Jump to content

Resultat av store hekkbølger


Pelle Parafin

Recommended Posts

Forskjellen mellom denne saken og andre hekksjø situasjoner er at denne gang er det ikke kaffekopper og blomstervaser som har veltet.

 

Ulykker skjer. En mann snubler i fortauskanten, reiser seg opp og går videre. En annen snubler i samme kanten, men brekker lårhalsen.

 

Opplysning om årsak og konsekvens er det som må til. Regelverket er allerede der, men følges ikke av alle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke opp til meg å utmåle straffen heller ikke resultatet av et søksmål. Men å skade andre ved uvettig framferd, dvs ikke å iakta nødvendige sikkerhetsregler i tråd med R2 og vanlig rettsoppfattning, har vel sine paralleller i norsk rett. Det vi vel kan merke oss er en trend med langt flere søksmål enn tideligere. Alle skal kunne oppholde seg trygt på sjøen, selv i robåt.

Link to post
Share on other sites

Hva anser du at vil være riktig reaksjon, dersom synderen finnes?

Jeg kjenner ikke regler og lovparagrafer.

Men hvis du ved uaktsom kjøring av bil påfører andre mennesker skade, blir du jo stilt til annsvar.

 

Men her er det vel andre regler som gjeller.

Denne saken blir neppe fulgt opp. Men den bør i alle fall stå som et eksempel til skrekk og advarsel!!!

Link to post
Share on other sites

Meget beklagelig med såpass alvorlig skade men synes det er litt tidlig å avgi fellende dom for fører av 'lystyacht'. Det står at de fisket et stykke ut i fjorden og vi vet ikke hvor nær passeringen var. Det er jo heller ikke sikkert situasjonen ble noe bedre av at 12-åringen 'ga gass' når bølgene skulle passeres.

Link to post
Share on other sites

Man kan sikkert stile mange spoersmaal angaaende hendelsesforloepet, men naar det volder saa alvorlige skader, saa har man ikke vist tilstrekkelig hensyn , og burde da kunne stilles for retten i et eventuelt soeksmaal...

Dette burde vaere en oppvekker for alle oss baatfolk, VIS HENSYN...

Per

Link to post
Share on other sites

Mulig det provoserer, men jeg forholder meg ganske likegyldig til denne saken. Ikke fordi en dame er blitt stygt skadet, det er sikkert korrekt. Derimot stiller jeg meg tvilende til sannhetsgehalten i hendelsesforløpet.

 

Jeg har noe erfaring med media via jobb, hvor vi fra tid til annen blir kontaktet med bakgrunn i "en hendelse". Vi blir forelagt et hendelsesforløp som vi med 100% sikkerhet vet at ikke er mulig (uten å røpe hva slags innretninger dette er snakk om). Vi skjønner at de som har opplevd situasjonen har følt det meget ubehagelig og kan ha oppfattet forløpet som beskrevet. Da innretningen er av en type som noen har et anstrengt forhold til, forsterker sikkert dette opplevelsen i noen tilfeller. Jeg vet med sikkerhet fra noen saker at "den forulykkede" ikke har fått medhold/sympati for sine meninger om farligheten knyttet til innretningen og evt. behov for utbedringer. Så hva skjer, jo man kontakter media og fremlegger sin historie. Journalisten, med manglende kunskap om emnet, kjøper historien og ser for seg et oppslag. Inngangsspørsmålet vi som "leverandør" blir forelagt er ofte; "personen som opplevde hendelsen var jo i direkte livsfare og mener at dette skyldes at "innretningen" er farlig i bruk, hva kommer det av at dere...... ==> NEI! Vedkommende var aldri i noen som helst fare, nettopp fordi alle sikkerhetsanordninger fungerte som tilsiktet, men det utløser en "aksjon" som selvsagt kan føles ubehagelig (særlig når man ikke har kunskap om innretningens oppbygging).

 

Så til denne saken. Hvor stor er ikke muligheten for at noen har en slags "agenda". Kanskje greit å kunne forklare at en alvorlig ulykke har sitt utspring i en "plutselig ytre påvirkning"? Eller kanskje så enkelt at persepsjonen ikke er helt i overensstemmelse med det faktiske hendelsesforløpet. Eller, det er kanskje noen som har sett barn i sin beste alder synes det er gøy å sprette på en bølge, kanskje særlig om man kan skremme "farmor" litt. Ikke vet jeg, men konkludere med at dette er nok et tilfelle av uvettig kjøring på sjøen, det gjør jeg ikke før saken er blitt belyst fra flere hold.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har brukt båt på sjøen siden jeg var 10 år og har ALLTID måtte ta hensyn til små båter (robåter) hjemme i nord-norge.

Slakke ned eller gå lang utenom båten.

Denne sommeren har jeg opplevd store idioter i like store båter som raser forbi eller kommer mot meg i trange sund innaskjærs i alt for mange knop. Hadde gleden å treffe en gjøk i en Targa som kom mot meg i Portør i full hendel og svingte rett mot meg for så å svinge vekk igjen. Hekkbølgen som fulgte denne fjotten i rosa skjorte var såpass høy at den sto over baugen min og et par øyeblikk så jeg hverken baug eller luken foran på båten. Selv om luken fremme er relativ vanntett er den ikke lagd for å være under vann, så puter og dyner i forpigg var søkkvåte.

Vi så heldigvis bølgen komme, så vi fikk klort oss fast og såvidt svingt opp mot bølgen.

