Jump to content

Forsikringen dekker ikke skader som følge av varmgang


senior

Recommended Posts

Her forleden opplevde jeg at ekspansjonstanken begynte å fylles med kjølevann og at kjølevannstemperaturen deretter spratt i været. Temperaturøkningen kom uten varsel etter at vi hadde gått med jevn fart en times tid. Sjøvannssiden var tom og jeg trakk en forhastet sluttning om at saltvannsinntaket hadde gått tett (plastpose, blåskjell eller lignende). Jeg fryktet det verste og forsokte ikke å starte motoren, men tok slep til verksted.

 

Der ringte jeg forsikringsselskapet og fikk vite at motorskade som følge av varmgang ikke dekkes av forsikringen uansett årsak. Men slep til land kunne de dekke. Men der er jeg jo dekket gjennom Redningsselskapet.

 

Er denne praksis den samme hos alle selskaper som forsikrer fritidsbåter?

Redigert av senior (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på de individuelle forsikringsvilkårene som gjelder for din forsikring. Men det er ganske sikkert unntak for varmgang og en del andre skadeårsaker. Helt naturlig, det. Alle forsikringer må ha nok unntak til at forsikringsselskapet slipper å betale ut for mye!!

Link to post
Share on other sites

Har vel i likhet med mange andre bare betalt og betalt uten å ha behov for å teste hva forsikringen dekker.

 

At forsikringen ikke dekker følgende av dårlig vedlikehold, er forståelig. Men dersom havari skyldes gjenstander som ikke tilhørte båten, svevet jeg i den mening at forsikringen dekket skader som måtte oppstå.

 

Vel, maskinhavari ble det ikke, men kjøleproblemer har jeg fremdeles. Det blir nok litt av en jobb å bli kvitt det på en gammel motor som har gjennomgått modifikasjoner

Link to post
Share on other sites

Jeg har motor og drev forsikring i Gjensidige. Der står følgende: (Jeg oppfatter dette som en bra dekkning.)

 

1. Motorskade

1.1 Forsikringen dekker skade på båtens hovedmotor(er) og drivverk, som skyldes plutselig og uforutsett varmgang i motor og drivverk annen plutselig og uforutsett skade

1.2 Forsikringen dekker ikke slitasje som er en naturlig følge av ordinær bruk eller annen gradvis

forringelse skade som skyldes feil bruk eller uforsvarlig belastning av motoren skade som skyldes material- eller konstruksjonsfeil, svak konstruksjon eller feil montasje, skade på motor til lettbåt eller ekstra motor til hovedbåten, skade på motor eldre enn 15 år.

1.3 Reparasjon

Ved reparasjon er erstatningen begrenset oppad til motorens/drivverkets markedsverdi på skadetidspunktet. Det gjøres ikke fradrag for elde eller slitasje.

1.4 Totalskade

Etter ett år fra motoren/drivverket ble kjøpt som ny, reduseres erstatningen med 5 % av nypris på skadetidspunktet for hvert påbegynte år - maksimalt 50%.

 

Ved totalskade overtar selskapet den skadede motoren/drivverket. Demonteringskostnader betales av selskapet. Kostnader i forbindelse med montering av ny motor/drivverk er begrenset til kr 10.000.

1.5 Egenandel

Egenandel er angitt i forsikringsbeviset. Dersom beregnet aldersfradrag overstiger avtalt egenandel, trekkes det ikke egenandel ved totalskade.

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo bra ut. Jeg har jo ikke brydd meg med å lese forsikringen ettersom det heldigvis viste seg ikke å være havari.

 

Men den blide og kvittrende damestemmen jeg møtt hos forsikringsselskapet fortalte meg noe helt annet enn det sitatet som er med i ditt innlegg. Takk skal du ha!

 

Det viser at det som du får opplyst i en samtale med ditt forsikringsselskap skal vi ta med en klype salt. Heldigvis slipper jeg å krangle fordi havari ikke oppsto!

Link to post
Share on other sites

Vickers påpekte at forsikring for varmgang ikke inngår i grunnforsikringen. Da hadde den kvitrende stemmen rett. For hun hadde funnet fram min polise, og jeg har en ren grunnforsikring med en egenandel på bare kr. 500,-. Har aldri hørt om tilleggspolise pga for varmgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...