vivvi Startet 28.Juli.2009 Del på Facebook Startet 28.Juli.2009 Som emnetittelen sier lurer jeg altså på om det går å benytte seg av kobberrør mellom disse to enhetene i et system. Vil selvølgelig benytte slanger på de siste cm. inn for å få vibrasjonsdemping og mindre belastning på rørene. I så tilfelle; hva er innerdiameter på vanlig hydraulikk slange????? Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 (redigert) Kopperrør kan være så mangt . . . . Da tenker jeg spesielt på hva de tåler av trykk. De rimeligste Prisolvariantene fra Clas Ohlson, Biltema og andre ville i verste fall minne mest om en luftballong hvis du satte dem inn på et hydraulikkanlegg. Redigert 28.Juli.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 I så tilfelle; hva er innerdiameter på vanlig hydraulikk slange?????Vivvi Du kan få dem i mange forskjellige dim: 6mm, 8mm, 10mm, 12mm,16mm, 20mm,25mm, osv, osv.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Halcyon Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Går helt fint så lenge arbeidstrykket ikke overstiger det rørene tåler:P I et lavtrykks-anlegg med 0-10 bar kan du fint bruke kobberrør fra Biltema, men er det et anlegg med høyere trykk, typisk 200bar, så vil nok kobberrørene sprekk før du rekker å si popcorn.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Med de fleste vanlige rarpumper oppnår man lett 50 bar om en tar lit i. Vanlige vanledningsrør av kopper har nå bare 1mm tykke veger og tåler ikke dette trykket. Det finnes imidlertid koberør med tykkere vegger som klarer trykket, da snakker vi om den type koberrør som brukes til kjøle og fryseanlegg. Dise må lodes med fosforbronsje eller sølv og fitings er av en helt annen type en de som brukes på vannledningsrør. Det vanligste og enkleste og bruke til styring er vanlige hydrøulikrør av syrefast stål dise er enkle og jobbe med og koster ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 OK! Da blir veld det like greit å bruke vanlig hydraulikkslanger i første omgang! Takker for hjelpen! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hulda veir ca. 14 tonn. Jeg brukte kopperrør med plastovertrekk (vannrør) fra Biltema. Mener det var 14 mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hydraulikkrør og koblinger (ERMETO) til hydraulikkanlegg...enkelt og greit. Sparer neppe kronasje med å velge noe som ikke hører hjemme i slikt anlegg. P. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Octant Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Har selv brukt kobberør til hydraulisk styresystem til mindre båter, 24-30 fot, uten lekasje eller brakasje på rørene. Ser også at det selges styresystem med maks dreiemoment opp til 270 NM som brukes med nylon rør. Kan ikke se at glødet kobberrør fortsatt ikk kan brukes i mindre båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Att glødde kobber rør av 1mm utgaven har sprukket på styre/ hydr. systemer på båter er oppsiktsvekkende så det er fint om dette bekreftes hvis dette er riktig da styringen er meget viktig , men jeg tror dette er bare vanlig svada fra enkelte. Jeg har brukt nylon rør siden 1987 og selv med feil der roret går i borde så pumpa hyler så holder røra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Jeg kan bekrefre at det kan skjere seg. På min forige båt sprengte jeg et koberrør bare med ratpumpa. Om du ser på spesefikasjonene til foreksempel en Simrad autopilotpumpe er max trykk oppgit til 80 bar. Dette er flere ganger men en hva vanledningsrør tåler. Tror ikke dete er rette plasen og spare noen kroner på bilige rør "Styring er greit og ha". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Det svake punktet her er ikke nødvendigvis rørene, men koblingene. Hvilke koblinger en bruker er jo også en del av anlegget. Ingen av de jeg kjenner for bruk på kobberrør bortsett fra JIC flenser kan jeg si egner seg for "høyere" trykk....Men jeg er jo ikke allviter da...... P. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Enkel beregning viser at en bør være forsiktig her. Regnerksempel: Rør 10 mm (utvendig), 1 mm veggtykkelse og 80 bar gir spenning på 32 MPa (ca 320 kg/cm2). Stålrør gir da god sikkerhet. Kobber bør definitivt ikke brukes. Vil gjerne også legge til at det ikke nødvendigvis er OK med kobber i mindre båter. Det er ikke sikkert at det er mindre trykk i styresystemet fordi båten er liten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.