Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Da har jeg endelig kommet meg hjem fra jobb og dagen i dag har blitt flittig brukt i båten. Har satt igang med motorbytte og fått gjort endel, jeg er innstilt på å gjøre det meste selv, håper et slikt motorbytte ikke er uoverkommelig for en vanlig "menigmann"

 

motor.jpg

 

BMCèn skal ut for å gi plass til nye krefter, den har hatt det med å bli litt for varm når den belastes hardt, når båten nå skal selges så vil jeg ikke selge noe som ikke er helt i orden, derfor dette motorbyttet.

Fikk løs den gamle motoren og gjorde klart til løft.

dsc00359.jpg

 

På grunn av hardtoppen er det lettest å løfte den ut med lastebilkran, min vanlige kontakt på kran har uheldigvis fått gearhavari på sin bil, men det løste seg med en annen bil.

dsc00357.jpg

Det gamle instrumentpanelet skal ut for å vike plass for det nye som følger med motoren, tenkte jeg skulle bytte ut klokka i det nye panelet med en ny tankmåler slik at alle instrumentene står samlet, klokke har man jo stort sett overalt ellers.

dsc00360.jpg

Motorrommet uten motor oppi, blir litt justeringer av motorfester for å få Lomatecen på plass, men ikke mer enn det som er overkommelig, det sitter thrustlager og powertrainledd i båten fra før og med en liten justering kan jeg fortsatt bruke det.

dsc00361.jpg

Den nye Lomatecen står fortsatt på pall og venter på å ta fatt på sine oppgaver.

dsc00362.jpg

I morgen blir det hektisk, må sveise litt i motorrommet slik at motorlabbene står godt i ny posisjon og thrustlageret skal flyttes 5cm akterover da Lomatecen er litt lengre enn den gamle motoren, en bekjent skal lage noen distansestykker til meg slik at det blir plass nok.

Etter en fin og produktiv dag blir det godt å hoppe i ladekassa, kommer videre oppdatering i morra!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Sukk! Heldig dere som får plass til disse billige gode motorene. Har og lyst på ny motor 40-60 hk i min Columbi, men mistenker sterkt at det ikke er plass i høyden til en slik motor. Er såvidt klaring med min nåværende slitne Yanmar 3qm30. Motorfestene er litt for langt nede på motoren, så de bygger for mye i høyden. Håper alle som har skiftet til Lomatec og TDME-motorer forteller oss andre om hvor fornøyd de er med disse motorene!

Link to post
Share on other sites

To dager siden siste oppdatering vedr mitt motorbytte. Fredag morgen reiste jeg avgårde for å ordne litt småting for så å sette i gang ved 11 tida, litt sveising av fundament før vi heiste inn motoren på kvelden, lot den bare stå til lørdag.

lørdagen ble produktiv, fikk koblet sammen gear og aksel, boltet fast motor, koblet slanger for sjøvann, diesel og eksos, samt felt inn nytt instrumentpanel. prøveoppstart på kvelden gikk over all forventning, den summer og går, alt ser bra ut. Da gjenstår på Søndag å koble opp gass og gearkabler, litt rengjøring og så en svært etterlengtet prøvetur. Motoren gikk veldig pent og jeg gleder meg til å belaste den litt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Høres jo veldig bra ut :)

 

Din SABB på 29 år derimot er som nymotor å regne. SABB er udødelig.

Denne har jeg ikke fått med meg.

Dette høres jo også lovende ut.

Den går veldig pent synes jeg :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

 

BMCèn skal ut for å gi plass til nye krefter, den har hatt det med å bli litt for varm når den belastes hardt, når båten nå skal selges så vil jeg ikke selge noe som ikke er helt i orden, derfor dette motorbyttet.

 

 

Lykke til med motorbytte, men kan dette lønne seg da :confused:

Hadde det ikke vært mye bedre å selge med den motoren du har og opplyst om at den blir varm med litt hardkjøring.

