Jump to content

Hvor mye bensin bruker en utenbordsmotor?


chawy

Recommended Posts

Dette avhenger jo av om det er en 2 takter eller en 4 takter og selvfølgeligårsmodellen.

Tror nok ikke det finnes noen virkelig god tomelfingertregel for det med bensinforbruk.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Har en moderne firetakter på 225 hk.  På fullspiker i min båt så bruker den omkring 80L itimen.

 

Moderer man seg noe og drar av gassen til omlag 2/3  så bruker jeg  35L i timen. Da marsjer jeg ca i 35 knop.

 

 

black_pearl

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

:smash:

Tror Hantos tips stemmer bra. Min 60 HK Yamaha bruker bortimot 30 l på full guffe.

Men det er mye å spare på å gå ned mot planingsterskelen! Kanskje 50 % , noe avhengig av båttype og last. Finnsport 540 gikk fint på 18 l og marsjfart ca 20 knop med 2 pers. og ferielastet.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Mariner 90 HK 4-takt fra 2001-2003.  Den brukte ca 16-17 liter timen på marsj (4000 rpm) og 25 på maks (4800-4900 rpm).

På marsj gikk båten min i ca 22-23 knop, på maks i 29-30 knop.  Båten var en 19 fots Sessa dagcruiser.  Noen venner av oss hadde samme motor men 115 HK.  Den brukte rett under 20 liter timen på marsj.

 

Nyere 4-taktere bruker betydelig mindre enn eldre.  På hytta har vi en eldre 16 foter med 86 mod 35 hk Mercury 2-takt.  Den ligger på rundt 20-25 liter timen.

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Ca. en halv liter pr. time pr. hk. Det er det jeg har hørt i alle år, og det stemmer veldig bra med en gammel ( 10 år ) 20 hk. Johnson jeg har. Er det en 4 takter kan du trekke fra ca. 30%.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

2-takter bensin    er  HK delt på 2

4-takter bensin    er  HK delt på 3

Diesel   er HK  delt på 4

Den er helt grei men for diesel passer nok Hk delt på 5 bedre :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den er helt grei men for diesel passer nok Hk delt på 5 bedre :nonod:

Min 27hk Mercruiser diesel er oppgitt til 70 liter time på fult..

 

270 / 4 = 67,5..

Ikke så langt unna det..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

2-takter bensin    er  HK delt på 2

DETTE er dårlig nytt for meg; 340 hk delt på 2 = 170l/t  :flag:

Kan vel ikke være riktig, har på siste fylling brukt 300 liter på 6 driftstimer blandet kjøring(marsj og full fart) Som gir et snitt på 50 liter i timen... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er helt avhengig av teknologi hvor mye den bruker. Noen jeg kjenner hadde tidligere en cabincruiser med 270 Hk bensin. Den ble det koblet inn måleapparatur på i forhold til bensinforbruk. Ved fullt gasspådrag var forbruket 100 l / time, men så gikk det i tett oppunder 40 knop også på en 24 fots båt.

 

Tilsvarende ser jeg at min tidligere VP 3.0 GS (2000 mod) som er en 135 Hk innenbordsmotor brukte mer enn dobbelt så mye som min nye Suzuki 115 Hk outboard.

Link to post
Share on other sites

Min 27hk Mercruiser diesel er oppgitt til 70 liter time på fult..

 

270 / 4 = 67,5..

Ikke så langt unna det..

Dette varierer fra motor til motor. Har sett spesifikasjoner fra 165 til 245 g/Hk/t eller 0.189-0.281 l/Hk/t. Jeg har alltid tenkt at moderne diesler bruker forholdsvis lite drivstoff men de billigste i drift er gjerne de store skipsdieslene.... Mener Cummins skrøt hemningsløst av en ny motor for en del år siden og den hadde spesifikt forbruk på 240 g/hk/t..... Hk delt på 4 er gjerne riktigere for motorer flest.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

DETTE er dårlig nytt for meg; 340 hk delt på 2 = 170l/t  :flag:

Kan vel ikke være riktig, har på siste fylling brukt 300 liter på 6 driftstimer blandet kjøring(marsj og full fart) Som gir et snitt på 50 liter i timen... :wink:

 

Jeg  skrev at dette var med fullt pådrag og for 2.takter   Forbruket reduseres ved blandet kjøring.

 

Har selv en båt med 2 motorer (volvo AQAD 40) totalt 330hk   Forbruk ved ca 3000o/min er 55-60l/time ( maks turtall ca 3500o/min)

 

 

MVH jako

Link to post
Share on other sites

DETTE er dårlig nytt for meg; 340 hk delt på 2 = 170l/t  :wink:

Kan vel ikke være riktig, har på siste fylling brukt 300 liter på 6 driftstimer blandet kjøring(marsj og full fart) Som gir et snitt på 50 liter i timen... :wink:

:wink: Du så at dette er nevnt for 2 (TO/TWO/ZWEI/DEUX)-taktere? Du har vl ikke 2-taktere i Baylinern din? :flag:
Link to post
Share on other sites

DETTE er dårlig nytt for meg; 340 hk delt på 2 = 170l/t  :smiley:

Kan vel ikke være riktig, har på siste fylling brukt 300 liter på 6 driftstimer blandet kjøring(marsj og full fart) Som gir et snitt på 50 liter i timen... :sailing:

Det ville si at min AQ 170 skulle bruke 170:2=85 liter pr time på fullt, den bruker/skal bruke 53 ifølge www.drevia.se Når jeg drar ned til 3800-4000 er forbruket cirka 25 liter timen og farten 20-22 knop og dette er en rekke sekser fra 73. Når det gjelder forbruk tror jeg at alt mellom 0,7 på nyere motorer og opp til 1,3 tre pr mil på eldre vil være riktig.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...