Jump to content

Hvordan kobler man til en Quick kjettingteller?


NovaMan

Recommended Posts

Jeg har en Quick vinsj akter (med manuell utkjøring) samt en Lofrans (også med manuell utkjøring) i baugen. Begge vinsjene er montert mens alt interiør og motor var tatt ut av båten for utskifting, og konsekvensen er at det er tilnærmet umulig å komme til vinsjene og releene til vinsjene uten å demontere "halve" båten.

 

Noen som vet hvordan man kobler til en slik Quick Kjettingteller som fks. Seatronic selger? Er det en giver på selve vinsjmotoren som skal tilkobles, eller skal displayet kun programmeres i forhold til fks. hvor mange meter kjetting som kjøres ut over en viss tid? I reklamen står det at Kjettingtelleren kan tilpasses andre vinsjer også. Noen som vet hva som da skal til?

 

mvh.

BayMan

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Har i vårest montert en slik du nevner på vår Quick Antares 1500W baugwinch

.

Winchen ble i ugangspunktet levert med sensor, men det fulgte også med en i kjetting-teller pakka.

For å montere kjettingtelleren trenger du tilgang til releets minus tilførsel, plusskabel, plusskabel for utkjøring, plusskabel for innkjøring, samt de to lederne til sensoren.

 

Etter montering må du kalibrere kabularen slik at telleren vet lengden utkjørt ved en omdreining. Hos meg var det 14 lenker som jeg målte til 32 cm. Verdien ble satt i tellerens oppsett.

Auto utkjøring aktiverer du i displayet og angir samtidig hvor mange meter du ønsker. Jeg satte 30 meter.

 

Ved å trykke meny og ned knapp samtidig i 3 sekunder så aktiverer du auto utkjør og winchen slipper ut til angitt lengde. Du kan når som helst stoppe utkjøringen hvis du måtte ønske det.

 

En fryd å sette ankeret :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Mateco! Da var det omtrent slik jeg fryktet. Mulig jeg kan greie å få montert en slik på vinsjen akterut hvis jeg kan finne et slangemenneske som kan presse seg opp der vinsjen og releet er montert. Det er jo akter jeg bruker vinsjen desidert mest, og så får jeg heller sette på markeringer på vinsjen foran slik at jeg ha en observatør der når denne er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket min baug-kjetting med fargede brede strips fra Biltema (røde og grønne). Fra flybridgen er det ikke noe problem (med brillene på) å se disse markeringene. Et visst antall lenker har får strips rundt seg (to stk per lenke) og det er helt kurrant å se dette. I bek-mørke ble det derimot noe vanskelig å se dette.

Link to post
Share on other sites

Auto utkjøring aktiverer du i displayet og angir samtidig hvor mange meter du ønsker. Jeg satte 30 meter.

 

Er ikke sikker på om jeg misforstår deg her, men de 30 meterne, er det en fast setting, eller kan du angi valgfritt antall meter for hver ankring?

 

Mvh,

Kjell

Link to post
Share on other sites

Ja, settingen på lengden ved auto-utkjør er fast når den er satt. Men den kan da endres ved å forandre denne setttingen for hver oppankring, men personlig synes jeg det blir noe tungvint med mange knappetrykk.

 

Derfor har jeg satt til 30 meter og stopper selv når jeg synes å ha kjørt ut nok. Nå må det også sies at vi vanligvis ligger på 6-10 meters dyp.

Blir 30 meter for kort så kjører jeg resterende ut manuelt med ned-knappen.

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...