Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Jeg har selv drevet med import av kina-produkter og har opplevd noe lignende: Kinesisk produsent, nederlandsk europadistributør, bitte liten norsk importør (meg, som gjorde alt). Så kommer det en useriøs kunde og bruker masse tid og ressurser uten å gi noe tilbake. Blottet for noen som helst medfølelse eller omtanke for hvor mye skade han gjør. -I mitt tilfelle fikk han meg til å arbeide tre dager med prosjektering og detaljutredning av hvordan han kunne bygge opp et komplett TV-studio for minst mulig kostnad. Tre tilbud fikk han. Deretter kjøpte han alt utstyret jeg hadde spesifisert, i USA til lavere dollarpris. Så klaget han til produsenten over at de hadde en "useriøs" importør i Norge, som var frekk og spurte etter serienummer på produktet når han ville ha noe oppgradert. Jeg fikk forklart til både nederlendere, amerikanere og kinesere hva det handlet om, men skaden var gjort. Tvilen var sådd. Slike kunder er livsfarlige!

 

Du har min sympati, og du gjør et riktig valg når du nå fokuserer mer på familien. Det er viktigere at dine nærmeste får se nok til deg! Hvis du ønsker å komme tilbake med egen virksomhet en gang, få med deg en sterk partner på finansieringssiden. Så kan du ansette folk, i stedet for å jobbe døgnet rundt selv, og det som verre er. Hvis man ikke har finansiering til å lønne alle ansatte (med normal arbeidstid) fra dag en (pluss dekning for at driften må gå i minus den første tiden), er det ikke verdt innsatsen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen

 

Først må jeg få takke så mye for forståelsen, og ikke minst alle de flotte ordene jeg er blitt velsignet med.

Den støtten jeg får, og alle de positive kommentarene betyr veldig mye for meg.

 

Tusen takk.

 

Christensen, tusen takk :smiley: Ser frem til å ta en ankerdram med deg til sommern.

 

Propell1, jeg kjenner meg veeldig godt igjen i det du sier. Lite handling får gjerne store konsekvenser. Særlig er man ekstra sårbare i båtbransjen om det ikke står VP eller Yanmar på genseren din, har jeg funnet ut. Noen er rett og slett foruten samvittighet.

 

Jeg kan også nevne et tilfelle der vi sendte 2 stk 140 hk til Sunmøre omegn. Vedkommende gjorde ikke opp for seg, og etter en masse advokatutgifter så ble motorene omsider (etter ca 8 mnd) tilbakesendt til oss. Sikkert ikke ukjent for mange her så er motorene våre utstyrt med 1-polet el-nett, og etter at denne kunden allerede hadde installert og brukt motorene i X antall timer så var det intet annet enn to ubrukelige rusthauger vi fikk igjen (var installert i en stålkatamaran---> resulterer i at motorene blir offeranoder så lenge det er et 1-polet el-anlegg). Advokatutgifter og fraktkostnader var en ting, men der satt vi nå med 2 motorer som ikke var gode for annet enn moringer. Vi gikk videre med saken, men da var selvfølgelig vedkommende helt uten midler. Det er mange tilsvarende tilfeller, så en ting er ihvertfall sikkert, og det er at jeg ikke skulle sendt motorer før penger var på konto.... men men, flertallet gjør som regel opp for seg :smiley:

 

Jeg ble forresten oppringt fra en kar i Oslo distriktet, han ønsket å fortsette Lomatec. Firmaet hans hadde visstnok stiftet bekjentskap med Lomatec i Nederland i forbindelse med METS. Han drev til vanlig med båt elektrisitet, og virket relativt godt belært når det kom til båtmotorer generellt. Han spurte meg om jeg ønsket å fortsette med Lomatec, men jeg sa at det får vente litt på seg, nå vil jeg gjerne bli kjent med familien min først. Men lovet å være behjelpelig hvis det var noe han lurte på.

 

En stor takk fra fruen og meg rundt tilbakemeldingene om lillegutt. Jeg kan informere om at han har blitt en helt annen gutt bare etter et par dager med insulin, han sykler rundt i korridorene som en liten "INSUFANT" :thumbsup: , og han spiser mer under et måltid enn hva han har gjort på flere dager tilsammen :smiley: Det gjenstår fremdeles å venne han til stikkene, dette er han langt ifra tilfreds med ennå. Adressen vår er Akershus Universitetssykehus et par tre uker fremover så forhåpentligvis venner hans seg til det før vi setter kursen hjem igjen. Personalet her godt over gjennomsnittet flotte mennesker, takk :smiley: .

 

PS! Jeg kommer antagelig til å fortsette med 85, 115 og 20 hk etter en liten stund, men i redusert skala. Har snakket med en annen aktør som har tilbudt meg å marinisere disse basemotorene på en profesjonell måte til en overkommelig pris.

 

Ha en aller tiders kveld, godtfolk.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei Exit

 

Veldig trist at det skulle gå denne veien.

Det var ett virkelig godt initiativ.

 

Uansett tusen takk for at du deler historien med oss.

 

Når det gjelder sykdommen til sønnen din:

Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig men like vel langt fra den verste diagnosen man kan få.

Viktig at man passer på å regulere blodsukkeret så jevnt som mulig.

 

Det gjenstår fremdeles å venne han til stikkene, dette er han langt ifra tilfreds med ennå. Adressen vår er Akershus Universitetssykehus et par tre uker fremover så forhåpentligvis venner hans seg til det før vi setter kursen hjem igjen. Personalet her godt over gjennomsnittet flotte mennesker, takk :smiley: .

 

Har dere hørt om det finnes alternativer til sprøytene. Det finnes hvertfall en insulinpumpe men den har som du kan se ulempen at den ikke gir noe langtidsvirkende.

Hvis du hører med legen kan det jo være dere kommer frem til en kombinasjon. Da blir det jo hvertfall færre stikk.

Link to post
Share on other sites

Til informasjon så gir insulinpumpen korttidsvirkende insulin i små doser fordelt på døgnet så man slipper langtidsvirkende insulin med den.

Normalt får man ikke insulnpumpe det første året for å lære seg å bruke sprøyter (viktig å kunne det hvis pumpen skulle svikte).

 

De nye insulinpumpene setter man insulin basert på hvor mye karbohydrater man spiser.

 

Stikk for måling av bludsukkeret har man fortsatt.

 

Men utviklingen er stor på dette området

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Løfter denne tråden igjen.

Junior kjøpte sin første båt, 21 fot snekke, med en Lomatec 27 hk.

Den sviver greit, men svetter en del. Særlig på gir.

finnes der noen dokumentasjon på disse motorene? Tegning, koblingssjema etc?

Panelet lyser på flere av lampene. Noen er selvforklarende.. men ikke alle.

tar gjerne i mot all info.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...