Jump to content

Volvo Penta Kad43 lekker kjøleveske


Tromsværing

Recommended Posts

Har du normal temperatur, sånn rundt 85 grader?

 

Pga at kjølevesken utvider seg når den blir varm vil motoren "kaste av seg" overflødig kjøleveske. Kanskje er det denne motorens naturlige nivå du har nå. Dersom nivået ikke synker ytterligere vil jeg tatt dette med ro.

 

Det du kan gjøre er å stikke plastslangen på "overløpet" på ekspansjonstanken ned i en flaske. Dersom du deretter fyller på en halvliter kjøleveske vil du etter å ha kjørt motoren varm sansynligvis ha en halvliter kjøleveske i denne flasken.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Korrekt som brigg sier.. Hvis du har varmtvannstank montert så blir volumet av kjøleveska for mye. Ekspansjonstanken på vp er for små så når du når drifttemp så kaster den ut veske til den er ca tom :giggle: Ser det godt på mine da jeg har to motorer.. den med varmtvannstank montert til kaster ut væske og vil ligge på bunnnivå i ekspansjonstank.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Frostveskelekkasje på alle kad motorer er et kjent problem.

Finner du frostveske i bunn av båt, kan det være lekkasje fra eksosmanifold.

Du kan lokalisere denne type lekkasje ved å inspisere st.b side av motorblokk under eksosmanifold.

Finner du spor av hvit loddrette spor ned mot bunnpanne, er sansynligheten stor for lekkasje i pakninger mellom topplokk og eksosmanifold.

Frostveske på ferskvannside sirkulerer mellom eksosmanifold og topplokk via ekstra løp i eksospakninger.

K.K

Link to post
Share on other sites

Det kan lekke mange steder. Men det er ingen grunn til å bekymre seg før man vet at det er en lekasje. Med oppsamling av vann fra overløpet på ekspansjonstanken har man kontroll på hva som kommer denne veien, og dermed kan man avdekke om det faktisk er en lekasje.

 

Og dersom man samler opp vannet fra overløpet slipper man å tørke opp dette under motoren. Renslig og greit.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nivået på frostvæske i ekspansjonstank lå lenge ca. 1 cm under minimum merket. Har de siste dagene kjørt motoren ca 5 timer, variabelt turtall, normal motortemp. Og idag sjekket jeg ekspansjonstanken TOM.

Reiser og blir borte i 14 dager. Vannet kommer ikke ut gjennom overløpet. Får ikke tid til å sjekke mer nå. :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du byttet kjøleveske nylig kan det hva vært luftbobler i kjølesystemet som lurer deg. Hvis ikke har du sansynligvis en lekkasje et sted.

 

Jeg ville først funnet ut om kjølevesken lekker ut av motoren eller om den forsvinner over i sjøvann/eksos. En måte å gjøre dette på er å legge aviser under motoren for så å se om/hvor disse blir våte ved kjøring Det er en fordel om det er rent under motoren. Sjekk også for lekkasje på sløyfa til/fra varmtvannsberederen.

 

Dersom du finner at det drypper et sted bør du kunne lokalisere lekkasjen. Ofte er kjølevannslekkasjer lett kjennelige pga avleiringene etter frostvesken som danner seg på slike steder.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lekasje i Toppakkning er ikke uvanlig etter noen timer desverre. Disse motorene begynner ofte og lekke kjølevann ut bak varmeveksler.. Altså mellon topp og blokk bak veksleren. Ved lekasje der er den nesten umulig og lokalisere siden det lille vannet som lekker fordamper ved drift. Hvis du kommer til og får lyst bak veksleren så ser du med en gang avleiringene som brigg referer til.

 

Denne lekasjen er typisk desverre men trøsten er at den sjelden sender vann inn i oljesystemet og medisinen er Ny Topppaking av forsterket modell ..

 

Snodig at VP alltid har 100 vis av versjoner på delene sine før de finner den rette.. men klart det er billig for de og la forbrukerne ta seg av testingen og regningen :lol::wink::wink::wink:

 

Nei Jeg liker ikke VP selv om jeg har det selv. :smash:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis vannet synker til minimum, men ikke lavere, skal det være slik. Blirt det borte som sådann ra eksp. tanken er noe galt. Samme på bla KAD44.

