Jump to content

Skal kjøpe båt Polar25 eller Windy26? Hvilken motor?


TerjeNH

Recommended Posts

Har sett litt på forskjellige type båter. Og disse liker vi best. Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn. Skal brukes til å reise på ukes turer rundt kysten. Er polar25 stor nok eller bør en gå opp et hakk til windy26?

Lurer også på motor valg. ser at det går en del polar med yanmar 66 og 77 har hørt dette er gode motorer. De som ligger ute av windy er bare volvo penta md21, har hørt igjen at dette ikke er noen "gode" motorer. Noen som har erfaring rundt dette? Hvilken motor bør en velge, når en ikke er så altfor god til å skru.

På forhånd takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

ikke kjøp windy med 61hk volvo går bare i 8 knopp og , en jeg kjenner har en strøken Windy 26 HT med 105 hk volvo denne går 15-16 knop på fult og er i meget bra stand , har ny kalesje og puter mm tror prisen er ca 250000/270000 Bud......

Polar 770 bør være med helst 96hk eller 105 volvo denne går litt raskere og har et litt mere skrog for fart,(nyere modell) pris messig er det det samme men ingen av båtene er ofte med slike motorer har selv hatt Windy 26 den har en kjempe stor ute plass , med en stikk køye og sitte gruppe inne som lages om til en stooor seng, toalett rommet var ikke det størstee , men greit nok forøvrig en veldig sjø dyktig båt og bra kvalitet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen :flag:

 

Lurer også på motor valg. ser at det går en del polar med yanmar 66 og 77 har hørt dette er gode motorer. De som ligger ute av windy er bare volvo penta md21, har hørt igjen at dette ikke er noen "gode" motorer.

 

Om du søker litt her på forumet vil du finne mye om md21, og en god del angående kjøleproblemer. Ikke nødvendigvis dermed sagt at motoren er dårlig men Yanmar 66 og 77 har i alle fall et mye bedre rykte og personlig ville jeg heller valgt en slik.

 

 

ikke kjøp windy med 61hk volvo går bare i 8 knopp og ,

 

8 knop er jo helt kurant snekkefart. Ikke alle som har det travelt på sjøen :sailing:

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg jeg har selv hatt og kjenner godt Md 21 motoren disse begynner jo å dra på årene men min personlige mening er at dem er flotte motorer vis dem ikke blir plaget med turtall , må selvfølgelig være i god stand da bare går og går disse motorene

men Md 21 passer dårlig i Windy 26 da bår typen er veldig ustabil i snekke fart men med større motor går den mye finere i sjøen ,jeg fikk en helt annen båt da jeg skiftet fra Md 21 til Tamd31 (105hk)

Link to post
Share on other sites

Har erfaring fra Polar 25 med diverse motorer. Skal nå bl.a. bytte motor i en tilsvarende båt, eller mulig 2.

Etter min erfaring vil jeg anbefale 4JH3-HTBE (96 hk) Yanmar, eller eventuelt neste hakk opp.

Spiller økonomien en vesentlig rolle er et godt alternativ 72 hk.

Den ene båten jeg skal bytte motor i har i dag en 96 hk og som ønsker å gå opp til 120 hk. Den andre båten skal mulig ha en 72 hk.

Motorstørrelser under dette vil du ikke bli fornøyd med. 96 hk får du en god marsjfart på 10-12 kn.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig valg!

 

Begge to gode båter. Windyen kanskje et kvalitetshakk over, og større! Hvis båtene er gamle: (Siste Windy ble såvidt jeg husker produsert t.o.m. 1985. Polaren ble vel produsert til utpå 1990-.tallet. Senere solgt under navnet Nor Sea 770) - Ville jeg koke det ned til at den som har den nyeste og beste motoren måtte bli valget.

 

Hadde selv en Windy 26 i mange år. En stor og sjøgod båt. Vet ikke om hvordan den er med "stor" motor, men velger å tro andres erfaringer: Meget god!

 

Polar 770 (tidligere Polar 25) går også godt i sjøen.

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...