5" * 19". 21 fot daycruiser, 4400rpm.

 

Har du byttet drev da??, kan det være at utvekslingen blir feil i forhold til det oppsettet ditt.. Skjønner ikke helt at du har 15 * 15 og ikke får mer turtall alikevel jeg... men jeg har tatt feil før :lol:

 

Lykke til

 

Mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

SeaRaymond: Hvis ikke instrumentet kødder fælt med meg så har jeg 3400omdr. Og det høres virkelig ikke ut som mer heller. Jeg er mekaniker til daglig så vet sånn tålig åssen det skal høres ut:)

 

Seacrest: Jeg skal dra ned til båten og sjekke nummeret på drevet i morgen. For det står vel på det? Jeg er ikke sikker på åssen motor det har sittet i den tidligere, men kan ikke helt se for meg en v8 der. Heller en 6`er.

 

Men hvis drevet er "feil", kan jeg a utligne det med propellbytte?

Link to post
Share on other sites

Før du begynner å skifte propell synes jeg du bør ta en kompresjonstest, sjekke tenningen og gjøre opp status på om motoren går som den skal.

Vi snakker B20 i en Herwa, altså ikke noen nyoverhalt motor tipper jeg.

Kan ikke tenke meg at alle tidligere eiere har bommet så fullstendig på valg av propell siden tidenes morgen.

Jeg gjetter på at motoren pt ikke yter noe i nærheten av 116hk, og at det er der problemet ligger.

 

Kan være noe så enkelt som at fordeleren ikke vrir om til høytenning når du gir på. Fordeleren kan ha satt seg fast på lavtenning. Da går motoren fint som bare det, men ytelsen er helt borte da den tenner for sent til å få maks effekt på høyere turtall.

 

Du skriver du er mekanikker, men hvis du ikke har skrudd så mye på bilmotorer, få en bilmekanikker til å ta en titt. Han finner sikkert feilen ganske raskt. B20 er så enkel motorteknologi som det går å få dem.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første er det ikke en Herwa, men en Halwa og for det andre ikke en B20, men en B230A altså en 2,3 liter. Jeg har byttet toppen på den og har tatt kompresjonstest etter endt jobb. Alt av tenningsdeler er byttet inkludert registerrem, så er rimelig sikker på at motoren er i den stand den skal være i.

 

Er enig i at den ikke yter 116hk som den gjorde fra fabrikk, men det er ikke noe feil med motoren som gjør dette. Kun slitasje.

 

Det kan jo være at dem har byttet motor tidligere, men ikke gjort noe med drev/propell og fortsatt kjører med den gamle propellen.

Link to post
Share on other sites

OK, jeg leste data litt fort :cool:

 

Men jeg synes likevel det høres ut som problemet ligger i motoren. 15x15 er ikke akkurat ekstremt den ene eller andre veien.

Dersom komp er OK har du en feilkilde mindre. Få sjekket tenningen og få visshet i om fordeler drar den opp på høytenning. (eller er det elektronisk styrt på B23?)

 

Dersom motoren din har OK komp osv bør den yte bortimot det samme som ny. Så lenge slitasjen er innenfor tolleransene har det ikke så mye å si.

Jeg misstenker feilen ligger i tenningen eller registeret.

Hvordan gikk den før du tok av toppen, og har den i din eie gått fortere?

 

Er du sikker på at turteller fungerer OK, sjekk at den er stilt på riktig antall sylindre osv. Er ofte en liten bryter på baksiden hvor man velger 3-4-6-8 sylindre.

Prøv eventuelt med ett annet instrument.

3400 er jo bare rask tomgang :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenning er justert med tenningslampe og er i følge den i orden. Komp er i orden.

Den går hverken dårligere eller bedre etter toppbytte, samme gangen, samme turtall.

 

Det virker som turtelleren stemmer bra. Stemmer med tomgangen og virker realistisk på høyere turtall enn 3400 også.

Blir litt lei å gire med tomgang på 3400:) hehe

 

 

Jeg skal straks kjøre og sjekke hva det står på drevet. Vet du hva jeg skal se etter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...