Jump to content

Kan jeg kreve bergelønn for en båt som ligger på bånn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Å berge en båt som ligger på bunn er mye mer enn bare å ta den opp på land. Tenker da på motor konservering, interiør som skal ut etc. Hadde det vært min båt ville jeg foretrukket at den ble liggene til jeg kunne gjøre dette selv. Om noen hadde tatt den opp og latt den ståene på land, ville en bare gjøre skaden(e) større.

Link to post
Share on other sites

Båten er 23 karnick og eier er en kompis av meg som er på ferie i utlandet.

23 fot plastbåt som ikke tålte stormen vi hadde her om dagen.

den lå på bøye bak og og festet i land forran med sidebølger så gikk den av en eller annen lå den på hodet morran etter.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle IKKE tjene penger på en kopis men forsikringselskapet kunne jeg godt ha tjent noen kroner på.

 

Ja, kammeraten din må uasett ut med egenandelen dersom der er motor på båten. Dersom skaden ikke forverres ved at båtenfortsatt ligger noen dager på bunnen, så må du i alle fall ha det formelle i orden før du setter i gang, dvs. avtale med minimum eieren og i tillegg helst forsikringsselskapet

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke anbefalt noen å heve en båt som ligger under vann uten å ha snakket med eier eller forsikringsselskap. Det er jo ikke umulig at du ødelegger noe når du hever den.

Som tidlere nevnt bør ikke en motor taes opp av salt vann før den kan "repareres", skaden kan da bli større vann fordamper men salt blir sittende igjen.

 

Dersom båten er på vei ned/driver mot land er saken en annen, da tror jeg vi snakket om at du har berget en båt fra å bli skadet.

Link to post
Share on other sites

Her snakker vi vel ikke om bergingslønn, men lønn for heving.

Ta kontakt med din venn, han tar kontakt med forsikringsselskapet og blir enig om en pris for heving og du hever. En ordinær jobb for forsikringsselskapet som du får betalt for. At det er din venns båt er helt uten betydning og du må ikke ha moralske skrupler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...