Dette er ett av flere eksempler på folk som kjører som idioter denne turen. Hvis de på død og liv skal kjøre i 30 knop så får de for hel....e holde seg uttaskjærs hvis de ikke tar hensyn til andre.

Traff forresten en annen seiler på turen som hadde brannsår nedover armen og et ødelagt armbåndsur etter et skjøte som rasket forbi han etter en hekkbølge fikk båten til å jibbe og bommen slo over.

Tenke seg om. Husk at når du står på et skjær og jeg kommer i mine 5 knop da er det min hjelp du trenger.

Da kan det fort hende jeg slenger ut en liten gul bøye å får deg til å svømme til meg istedet for å komme inntil båten for å gjøre ting enkelt.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Mulig det provoserer, men jeg forholder meg ganske likegyldig til denne saken. Ikke fordi en dame er blitt stygt skadet, det er sikkert korrekt. Derimot stiller jeg meg tvilende til sannhetsgehalten i hendelsesforløpet.

 

Selv om mange har dårlige erfaringer fra møter med hekkgeneralene, er det ingen tvil om at du med ditt innlegg trekker inn et viktig ellement i den aktuelle saken.

 

Vi lever i et mediesamfunn hvor vi blir påvirket av tabloide overskrifter.

Avisene skal selge, og det samme skal andre mediainstutisjoner.

De vet også at ingen ting selger bedre en dårlige nyheter.

 

Selvsagt blir vi opprørt når vi leser slike nyheter som dette i avisen. Men som du skriver. Det er viktig å ha litt "is i magen" og ikke la oss styre av øyeblikkets indignasjon.

Selvsagt går vår umiddelbare sympati i rettning av kvinnen som nå ligger på sykehuset med brukket rygg. Og vår harme går utover personen i båten som laget bølgene.

Men dessverre ser det ut til at vi aldri lærer at de fleste historier ikke bare har to sider, men ofte både tre og fire.

 

Hekkbølger ER et stort problem, og uvettige båtførere er det mange av. Men tror alikevell det er vktig å ikke trekke forhastede konklusjoner, baser på avisoppslag og egne erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Fortsetter utviklinge slik (med tanke på hekkbølger) blir vi nok nødt til å feste kaffetraktere, pyntegjenstander, kaffekopper og andre løsgjenstander med borrelås....

 

Den som har kaffetraktere, pyntegjenstander, kaffekopper og andre løsgjenstander stående usikret under gange bør fratas retten til å klage over hekksjøgeneraler.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det ikke er hekksjøene som er problemet. Kanskje det er for mange som ikke tåler å gynge litt? :wink:

 

 

Jeg lærte tidlig at man skal fortøye som for storm og det samme synes jeg gjelder når jeg skal kaste loss. Det bør være mulig å være på sjøen og tåle litt bølger.

 

Med all respekt.

Hvis man blir kastet rundt i en liten jolle så man knekker ryggen, så gynger det litt mer enn "litt" , så det har nok vært mer enn litt bølger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I Kragerøområdet er det mye vill kjøring om sommeren. Spesielt av hyttefolket i rosa / hvit skjorte og fløyelsnikkers.

 

Har du også lagt merke til dem Hansi :lol:

Kona lurte på hva i all verden de tenkte på disse som ikledde seg skjorter, gjerne lilla eller rosa til sjøs....båt kjørte de uansett som om de hadde stjålet den :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gutten (12), som kjørte båten, ga så gass og prøvde å manøvrere seg unna de enorme bølgene som kom imot dem.

 

For alt hva jeg vet så var det guttens ellers velmente aksjon som gjorde at hun falt og at det skjedde da han (for henne) helt uventet ga gass! Jeg er ikke i tvil om at båten passerte så nær at det opplevdes som ubehagelig og truende, men ikke overbevist om at det virkelig medførte noen reel fare, men vet ikke!

Hvis båten har passert så nær og med så stor fart er det litt rart at hun ikke har hørt noe, reagerte eller hva vet jeg.

Er i sterk tvil om vi kjenner hele denne historien i detalj.

 

Har ofte opplevde å ligge stille i en jolle og fiske, og det har kommet en av de mange taxi-båtene (som er rundt 30fot og går raskt) i Kragerø forbi på nær, meget nær, avstand på si 25/30 meter, men aldri opplevd at det har medført noen reel fare for å kantre el, men at det føles litt ubehagelig nær innrømmer jeg gjerne.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg synest selvfølgeligt dette er en lei sak... men..

 

Hadde han ikke gjort noe som helst så hadde det nok gått mye bedre..

Ved å ha fart inn i bølgene så økes bevegelsen i båten betraktligt..

Og en tolv åring har vel en tendens til å være litt mer ivrig på gassen og såg vel

mer på bølgene som spennende en som faretruende.

 

 

Og til de med stor hekkbølge...

Sakk ned eller ta en omvei....

Link to post
Share on other sites

Saken viser med all mulig tydelighet at det er alt for mange idioter med alt for mye penger.

 

Ta båten fra slike! Det er eneste medisin.....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hadde han ikke gjort noe som helst så hadde det nok gått mye bedre..

Ved å ha fart inn i bølgene så økes bevegelsen i båten betraktligt..

Og en tolv åring har vel en tendens til å være litt mer ivrig på gassen og såg vel

mer på bølgene som spennende en som faretruende.

Og det kan hende at dette var en av de tolvåringene som er betydelig mer båtvant enn mange voksne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...