Jump to content

Bauganker til Maxi 84, anbefalinger?


torsting

Recommended Posts

Har kjøpt en maxi 84, og skal supplere med nytt anker (og tilhørende utstyr) i baugen på denne.

Kan dere som har bedre vett på dette med ankring anbefale meg hvilket anker jeg bør kjøpe, samt kjetting evt blytau, ankervinsj, etc?

Det finnes jo ca en million forskjellige anker og meninger om dette.

Planen er å benytte det til ankring på svai.

Jeg ser at det er flere tråder her inne med ankring som tema, men nå lurer jeg spesifikt på hva jeg skal kjøpe til maxien. Den er 28 fot og veier ca 3600kg.

 

skipp o'hoi

Link to post
Share on other sites

Det kommer ann på hvor godt du vil sove :-)

 

Hvis du tenker Bruce-kopi - så ville jeg satset på noe rundt 12kg. 50m med 6-7mm kjetting bør holde. Jeg har sett på Quick vinsjer selv - det er mange som har gode erfaringer med Seatronic som leverandør om noe skulle skje med vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Greit som Bjørnb skriver, men når først går inne for ordentlig ankeropplegg vil jeg vel ha tatt litt mer i med 15 kg moderne ploganger som går lettere ned i hard bunn og en Quick på 1000 W. Har selv god erfaring med Quick. Dersom du vil bruke et 12 kg anker kan du sikkert gå ned til Quick 800 W. Husk avlaster med gummifjær på kjettingen når du ankrer så ikke all belastning ligger på vinsjeakslingen.

Link to post
Share on other sites

Vi har selv Bruce kopi med 50 meter kjetting. Opplever det som et godt anker, men som Roaldbj prøver jeg litt ulike løsninger. I fjor lå jeg med to anker. I år skal jeg prøve forkatting. Om jeg skulle velge fritt ville jeg valgt Rocna anker med kjetting. Desverre passer det ikke i anker rulla vår

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et utmerket valg av båt :cheers:

 

Jeg har en 10kg Rocna til bauganker/svaianker. Dette er den produsentens 'konservative' anbefaling for vår båt. Et fremragende, moderne anker som overgår det meste annet, både når det gjelder å få raskt feste, holdekraft samt evne til å få nytt tak når båten dreier og ankeret evt. slipper. Dog ikke av de rimeligste. Jeg kjøpte mitt fra USA i fjor, men det forhandles nå av ILAS. Da er det vel samtidig håp om at ILAS etter hvert vil komme med en skikkelig baugrulle til dette ankeret.

 

Skjønt, baugankeret bor for tiden i den ene cockpitbenken. Jeg har en Quick 1000W vinsj i garasjen på andre året, som jeg på en eller annen måte har tenkt å installere i baugen. Men som du sikkert har observert på din egen båt, så er det ikke bare - bare å montere vinsj og baugrulle på en gammel Maxi. Jeg ser for meg at installasjonen vil kreve en splitting av luken til kjettingbrønnen. Selve vinsjen tenkte jeg å montere slik at motordelen blir liggende inne i forpiggen (jeg har en vertikal vinsj med nokk), så får jeg heller mekke til en kasse oppunder dekk for å skjule motoren.

 

Vedr. ankerrulle så står vel valgene mellom en gennakerpeke med rulle fra Båtsystem eller STB Produktion Elektropolering AB. Alternativt så går det vel an å mekke noe selv, men tror vel egentlig ikke det blir vesentlig rimeligere.

Link to post
Share on other sites

Ja, men jeg har ennå til gode å sette det ordentlig på prøve i hard vind. I tillegg til Rocna-en har jeg et Fortress-anker som jeg bruker som hekkanker. Og siden man som regel ligger med baugfeste her til lands, så er det i grunnen Fortress-ankeret som blir mest brukt. Deilig med så lite vekt når man skal dra det opp for hånd - og jeg er utrolig godt fornøyd med holdekraften til Fortress-ankeret, og dette er blitt satt ordentlig på prøve, i kraftige kastevinder. Sitter som et fjell - men nok digresjoner, dette skulle handle om Rocna :wink:

 

Jeg brukte Rocna-en sist i Vetvika for et par uker siden. For de som ikke vet hvor Vetvika er, så er det et nydelig sted med en fantastisk hvit sandstrand, på vestsiden av Bremangerlandet. Her overnattet vi på svai utenfor stranden. Havet står rett inn i Vetvika, og jeg hadde ikke tatt sjansen på en overnatting her hvis det ikke var for at værmeldingen var veldig bra, og jeg hadde et anker jeg kunne stole 100% på.

 

Uansett, det var vindstille hele natten så ankeret ble uansett ikke satt på noen ordentlig prøve denne gangen heller. Men det fester seg ihvertfall akkurat så kjapt som produsenten lover, og inntrykket mitt er at det sitter som støpt.

Link to post
Share on other sites

Ang. kjetting, blytau osv, så hører vel jeg til den gruppen som mener at blytau er det verste fra begge verdener. Fet har hverken tyngden til kjetting eller elastisiteten til et skikkelig nylonau.

 

I påvente av at jeg skal få montert ankervinsjen bruker jeg 50m multiplait nylon ankerline med fem meter kjetting i enden. Når vinsjen kommer på plass vil jeg spleise nylontauet til 50m 8mm kjetting. Dette gir etter min (og andres...) mening den ultimate ankerlinen. Viktig å bruke en 'snubber' (glemt hva det heter på norsk...), dvs et elastisk tau med en krok som festes i kjettingen, og som så festes i et av kryssholtene, og så avlaste vinsjen slik at hverken denne eller baugrullen må ta opp krefter. I mitt tilfelle vil jeg vel bruke et 16mm tau med rykkdemper som snubber. Det er en utstrakt oppfatning at kjettingen er så tung at den i seg selv gir tilstrekkelig fjæring, men det er ingen støtte å finne for denne teorien hvis man går til seriøse kilder, og de fleste som skriver om dette advarer på det sterkeste mot å tro at kjettingen har noe som helst fjærende kraft når det blåser skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar så langt. :smiley:

 

Ser for meg at løsningen i første omgang blir et godt spadeanker (rocna eller lignende), noen meter kjetting, og deretter 50m tau. Evt supplere med en daumann på der igjen. (ref det du sier om plass og montering av vinsj i baugen på båten)

Så får heller finne en god løsning på å montere rulle og vinsj etterhvert. Ser frem til å se bilder av prosjektet ditt når du er ferdig med det.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...