Jump to content

Seile etter solen


gjest:)

Recommended Posts

Hei! Kan ikke noe om seiling selv, men har en venn som liker det veldig godt og som har bursdag snart. Han har snakket om at han har lyst til å lære seg å seile etter solen (hvis det går an?). Noen som har noen anbefalinger av bøker etc som omhandler noe sånn? Takk:)

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Dersom han leser engelsk anbefaler jeg en av bøkene til Mary Blewitt: "Celestial Navigation for Yachtsmen".

 

Boken er skrevet før "Hvasomhelst for Dummies" begrepet kom ellers hadde den sikkert het det. På en enkel måte lærer hun deg grunnleggende og det nødvendige for å måle solhøyden fra en liten båt. Hvilke korreksjoner du skal ta hensyn til , tabeller du trenger og hvordan du finner frem i dem, og gir deg en "mal" som gjør det enkelt å legge inn verdier, legge sammen eller trekke fra og gir deg svaret som er en azimuth og avstand fra din antette posisjon til stedlinjen du ligger på.

 

I dag er det enda enklere da tabellene sikkert finnes elektronisk. Likevel synes jeg boka er vel verdt pengene fordi det erviktig å vite hva som ligger bak svaret som du får fra kalkisen.

 

Ligger en påeBay til £ 3.30

 

Red.

 

Anbefaler like varmt hennes "Navigation for Yachtsmen"

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom han leser engelsk anbefaler jeg en av bøkene til Mary Blewitt: "Celestial Navigation for Yachtsmen".

 

Jeg syntes hennes bok var veldig vanskelig å forstå.

Anbefaler heller Tom Cunliffe,s bok "Celestial Navigation" som finns på Nautisk Forlag.

Han lærer deg navigasjon etter sol, måne, planeter og stjerner på en enkel måte. Og har fine oppsett på hvordan dette skal foregå.

Alt uten noen slag av computere. Bare papir og blyant. Utregningene tilsvarer 4de klasse på folkeskolen! 10-åringer kan lære seg dette!

 

Etter å ha studert denne boka, kunne jeg forstå hva Mary Blewitt skrev.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...