Jump to content

Hvordan kan jeg og samboeren bli båtboere?


hanseat2009

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Jeg og samboeren min, har en drøm som det viser seg å bli vanskelig å få til; Nemlig å bli båtboer i en ny 35 fots seilbåt vi har sett på. Vi planlegger en lengre reise i 2011, men før den tid skal vi bo i båten hele året... Vi har vært i to større banker i landet og forhørt oss om muligheter for finansiering av båtlån, men har ikke fått tilslag hittil. Jeg fikk tilbakemelding om at det var "policy" ... :headbang: med andre ord at man må være huseier...

 

Vi er begge 30 år gamle, har godt over 20% av totalsum i egenandel.. sikre jobber og helt vanlig lønninger. Det finnes ingenting finansielt negativt registrert på oss...annet enn at vi ikke er eiere av leilighet. Dette er så kjedelig.

 

Er det noen som har tips på hvilke banker som er snille mot sånne som oss?

 

Hilsen

 

To frustrerte 30 åringer. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Få båten registrert i Skipsregisteret (Over 10 meter) Men til dette trengs en del papirarbeid eg ikke kan noe om. Etter det kan båten belånes på nesten lik linje med et hus..

 

Eller kjøp en båt som er registrert

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Han som kjøpte båten min finansierte den gjennomm Santander/Elcon finans. Han hadde nesten ingen egenkapital, renta ble et par prosent over vanlig boligrente. (De forlangte at båten var registrert i NOR)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Håper det ordner seg!

 

Et lite innspill som kanskje er litt off topic, men sjekk litt med erfarne båtboere om hvilke kriterier som er viktige ved valg av båt for å bo i. Spesielt slikt som isolasjon i dekk, ventilasjon og nødvendig utstyr for oppvarming osv kan være fornuftig å ta i betraktning før en handler.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det lar seg ofte ordne med en dyr elvcon el.li. finansierlingsløsning, men ofte er utfordringen å få det som et boliglån, som er betydelig rimeligere. Jeg har til dags dato ikke hørt om noen som har fått boligfinansiert båter bare fordi de er registrert i nor/nis, men hører noen som påstår at dette hjelper. Men det er nok mest flaks. Bankene forlanger stort sett alltid at båten skal registreres i nor dersom den er over ti meter, men det er sjeldent det gjør at man får en rimligere finansiering. Det stilles også ofte krav til båtens alder også ved finansiering.

 

Skal dere ha boliglån på båten, så kan det ofte ordnes dersom dere kan få noen andre til å garantere for lånet, og tinglyse heftelsene i fast bolig. Såvidt jeg vet er det ingen løsninger som fungerer i praksis utenom dette.

 

Utenom dette er det veldig fint og godt å bo i båt!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips folkens!

 

Løsningen blir vel å ha et lengre tidsperspektiv, mer egenkapital (35%) og litt ned i pris. Vi tar det gjennom forhandleren og med Nor registrert båt, burde vi ha gode muligheter for å få lånet.

Jeg skal holde dere underettet om hvordan fremtiden former seg, og forhåpentligvis ses vi på sjøen til neste år!

 

Og når det gjelder dette med å bo i båt over en vinter, så har jeg lest og observert at folk legger glava over dekket for isolasjon for vinteren, varmeovn i båten - og mange andre ting. Her må vi lage en liste over alle ting som er viktig for å "overleve".

 

Det ordner seg vel tilslutt :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er mange som er glade i å overdramatisere. Det er ikke noe spesielt du trenger å gjøre med båten fordi du skal bo i den om vinteren, men det er kjekt å ha et varmeapparat som virker tilfelle strømmen på brygga går. Du kan leser mer på baboer.no. Jeg har aldri gjort noe ifm vinteren, og bor i båt på 5 året nå. Jeg har ikke noe tildekning på båten eller noe som helst, og kommer heller ikke til å gjøre noe med det. Det eneste du bør kjenne litt til er det som har med kondens å gjøre. Mange ferskinger teiper igjen luftekanaler i den tro at det er nødvendig for å holde varmen, men får istedet båten full av kondens. Lufting er viktig, og en spilebunn under sovemadrasssen hjelper også, men det går fint uten. Jeg har ikke somlet meg til det enda, men har planer om å gjøre det en vakker dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...