 

redgiert: så ikke innlegg 8 før nå, sorry..

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Da var jobben med å lokalisere vannlekasjen fra motor igang.

pakningene mellom topp og eksosmanifoil så ok ut, så da er det bare å bestille topp pakning og div pakninger :thumbsup:

20111027248.jpg

ett par timer til en annen kveld så er toppen av

løftet av eksosen med turbo på. skrudde også av dyserørene mens dem hang sammen,

har også planer om å løfte topploket med ladeluftkjleren på, så får se om det går greit.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når motoren er kald skal nivået i ekspansjonstanken være på den laveste streken i tanken og når motoren er varm stiger nivået til det øverste merke. ( Det er derfor det kalles ekspansjonstank). Så dersom du fuller opp til øverste streken når motoren er kald vil det på grunn av ekspansjon renne over når motoren er varm.

Prøv å legg nivået på nederste streken og kjør en stund dersom det da minker vann på motoren har du sansynlig en lekkasje. Sjekk pakning mellom turbo og blokka den er et kjent problem. Nb. det er normalt at det forsvinner litt væske på en 30-50 timer pga. fordamping.

 

Har selv 2 Kad 44 hvor nivået på kalde motorer står på nederste streken.

Link to post
Share on other sites

Hei. Tar du av toppen, så husk nå endelig å slipe den... Ja du må ta ventiler ol også, men da jeg fikk utført overhaling på mine 42 maskiner i 2008, ble dette ikke gjort... Lagde en tråd på BP ang denne jobben og var såre fornøyd. Det jeg ikke har orket å meddele BP's medlemmer før nå, var at jeg måtte ta begge maskinene en gang til i år :headbang:

Begge toppene lakk som siler og hadde da bl.a, ødelagt huset til oljekjøleren, og den fantes ikke kun i løs utgave.... 18.000 båtpenger takk.... Det hele endte opp i en stor jobb, og det var her dette med dysene kom opp.. Har nå skiftet alle dysene på begge maskiner, og en MASSE andre ting, røk på 140.000 monetas, og ja maskinene går som en drøm, men med alle de penge jeg har brukt for å få maskinene strøken, retting av mekanikeres feil, ja kunne ha kjøpt nye maskiner...

Konklusjon, ta jobben med å slipe toppen og ventiler ol, om ikke koster deg dyrt når den igjen ryker.

Link to post
Share on other sites

Hei. Hos meg var det o-ring mellom termostathus og sirkulasjonspumpe som lekket. Vanskelig å finne ut av feilen. O-ringen var skikkelig deformert/krympet etter 10 års bruk. Vanskelig å bytte, men med lite grann tålmodighet, så gikk det. Nivået i beholder fryseveske konstant etter dette :) :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Får komme med tilbakemelling. allt er nå helt tett, kjørt ca 30 timer tenker jeg.toppene til volvo skal helst ikke planes, og volvo sa de aldrig hadde opplevd att de var skjeive om de ikke var kjørt sinnsykt varme. kostnaden var 3000kr for pakningsett og en del timer jobb. skiftet samtidig foringer på styrearmene på drev da det nå var veldig lett å komme til, når topp var av, jeg løftet av eksosmanifoilen med turbo på og toppen med intercooler på, når det skjer på andre motor, vil det vel gå på halve tiden. ble også anbefalt pakningstoff på begge sider av allt av pakninger. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har idag fått kjølevannslekkasje på vår KAD 43. All kjølevæske i kjølen.

Ser ut til å lekke bak reimhjulet i senter i front på motor, der hvor vv.tank er koblet på.

Er vel der pumpen sitter?

En akseltetting el.?

Kan det være o-ringen Tromsøværing refererer til?

Meget takknemlig for svar

Link to post
Share on other sites

Du har kaputt intern vannpumpe.. VP har kommet med forberdring på denne da lagrene ryker og gjør så det pisser kjølevæske. hvis du kjenner på reimhjulet så slarker det nok bra.. Lett jobb gjort på et par timer og bytte denne.. koster vel rundt 4000 mener jeg

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først byttet oringen her. Min ble helt tett etter dette :) Vanskelig å lokalisere hvor lekkasjen var. Det var Ytterbø, i Ålesund som tipset meg om denne pakningen. Koster bare noen få kroner. Men du må være akrobat for å få byttet denne, Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...