Bonita I Startet 29.Juli.2009 Del på Facebook Startet 29.Juli.2009 Etter at en av båtvennene våre fikk lekkasje tidligere i sommer måtte jeg dobbeltsjekke egne pakkbokser, og det viser seg nå at den ene lekker mellom 20-25 dråper i minuttet, (og det blir tross alt noen liter i døgnet) mens den andre er helt tørr. Har forsøkt å lete i arkivene etter tilsvarende pakkboks, man kan ikke finne tilsvarende dette. Og det store spørsmålet er selvsagt hvordan man ettertrekker denne - og hvilke pakninger brukes her (talg, teflon eller annen ) ?? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Er det ingen her som har vært borte i tilsvarende pakkboks og vet hvordan man ettertrekker ? Det kan ikke være mulig ... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 For meg ser det ut som den innerste mutteren er låsemutteren som må løsnes først. Deretter kan den nærneste mutteren skrus innover for å stramme talgpakningene. Lås tilslutt låsemuttereen. Ligner mye på de som ble brukt pa Sandvik m/MD21 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy 8800 Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 (redigert) du kan også skru ut den fremste mutteren for å skifte talgpakningen, men kun når båten står oppe på land. denne talgpakningen får du kjøpt hos volvo, lag to ringer og monter dem med skjøtene på hver side. dette må av og til gjørest. lykke til. Redigert 29.Juli.2009 av Buris007 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hvis det er fett som er smurning her, bør det kunne gå å bytte pakning til vanns. Trykk inn fett først, løsne deretter låsemutter, og skru ut ytterst mutter. Da kan talgpakningene tas ut og erstattes.Men denne er muligens oljesmurt, og da må du oå land for å bytte. Men du greier sikkert å stramme litt for å få det tett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Den pakkboksen har talgpakkning i fremre delen som må skiftes. Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett. Den slangen som sees i bakkant ved gummi slangen kommer helt sikkert fra motorens kjølevann og er der for å kjøle lageret i skroggjennomføringen. Denne pakkboksen er ikke oljesmurt og det er heller ikke noe fett der. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Den pakkboksen har talgpakkning i fremre delen som må skiftes. Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett.Den slangen som sees i bakkant ved gummi slangen kommer helt sikkert fra motorens kjølevann og er der for å kjøle lageret i skroggjennomføringen. Denne pakkboksen er ikke oljesmurt og det er heller ikke noe fett der. Takker for gode svar: Men kan jeg være sikker på at det er talgpakninger som skal brukes her og ikke teflon, bakelitt eller lign. ? Er dim. det 6mm ? Og er det riktig som "fredivar" skrev at fremste mutter er en låsemutter som skal løsnes før en evt. trekker til ?? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Rusken Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Det er finnes nye pakningsmaterialer som er bedre enn de gamle talgpakningene for pakkbokser med vannsmøring. Husker ikke hva dette materialet heter, men det kan skaffes av alle seriøse leverandører. Båten må nok opp når pakningene skal byttes på vannsmurte pakkbokser. Disse pakkboksene drypper normalt litt ( ett drypp hver andre minutt ?). Prøv å få sjekket at vanntilførselen fra motoren er ok, det hender at den gror igjen av salt, og da kan pakningene gå. Jeg måtte skifte akslingene på en eldre Princess, det var blitt for mye slitasje der hvor pakningene lå på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaldfisk Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett. Jeg legger slike pakninger med en opning tilsvarende 1/4 av pakningstykkelsen. For at den skal kunne ekspandere litt på lengden når en skruer inn mutteren og presser til. Da kan en etterteite noen flere ganger også. Det blir tett allikevel om en annenhver gang legger pakningsendene 180 grader om hverandre. Skru bare lett til, akkurat så mye at lekkasjen stopper. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Takker for gode svar: Men kan jeg være sikker på at det er talgpakninger som skal brukes her og ikke teflon, bakelitt eller lign. ? Er dim. det 6mm ? Og er det riktig som "fredivar" skrev at fremste mutter er en låsemutter som skal løsnes før en evt. trekker til ?? Du får kjøpt både talg-innsatte pakninger og teflon-innsatte fiberpakninger til dette formålet. Dimensjonen kan du måle deg frem til litt omtrentlig ve å måle i forkant fra akselen og utover i fremkant på den fremre mutteren(husk å trekke fra et par millimeter grunnet godsets tykkelse). Når det gjelder tiltrekking og hvor pakningen sitter så ser det for meg ut som at gummislangen er trukket til rundt godset som sannsynligvis sitter fast i den bakre mutteren og at talgpakningen ligger i den fremre mutteren. Derfor holder du på den bakre og strammer til den fremre litt for å se om det hjelper slik at du kanskje kan utsette skifte av pakning til i høst. Ta en telefon til f. eks. Sleipner Motor, de har nok pakninger med rett dimensjon om du skulle behøve, så får du opplyst nærmeste forhandler. Sleipner pakkbokser Den nederste pakkboksen her kan se ut som samme prinsipp som på din(High-Line Pro vannsmurt pakkboks) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Hvis det er gjenger aktenfor den innerste mutteren, må det være låsemutterer som på denne (Men denne er fettsmurt) (Bildet er fra annen tråd på baatplassen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Hvordan gikk det egentlig med denne jobben @Bonita I? Har ikke rørt mine ennå, men ser det lekker litt mer fra den ene nå. Drypper fire-fem dråper i minuttet på styrbord, og mindre på babord (når båten ligger i havn). Har ikke sett etter under gange. Ingen lekkasje på vinteren når den har lagt i ro en stund. Ingen anelse om det er mer å stramme på. Hvilken type pakning brukte du her? Satt mutteren veldig fast? Er jo ikke lett å komme til med to hender inne der. Hvilket verktøy må jeg skaffe for dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Jeg endte opp med å skifte ut begge pakkboksene ..... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Ser man det ja @Bonita I. Regner med det var gjort på land, og at akslingen må trekkes litt ut. Var det omfattende jobb? Vanskelig å finne pakkboks for 38mm? Ser at prinsippet er ganske enkelt. Slangebit og tetning mellom de to mutrene som sikkert sitter fast. Ser det er to slanger på de nye. Hvor går den andre slangen? På mine får de vann inn fra bunnen av aftercoolerne. Er det simmerringer på de nye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Var ikke problem å finne nye pakkbokser. Dette er Tides Marine Drippless - les mer her: https://citimarinestore.com/citiguide/tides-marine-shaft-seals-everything-you-need-to-know/- Fikk jobben utført, men det var en del arbeid med demontering, rengjøring, pussing ++++ og ikke minst trangt å komme til - men resultatet er strålende og kan anbefales Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Hvis man har en aksel med slitespor så er den PSS tetningen som du også linket til Bonita I ett godt alternativ. Har en slik i Clipperen og den har ikke blitt strammet på 9 år og er like tett. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Takker Bonita I. Får vurdere etter sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.