Det er ikke gitt at den blir mer lettsolgt heller da disse motorene fremdeles fremstår som et usikkert kort for mange.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lykke til med motorbytte, men kan dette lønne seg da :confused:

 

Ja, det lønner seg alltid på sikt å selge ting som er i stand. Vi delte kostnaden ved den nye motoren, og Christensen la deretter ned en kjempeinnsats med å montere den :) Så nå har jeg altså overtatt den nydelige båten med splitter ny Lomatec 39 HK motor, og både kjøper og selger er fornøyd. Veldig betryggende å kjøpe brukt av noen du vet er 100% seriøs.

 

Så til et spørsmål: Den har nå gått ca 15 timer. Den gamle 38 HK BMc-en hadde girutveksling på 2,5:1, mens denne har 2:1. Ca 27 fot vannlinje, 3,15 bred, ca 4,5 tonn deplasement. Motoren er oppgitt til 3200 opm, mens jeg oppnår ca 2400 ved maks. Propellen er altså minst et par tommer for stor og med for høy stigning, men ettersom den så langt har gått som en klokke ved 7,5 knop og 2000 opm hadde jeg tenkt å utsette propellbyttet til den skulle på land etter sesongen.

 

I går var det litt rufsete sjø, og oljetempen steg til 120 grader og rød lampe ved 2000 opm. Gikk ned til 6 knop v/14-1500 omdreininger, og den holdt seg stabil på ca 110 grader resten av turen.

 

Noen som vet om dette normalt for konfigurasjonen over, eller er det andre ting jeg bør se på? Tenker nå å ta propellbyttet umiddelbart, fremfor å vente til etter at sesongen er over.

Redigert av Woot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de lønner seg for kjøper forstår jeg godt men det er sjelden god butikk for selger, men om dere har delt utgiftene så stiller det seg kanskje anderledes.

 

Det at det lønner seg å selge noe som er i stand er jeg ikke nødvendigvis enig i. En kan gjerne selge noe med mangler, det viktigste er at det er samsvar mellom den stand gjenstanden er i ved overtakelse og det som det opplyses om ved salget.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

At de lønner seg for kjøper forstår jeg godt men det er sjelden god butikk for selger, men om dere har delt utgiftene så stiller det seg kanskje anderledes.

 

Tror nok vi fant den løsningen som lønte seg best for begge parter, litt annerledes å selge trebåt enn serieproduserte plastbåter, mange er "one off" og da kan man ikke bare velge en annen hvis man finner noe man liker. Kosta meg noen tusenlapper, men fy flate, det er god nattesøvn verdt! Tror ikke det er lett å selge om dagen med større mangler, men det må sies at jeg selv hadde dratt på ferie med den i år uten å bytte motor dersom jeg ikke hadde byttet båt. Men jeg liker at ting er mest mulig i orden når jeg selger det! Jeg fjernet faktisk annonsen på Finn så fort jeg hadde vært på prøvetur etter utsetting, men kjøper av båten hadde allerede vist interesse og vi ble enige om en løsning som var ok for meg og jeg håper og tror flott for kjøper!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så til et spørsmål: Den har nå gått ca 15 timer. Den gamle 38 HK BMc-en hadde girutveksling på 2,5:1, mens denne har 2:1. Ca 27 fot vannlinje, 3,15 bred, ca 4,5 tonn deplasement. Motoren er oppgitt til 3200 opm, mens jeg oppnår ca 2400 ved maks. Propellen er altså minst et par tommer for stor og med for høy stigning, men ettersom den så langt har gått som en klokke ved 7,5 knop og 2000 opm hadde jeg tenkt å utsette propellbyttet til den skulle på land etter sesongen.

I går var det litt rufsete sjø, og oljetempen steg til 120 grader og rød lampe ved 2000 opm. Gikk ned til 6 knop v/14-1500 omdreininger, og den holdt seg stabil på ca 110 grader resten av turen.

Noen som vet om dette normalt for konfigurasjonen over, eller er det andre ting jeg bør se på? Tenker nå å ta propellbyttet umiddelbart, fremfor å vente til etter at sesongen er over.

 

Heisan,

Jeg ver veldig sent ute med å se dette spørsmålet og du har kanskje allerede fått svar av importøren.

