Jump to content

Skvalping i Scand Baltic 29 (forstyrrer nattesøvn !)


1000

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en fabrikkny Scand Baltic 29 (Bygg nr. 1000 !)

Syns det er mye lyd i (særlig) aktercabin når det er liit bevegelse i sjøen (Ødelegger nattesøvnen for ho mor !) Noen tips ???????

Hva med å bygge noe opp under badepllattformen ??

Noen som har prøvd det ???

Link to post
Share on other sites

Det finnes "belger" å legge rundt som bølgedempere. Men jeg tror jeg hadde prøvd med å legge en "skvettlapp" rundt badeplattformen. Alternativet er vel å bygge den ned litt, slik at vannet ikke får plass til å skvalpe... (altså slik at den blir mer massiv).

 

Evt ørepropper... - Jeg elsker skvalpingen :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Å sovne til småvugging og klukk klukk lyd er herlig, men det er kanskje mere dunking fra bølger som slår inn i hekken du tenker på? Eller at badeplattformen slår ned i vannet?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Re opp i forkabinen og ligg der i stedet !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis den klukkingen du får på grunn av steglistene ikke er til å holde ut så kjøp campingvogn.

Eneste båter jeg kjenner til som ikke klukker er Viksund 27 og 31 og Fram25. Slett skrog uten steglister.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har hatt slik båt selv og solgte den igjen til fordel for en Nimbus 3003. En mye bedre båt og klukker ikke.

 

Fra bunnen av båten og opp til plattformen er det en liten kant og hvorfor de tufsene har laget den vet jeg ikke. Denne glatter du u med litt sparkel eller sika føre neste sesong. Den kanten lager den lille klukkingen som er så intens på små bølger. Scand har montert sine plattformer 10 til 15 cm for lavt er min konklusjon. Det er heller ikke noen hensikt. Skal man vasse, så finns det jo strender for det.

 

Lykke til med nattesøvnene, men for oss gikk det ikke. Har en Sae Ray i dag og der er det helt tyst, slik det skal være :)

Link to post
Share on other sites

Hvis den klukkingen du får på grunn av steglistene ikke er til å holde ut så kjøp campingvogn.

Tiltredes! :drink: Klukking og bølgeskvulp mot skroget er den beste vuggesang :yesnod: Men så har vi trebåt, da... Vann mot tre låter mye penere enn vann mot plast. :yesnod:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke tåler klukkingen av sjøen mot skroget f.eks. nattestid, da må jeg jo si meg enig med en annen :Kjøp campingvogn i stedet. Har hatt båt i 30-40 år, og kan vel si at jeg aldri har hatt noe støy problem med den slags "ulyder" . Dette er jo noe som hører til, som så mange andre ting, på sjøen?. Det er jo de som ikke liker måke eller terneskrik heller, men vi er jo tross alt forskjellige alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Vår Viknes 1030 "klukker" betydelig mer enn vår forrige båt. Det probate middelet er det samme som for øresus, lær deg å leve med det. Mens det er vanskelig å få et positivt forhold til øresus, må man se klukkingen som et uttrykk for at man er til sjøs, noe av det som følger med på kjøpet. Jeg er sikker på at det finnes noen irriterende lyder i campingvogner også, uten at jeg har førstehånds erfaring med det.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en kjekk båt. Det er synd at skvalpinga ødelegger for dere.

På en tidligere båt brukte eg et teppe ,i sjøen, langs hekken, for å bryte bølgemønsteret. Kan se tullete ut ,men det hjalp noen ganger.

Håper dere finner en "levelig" Løsning

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Til 1000

Først gratulerer med flott båt. Har selv bygge nr. 1001. Veldig mye flott båt her, men problem som beskrevet

har vært slik hele tiden.Kanskje ett av de største ankepunkt. Vi har brukt båten mye i sommer og har bare ved 2 til 3 anledninger

kommentert at klukkingen var litt plagsom.Nå har mange ovenfor i innlegget kommet med

forslag så jeg avholder meg fra flere enn det enkleste, å forsøke hvis mulig å legge seg slik at bølgene ikke kommer

inn bakfra.Vinden kan selvfølgelig snu men det må en leve med.

 

Mvh

Schierna

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Løfter denne tråden, da jeg vurderer å kjlpe Baltic.

 

Jeg har ingen erfaring med denne skvulpingen, men registrerer at det av mange oppfattes som ett problem.

 

Selv har jeg en Skarpnes snekke, og den er fullstendig "lydløs" når det kommer til bølgeskvulp.

 

Jeg mener å ha hørt at Scand hevet badeplattformen på de seneste modellene.

Er det noen som vet hvilket årsmodeller det gjelder?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hmmn, snakket med en som haddd 2010-modell i sommer, og hans plattform så ut til å være høyere enn hva jeg har sett ellers.

Han sa at den var hevet fra fabrikk, men det det behøver ikke være riktig.

 

Kan jo hende den ble bestilt slik av kunden.

 

Egentlig litt rart at de ha laget den båten i ca 40 år, uten å gjøre noe med dette. Scand MÅ jo ha visst om dette 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...