Jump to content

Døpe båten, hvilke fremgangsmåte.


vickers

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg her på BP har jeg nylig kjøpt båt. Denne båten har aldri hatt noen navn før og jeg synes det er på høy tid at den får det. Nå har jeg funnet et veldig fint navn til båten, men hvordan bør jeg egentlig døpe den? Er klar over jeg bare kan klistre bokstavene på og ferdig med det, men jeg synes det burde kanskje gjøres med litt mer verdighet. Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Når det gjeler å få til en standsmessig dåp, så burde absolutt kongefamilien inn på banen! En ting vi absolutt burde kunne forvente at de stillte opp på. Hvilken glede har "vi vanlige dødelige" av denne familien hvis de ikke kan stille opp på slikt?

Link to post
Share on other sites

Ja, gurimalla, liksågodt å legge lista "litt" høyt!

Foreslår at du kjøper ei flaske sjampagne på vinmonopolet, får en eller annen person du du holder av, f.eks barn hvis du har det, og sørger for at båten blir døpt i champagne. Du trenger ikke knuse flaska i skroget; det holder at du øser litt, og bare litt, champagne på dollbordet og at du instruerer personen om hva som skal sies. Resten av flaska kan med god samvittighet drikkes!

Link to post
Share on other sites

Bare smell flaska i skroget, det går bra så lenge du har glassfiber eller stålbåt. Skjær gjerne et lite hakk i flaska først så den knuser lettere. De mer forsiktige båtdøperene velger å knuse flaska mot ankeret.

Husk bare å kast den skikkelig hardt med en gang. Er man mer redd for å knuse skroget enn flaska, risikerer man at den spretter tilbake og fører til mye mer belastning enn om den knuses umiddelbart.

 

Lykke til! :cheers:

 

n764660343_6195563_1639042.jpg

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra tiltak. MEN eg tror ikke båtene får navn ved å bli døpt, er det ikke et rituale der det viktigste er "hell og lykke osv osv.

De av oss mennesker som er døpt får heller ikke navnet sitt under dåpen, de blir bare meldt inn i menigheten. Presten sier "hva er barnets navn".

Måtte bare si det. Lykke til. :-)

Link to post
Share on other sites

Bra tiltak. MEN eg tror ikke båtene får navn ved å bli døpt, er det ikke et rituale der det viktigste er "hell og lykke osv osv.

De av oss mennesker som er døpt får heller ikke navnet sitt under dåpen, de blir bare meldt inn i menigheten. Presten sier "hva er barnets navn".

Måtte bare si det. Lykke til. :-)

 

Jeg ble aldri døpt som barn...men har da ikke vært navløs av den gunnen..... :yesnod:

Ellers kan jeg nevne at kirkens ritualer har endret seg litt i årenes løp.

 

Før sa presten "Hva skal barne hete"

Nå sier han "Hva er barnets navn"

 

Dette som en digresjon..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...