Likevel:

Problemet er at du belaster motoren mye med for stor propell, det som ikke skjer er at turtallet stiger tilsvarende. Resultatet blir da en motor som utvikler mye varme og en vannpumpe som ikke får lov til å jobbe med høyt nok turtall. Vannpumpen følger turtallet på motoren, dog med en viss utveksling og får ikke gitt full effekt. Så, skift til en propell som gjør at du oppnår 3200rpm på full gass og la derav vannpumpen få jobbe under de forutsettninger den er ment å jobbe under.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Takk igjen VannTro :smiley: Jeg har faktisk et spørsmål vedr oljetemp selv. Etter uttallige telefoner med Wema Norge, så er jeg fremdeles ikke blitt noe klokere. Det dreier seg i korthet om høy oljetemp på en motor. Oljetemp giveren er plassert på oljefilteradapteren, noen mener dette er feil plassering, da olje temperaturen her ikke er realistisk. Vi installerte en 55 hk i en Sandvik 28, motoren gikk stille og rolig, vanntemperaturen oversteg ikke 78 uansett belastning. Men ved fullt pådrag så gikk oljetempen opp på 120. Synes dette var rart, siden oljetempen egentlig burde ligge parallelt med vanntemp (10-20 over), og jeg kunne fint legge min hånd på toppen av motoren over en lengre periode. Så vi bestemte oss for å komme til bunns med dette. Vi satte på en ekstern oljetemp på blokka. Denne viste ikke en grad over 95 ?. Etter å ha snakket med den danske importøren så ble vi informert om at det var en rekke feillagde givere, men fikk rask utelukket dette da vi avmonterte giveren og puttet denne oppi en kjele med varmt vann, den viste nøyaktig det samme som den eksterne. Så inntil videre så er det teorien om feil plassering som opptår oss.

 

Er det noen her som kan tenke seg hva som gjør dette ?

 

Takk for alle svar

Link to post
Share on other sites

Så må jeg opplyse om at båten dette gjelder har en riktig utregnet propell (mangler sa 40 rpm)

På de større variantene 85 og oppover, så har dette aldri vært et tema, snarer tvert imot. Med min Comet (120hk lomatec) hadde jeg bånn spiker fra stavern til sandebukta (ca 11.8 kn) temperaturene holdt seg helt fine uansett. Det eneste som skapte uhygge var hekksjøen min "ENORM" . Vanntemp ca 75 og oljetemp ca 90-95, med en 14 fots slepejolle hengende bak.

Dieselforbruket merket jeg omsider steg noe.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra 3 uker på tur med ny Lomatec. Den har gått som en klokke hver bidige dag. Starter omtrent før jeg får vridd om nøkkelen, og har dratt meg gjennom rimelig lite samarbeidsvillig sjø gang etter gang. Når drivstofforbruket i tillegg alene har finansiert både en og to ankerdrammer i hver havn, er det ikke mye å klage på. Oljetempen er fortsatt noe høy, men jeg kjøper ExitII's forklaring om feilplassert giver. Vanntempen er konstant på 80 og motoren er knapt lunken.

 

Edit: Byttet propell før jeg dro, og nå går den som en pusekatt på 2200

Redigert av Woot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Woot : Oljetempen er fortsatt noe høy, men jeg kjøper ExitII's forklaring om feilplassert giver.
Det er jo ikke så mange motorer som har tempmåler på oljen og derfor har vel heller ikke EXIT II fått svar på sitt spørsmål. Kan det være at tempen synker til normale verdier (90-100 grader) når motorene er innkjørt? Vil jo tro at en ny motor er litt trang i lager osv. i starten som igjen gir økt oljetemp og derfor skal kjøres moderat til den er innkjørt.
Link to post
Share on other sites

Det høres ikke dumt ut, og jeg håper jo at det er sånn. Er ikke så bekymret for lagrene p.t. ettersom det er en ny motor. Lagrene tåler vel fortsatt høye temperaturer, og hvis det bare er snakk om en innkjøringsfase innbiller jeg meg at det ikke er noe problem. Det er vel først når lagrene blir slitt, får større klaring, og dermed mulighet for fysisk kontakt med lagertappen som følge av tynn smørefilm at det er fare for varmgang i selve metallet? Eller er jeg kanskje helt på jordet her? Har kjørt motoren ca 75 timer så langt, hvorav kun ca 10 minutter med full spiker. Har stort sett marsjet mellom 70 og 75%, hvor temperaturen ligger ganske jevnt på 110 grader. Kanskje litt vel hardt for innkjøring, men både båt og motor ser ut til å trives best i det området.

