Jump to content

noen som har gode tips om god ile til bøye fortøyningsblåse?


evn

Recommended Posts

Heisann, er vekta på båten har også ganske mye og si. Er det en åpen plastbalje som veier 200kg, eller er det en innredd båt som gjerne veier 800-900kg?

 

Sjekk også grunnforholdene, er det leire, eller steinbunn? Hvor utsatt ligger båten til mtp bølger? Det er oftest bølger som gnager over iler og rykker i loddet, det skal ikke mye til og holde en 16 foter om området er skjermet mtp bølger.

 

Jeg ville satsa på et lodd med en vekt på 400-600 kg egenvekt under vann om jeg skulle hatt permanent fortøyning, da hadde jeg ikke hatt noe problem med søvn iallefall. For å finne egenvekt under vann: Vekt av gjenstand på land, minus volum av gjenstand i liter = egenvekt av gjenstand under ferskvann. I saltvann er egenvekta på vannet ca 1,020 kg/v gjennomsnitt 35 promille saltinnhold, litt avhengig av temp. og derfor vil gjenstanden bli litt lettere i saltvann, ikke at det er noe å tenke på for hobby fortøyninger da.... :discuss:

 

Angående ile opp til blåsen, her gjelder regelen, jo tykkere jo bedre. Ikke pga bruddstyrken, men pga gnag. Få tak i noe gammel brannslange og bruk den til og tre utenpå tauet nede ved loddet, på denne måten hindrer du iallefall mye av gnaget. Gjerne 2-3 lag med brannslange. For å unngå rykk i båten så henger du på en daumann på ilen. Sist jeg la ut lodd gjorde jeg dette ved og ta et 14mm tau som jeg bengslet fast på 3 punkter i hovedilen, i enden av dette 14mm tauet hang jeg ei 10 liters bensinkanne som var fyllt opp med singel (småstein). Jeg la daumannen sånn at den hang circa mitt på hovedilen, altså halvparten av dybda. Fordelen med og bruke f.eks ei bensinkanne i plast i forhold til en stein er i hovedsak at den vil ikke gnage på hovedilen.

Tykkelsen på hovedilen bør være ca 30mm, ja det er overkill, men blir ting gjort skikkelig holder gjerne denne i over 10 år før du i det heletatt trenger og vurdere inspisering.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

halloen.

tusen takk for hjelpen ja .

hva mener du med brann slager og døymann ?

jeg skal ha båten inne i en båt med litt trafik av hobby båter cabincrusere,

men båten skal ligge 350m inne i vågen så bølgene vil jo ikke vere så kraftig nor de når min båt.

det er evje som er bunen så vist eg slpper ned ile vil den sige godt ned i evjen .

noen som har noen flere tips?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...