Jump to content

Pakkboks lekker - noen som kjenner denne ?


Bonita I

Recommended Posts

Etter at en av båtvennene våre fikk lekkasje tidligere i sommer måtte jeg dobbeltsjekke egne pakkbokser, og det viser seg nå at den ene lekker mellom 20-25 dråper i minuttet, (og det blir tross alt noen liter i døgnet) mens den andre er helt tørr.

 

Har forsøkt å lete i arkivene etter tilsvarende pakkboks, man kan ikke finne tilsvarende dette.

Og det store spørsmålet er selvsagt hvordan man ettertrekker denne - og hvilke pakninger brukes her (talg, teflon eller annen ) ??

 

 

pakkboks_broom_1070.jpg

 

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hvis det er fett som er smurning her, bør det kunne gå å bytte pakning til vanns. Trykk inn fett først, løsne deretter låsemutter, og skru ut ytterst mutter. Da kan talgpakningene tas ut og erstattes.Men denne er muligens oljesmurt, og da må du oå land for å bytte. Men du greier sikkert å stramme litt for å få det tett

Link to post
Share on other sites

Den pakkboksen har talgpakkning i fremre delen som må skiftes. Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett.

Den slangen som sees i bakkant ved gummi slangen kommer helt sikkert fra motorens kjølevann og er der for å kjøle lageret i skroggjennomføringen. Denne pakkboksen er ikke oljesmurt og det er heller ikke noe fett der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den pakkboksen har talgpakkning i fremre delen som må skiftes. Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett.

Den slangen som sees i bakkant ved gummi slangen kommer helt sikkert fra motorens kjølevann og er der for å kjøle lageret i skroggjennomføringen. Denne pakkboksen er ikke oljesmurt og det er heller ikke noe fett der.

Takker for gode svar: Men kan jeg være sikker på at det er talgpakninger som skal brukes her og ikke teflon, bakelitt eller lign. ? Er dim. det 6mm ? Og er det riktig som "fredivar" skrev at fremste mutter er en låsemutter som skal løsnes før en evt. trekker til ??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Det er finnes nye pakningsmaterialer som er bedre enn de gamle talgpakningene for pakkbokser med vannsmøring. Husker ikke hva dette materialet heter, men det kan skaffes av alle seriøse leverandører. Båten må nok opp når pakningene skal byttes på vannsmurte pakkbokser.

Disse pakkboksene drypper normalt litt ( ett drypp hver andre minutt ?). Prøv å få sjekket at vanntilførselen fra motoren er ok, det hender at den gror igjen av salt, og da kan pakningene gå.

Jeg måtte skifte akslingene på en eldre Princess, det var blitt for mye slitasje der hvor pakningene lå på.

Link to post
Share on other sites

Husk å skråskjære pakkningen for hver ring som legges på så blir den tettere enn om du kapper rett.

Jeg legger slike pakninger med en opning tilsvarende 1/4 av pakningstykkelsen. For at den skal kunne ekspandere litt på lengden når en skruer inn mutteren og presser til. Da kan en etterteite noen flere ganger også.

Det blir tett allikevel om en annenhver gang legger pakningsendene 180 grader om hverandre.

 

Skru bare lett til, akkurat så mye at lekkasjen stopper.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar: Men kan jeg være sikker på at det er talgpakninger som skal brukes her og ikke teflon, bakelitt eller lign. ? Er dim. det 6mm ? Og er det riktig som "fredivar" skrev at fremste mutter er en låsemutter som skal løsnes før en evt. trekker til ??

 

Du får kjøpt både talg-innsatte pakninger og teflon-innsatte fiberpakninger til dette formålet. Dimensjonen kan du måle deg frem til litt omtrentlig ve å måle i forkant fra akselen og utover i fremkant på den fremre mutteren(husk å trekke fra et par millimeter grunnet godsets tykkelse).

Når det gjelder tiltrekking og hvor pakningen sitter så ser det for meg ut som at gummislangen er trukket til rundt godset som sannsynligvis sitter fast i den bakre mutteren og at talgpakningen ligger i den fremre mutteren. Derfor holder du på den bakre og strammer til den fremre litt for å se om det hjelper slik at du kanskje kan utsette skifte av pakning til i høst.

 

Ta en telefon til f. eks. Sleipner Motor, de har nok pakninger med rett dimensjon om du skulle behøve, så får du opplyst nærmeste forhandler.

Sleipner pakkbokser Den nederste pakkboksen her kan se ut som samme prinsipp som på din(High-Line Pro vannsmurt pakkboks)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Hvordan gikk det egentlig med denne jobben @Bonita I?

Har ikke rørt mine ennå, men ser det lekker litt mer fra den ene nå. Drypper fire-fem dråper i minuttet på styrbord, og mindre på babord (når båten ligger i havn). Har ikke sett etter under gange. Ingen lekkasje på vinteren når den har lagt i ro en stund. Ingen anelse om det er mer å stramme på. Hvilken type pakning brukte du her? Satt mutteren veldig fast? Er jo ikke lett å komme til med to hender inne der. Hvilket verktøy må jeg skaffe for dette?

Link to post
Share on other sites

Ser man det ja @Bonita I. Regner med det var gjort på land, og at akslingen må trekkes litt ut. Var det omfattende jobb? Vanskelig å finne pakkboks for 38mm? Ser at prinsippet er ganske enkelt. Slangebit og tetning mellom de to mutrene som sikkert sitter fast. 
 

Ser det er to slanger på de nye. Hvor går den andre slangen? På mine får de vann inn fra bunnen av aftercoolerne. Er det simmerringer på de nye?

Link to post
Share on other sites

Var ikke problem å finne nye pakkbokser.  Dette er Tides Marine Drippless - les mer her:  https://citimarinestore.com/citiguide/tides-marine-shaft-seals-everything-you-need-to-know/

 

Fikk jobben utført, men det var en del arbeid med demontering, rengjøring, pussing ++++  og ikke minst trangt å komme til - men resultatet er strålende og kan anbefales :thumbsup:

 

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hvis man har en aksel med slitespor så er den PSS tetningen som du også linket til Bonita I ett godt alternativ.

Har en slik i Clipperen og den har ikke blitt strammet på 9 år og er like tett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...