Redigert av Woot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Woot : Eller er jeg kanskje helt på jordet her?
Det kan vel jeg også være, for dette er bare noe jeg kom til å tenke på. Det er som sagt få som har denne måleren, så dette er kanskje helt normalt på en ny motor for det jeg vet enten den heter det ene eller andre.

Det som kanskje kan være uheldig er hvis olja over lang tid er varm slik at den mister sine smøreegenskaper. Men 110 grader skulle vel gå, og det er vel ganske hyppige oljeskift den første tia. Høres flott ut med ny motor :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Woot: kjempe fint å høre at motoren din går bra, og at du har hatt en fin ferie. Du skal ikke tenke på oljetempen. Når ting har roet seg rundt oss så skal jeg komme til deg for å ta oljetempen på blokka (denne viser nemlig ikke en grad over 95 celsius).Fabrikanten vår har tatt fatt i saken og skal komme tilbake til det straks han har funnet en løsning, når dette inntreffer så avlegger jeg deg et besøk. Jeg benekter ikke teorien om at oljetempen kan være noe høyere når motoren er ny, men tror ikke dette er årsaken da alle de andre motorene har oljetemp på ca 80-95 uavhengig av belastning samt antall loggtimer (her er oljegiveren plassert på noe jeg liker å kalle en fornuftig plassering). Hvor mange timer har du forresten logget ? Jeg har kanskje ikke lov til å ytre dette her, men i følge Wema så er det visstnok flere motorfabrikanter som har valgt å kutte ut oljetempen pga feilaktig indikasjon. Jeg ønsker forøvrig å komme til bunns i dette, da jeg synes det er kjekt å ha oljetemp på motoren. Så oljetempmåleren på Lomatec har kommet for å bli.

 

Jeg ønsker ikke å legge skjul på at vi meget mulig har hatt vårt første havari på en lomatec. Så til uken får vi besøk av ingeniører fra Lomatec samt en av stifterne fra Nederland. Ser frem til å ta en prat under 4 øyne. Altså motoren går, alle temperaturer er normale, men det kan høres ut som en ulyd fra registeret. Og det som forbløffer oss mest er at motoren dette gjelder er 85hk'rn (samme som 115 hk bare med turbolader). Kjøperen av denne har selvfølgelig blitt matet med ny motor omgående, og vi tar de utgifter han har i forb. med motorbyttet

Link to post
Share on other sites

Synes dette var rart, siden oljetempen egentlig burde ligge parallelt med vanntemp (10-20 over)

Nei, oljetemperaturen er avhengig av belastning, og også hvor lenge motoren har vært igang. (Det kan ta opptil flere timer under konstant belastning før oljetemperaturen stabiliserer seg på maksimum.)

 

Vanntemperaturen er termostatregulert og derfor tilnærmet konstant, uavhengig av belastning og varighet.

Link to post
Share on other sites

Ingar.Du sier noe der. Men vanntemperaturen tar jo også del i avkjølinga på oljesiden. Det er tross alt en meget høy prosentvis faktor som bestemmer energioverførselen her. Min Oljetemperatur kommer aldri over 95 grader celsius selvom jeg kjører på bånn halm 3200 rpm, vanntempen når sjeldent 80 grader. Under normal gange så ligger disse to temperaturer nesten likt. Jeg har vært borti noen tilfeller på eldre motorer at eierne fjerner termostaten for at olje skal ha bedre smøreeffekt (lavere temperatur). Men som du sier, da er jo ikke vanntempen tilnærmet lik konstant lenger.

