Jump to content

Båt urolig i høy fart. Tips anbefalinger om flaps?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan "smart tabs" fungerer. Skal montere flaps selv og har ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Syns smart tabs høres fristende ut, slipper å tenke på masse justeringer. Har egentlig nok knapper og målere å holde orden på.

Jeg trenger mer stabilitet i høy fart. Når jeg passerer 55 og nærmer meg 60 begynner den å bli litt vanskelig. Litt for lett og urolig. Begynner så smått å chainwalke.

 

Samtidig skjærer den litt til babord side i akselerasjon og deakselerasjon. Vil det da hjelpe å montere motoren litt til siden for å motvirke det?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har min første sesong med Smart Tabs og er superfornøyd. Nå er ikke båten min så stor som din og ikke i nærheten i hastighet... men jeg opplever båten som mye mer stabil med Smart Tabs også på maksfart. Den slår mindre, er mer sidestabil uten at det går utover hastigheten.

 

Den største fordelen opplever jeg likevel ved typisk marsjfart. Kan ha mye lavere pådrag enn tidligere og båten planer i lavere hastighet. Den går "rett" i vannet uansett hastighet. Du slipper baugen i været ved lavere hastighet.

 

Det eneste negative jeg opplever er mer sprut rundt akterspeilet(og opp på motoren) og en voldsom hekksjø i visse hastigheter(planene lager hver sin hekkbølge som kolliderer i en fontene et stykke bak båten)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Ja, tenker litt på det med justering, trenger egentlig ikke flapsene før i toppfart. Hadde bare vært så greit med automatikk...

Mulig jeg kan få til noen brytere på rattet. Vil helst ha hendene der i høy fart. :yesnod:

 

Noen erfaringer med å flytte motoren litt til en av sidene for å unngå skjæring?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Flapsene er vel bergnet for å presse snuta på båten ned, i 55knop+ er det vel ikke det du er ute etter? se om du kan flytte litt vekt oppi båten istedet, er redd du vil kunne komme opp i uønskede situasjoner med flaps. ingen jeg vet om som kjører flaps på så raske båter. ved kraftig hopping vil du også kunne røske de av!! prøv forskjellige propelltyper og eksprimenter med høyden på motoren først.

Har noen år i fartsområdet 50-60knop bak meg før jeg slo meg til ro med 7!! flaps kan være kjekt i mellomfartsområdet, men på fullt øs bør de helt ut av vannet.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Har en cmc hydraulisk lift m 5,5" setback liggende. Har tenkt å montere den for å prøve meg litt frem med høyden. Men må ha et lavere vanninntak da, for å være på den sikre siden.

 

Jeg nærmer meg også ideen og gå tilbake til 5-8knop. Begynner egentlig å bli litt lei. Har vært et lite prosjekt bare for å frese litt fra meg.

Vil bare få den mer stabil før jeg selger den. Greit å vite at de som skal overta den får en stødig båt. Rein samvittighet. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

smarttabs er for småbåter og langt lavere hastighet enn du opererer i. Tenk for noen enorme krefter som er i vannet i den hastigheten. Du må ha enten Bennett sporttabs med doble sylindere eller Lenco racing eller high performance type. Vanlige flaps er ikkje stive nok til denslags fart. Eg trur en lift i den hensikt å montere motoren høyere bare vil gjøre det enda verre. Og setbacket gjør ikkje nåke godt det heller. Ellers vil eg anbefale å lese dette

http://www.kencook.net/Chinewalk.html

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo..... Har samme båten som deg, bare navnet som er forskjellig.... Scand Formel....

Jobber med samme "utfordringen" som du har :yesnod:

Har hatt mange turer for å lære meg å kjøre båten..... Detter er tydligvis en båt som ikke er så enkel å kjøre når det blir slik fart..... Har en 6" Bob`s lift....

Normalt sett skal vel kavitasjonsplata på motoren være flukt med bunnen på båten, eller litt over, men har blitt fortalt/lest meg fram til at på slike raske båter skal propellakslingen være flukt med bunnen på båten.... Mye høyere med andre ord..... Har ikke turt å løftet motoren så høyt enda på min båt, da jeg ikke har fått montert Nosecone på motoren for ekstra kjøling da det org kjølevannsintaket kommer over vannet... Dette ska gjøres til vinteren for min del.....

Dersom du ser på div videosnutter på nettet av f.eks amerikanske "Bass" båter, med store motorer, kan du se at det skal ganske mye ratting til for å holde båten stabil.... Skal ikke være enkelt å kjøre fort...... Har vel insett det....

Har min båt stabil i overkant av 50 knop nå....... men gir meg ikke før jeg har full kontroll..... Hvilken propell kjører du med......??? Har en 14.5 * 24 Raker II på min båt......

bilde041.jpg

Link to post
Share on other sites

En ganske standard 21 stålpropell tror jeg. Skal se nærmere på det i morgen.

Har målt den til 57,8knop med to i båten.

Begynner å bli litt for lett når den paserer 52-53knop. Litt ekkel følelse når vinden tar tak da.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...
Scand Formel skrev On 29.7.2009 at 20.24:

Hallo..... Har samme båten som deg, bare navnet som er forskjellig.... Scand Formel....

Jobber med samme "utfordringen" som du har :yesnod:

Har hatt mange turer for å lære meg å kjøre båten..... Detter er tydligvis en båt som ikke er så enkel å kjøre når det blir slik fart..... Har en 6" Bob`s lift....

Normalt sett skal vel kavitasjonsplata på motoren være flukt med bunnen på båten, eller litt over, men har blitt fortalt/lest meg fram til at på slike raske båter skal propellakslingen være flukt med bunnen på båten.... Mye høyere med andre ord..... Har ikke turt å løftet motoren så høyt enda på min båt, da jeg ikke har fått montert Nosecone på motoren for ekstra kjøling da det org kjølevannsintaket kommer over vannet... Dette ska gjøres til vinteren for min del.....

Dersom du ser på div videosnutter på nettet av f.eks amerikanske "Bass" båter, med store motorer, kan du se at det skal ganske mye ratting til for å holde båten stabil.... Skal ikke være enkelt å kjøre fort...... Har vel insett det....

Har min båt stabil i overkant av 50 knop nå....... men gir meg ikke før jeg har full kontroll..... Hvilken propell kjører du med......??? Har en 14.5 * 24 Raker II på min båt......

bilde041.jpg

Er du fremdeles inne på forumet etter 11 år Scand formel?? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...