Link to post
Share on other sites

ENDELIG 15HK :D Beklager å måtte avbryte. :cheers: Nå er Lomatec sine små motorer på vei. Bildet nedenfor er tatt av fabrikanten, farven er kun grunninga og ikke den finishen vi får motorene med. Legg merke til kabelnettet. Under forrige diskusjon bad vi om at kabelstokken på motoren måtte forberedes, dvs benytte vannfaste koblinger mm. Dette er nå tilfelle.

 

sdc12393.jpg

 

sdc12394.jpg

 

 

Jeg legger for ordensskyld ut målskissen av denne også

 

forfra.jpg

 

fra_siden.jpg

 

 

Nei nå blei jeg glad gitt, dette har jeg ventet lenge på.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei igjen alle sammen.

Håper dere har hatt en eksklusiv julefeiring med masse god mat og drikke.

Woot: Dersom du ikke har noe imot det så kunne jeg tenkte meg å ta meg en tur til deg når du skal sjøsette skipet ?

Jeg bistår gjerne med servicen hvis det er greit for deg, og jeg skal kostnadsfritt bringe det du måtte behøve av serviedeler som filtre etc.

 

Vi har en kunde i Østfold distriktet som jeg tok en prat med her om dagen, oljetemperaturen han har sunket ca 15 grader. Han kunne ikke helt huske når dette skjedde, men mente at det var rundt 300 timer. Så påstandende fra Hegra tidligere kunne i dette tilfellet høres fornuftig ut.

 

Som kanskje noen har sett så har vi begrenset motoralternativene litt, slik at fabrikanten skulle kunne forske litt på temaet oljetemperatur. Vi har nå fått klarsignal om at det er i boks, problem løst. Hvis jeg har forstått det riktig så baseres løsningen på bytte av instrumentklokker på panelet (fremdeles wema, men andre typer). Det jeg fremdeles ikke helt får fatt på er at fenomenet bare rammer noen få motorer. Som nevnt tidligere så har jeg personlig ikke erfart oljetemperaturer noe særlig over 95 grader. Ifølge fabrikanten så ligger feilen i ledningsnettet, altså synkronisering av nett og klokker, men fremdeles rart det ikke gjelder alle motorene.

 

I mitt tilfelle (115hk) så viser den eksterne klokka eksakt lik temperatur som den originale. Hmmm.

 

Woot: Vi skal ihvertfall til bunns i dette, så når løsningen på problemet ligger på vårt verksted så vil jeg gjerne avlegge deg et besøk slik at vi får ordnet opp.

 

Nå er ihvertfall problemet løst, så vi er igang med å slippe de aktuelle motorene ut for salg igjen.

 

Ha en fremdeles fin julefeiring, og et riktig godt nyttår når den tiden kommer. Håper 2011 bringer mange feilfrie timer på bøljan blå for alle og enhver.

Link to post
Share on other sites

EXIT II : Det jeg fremdeles ikke helt får fatt på er at fenomenet bare rammer noen få motorer.
Jeg er fristet til å nevne en ting som jeg har mast om i andre tråder og sikkert i denne også, nemlig jording til instrumentene.

Den orginale jordingen via hurtigkoblingen er ofte underdimensjonert. I tillegg er det nok en del båteiere som er fristet til å koble ekstrautstyr til + og - direkte fra instrumentpanel, uten å tenke på belastningen dette medfører for orginalkablene. Prøv alltid først med en ekstrakabel mellom batteri minus, og frem til minus på det instrumentet som viser unormale verdier. Hvis instrumentet reagerer på ekstrajordingen er feilen funnet. Tviler på om dette er feilen her, men det er så enkelt og sjekke ut at dette bør nesten gjøres før man går videre.

Du har kanskje sjekket eller tenkt på dette allerede så da får du ha meg unskyldt :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Fantastisk, Exit! Jeg takker tvert ja til tilbudet, og gleder meg til resultatet av videre research. Har vært en kald og j..lig jul her i gården, med vann i parafinen og 11 grader i stua om morgenen. Men det betyr jo at jeg ikke har noe større problem med å se meg selv på sjøen i 25+ og en Cava i labben :) Tar kontakt når det nærmer seg sjøsetting av madamen. Ha en fortreffelig jul og godt nyttår videre!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...